fallback

Служителите на Lyft са настоявали пред основателите си за промяна 

Съоснователите заявиха пред WSJ, че се оттеглят от концерна по лични причини

10:41 | 03.04.23 г.
Автор - снимка
Създател

Смяната на ръководството на Lyft Inc. през миналата седмица е последвала месеци на недоволство сред някои служители от свиването на пазарния дял и цената на акциите на компанията.

Тъй като компанията за споделено пътуване се затруднява да се справи с конкуренцията на Uber, някои хора в компанията от месеци са поставяли под въпрос ръководството на съоснователите ѝ - главния изпълнителен директор Логан Грийн и президента Джон Зимър. Някои инвеститори и борсови анализатори също са настоявали за промяна, пише The Wall Street Journal.

В понеделник Lyft заяви, че основателите ще се оттеглят от ежедневното управление. Компанията назначи за свой главен изпълнителен директор член на борда на директорите с опит в големи технологични компании и организации с нестопанска цел.

Според участници в последните срещи и съобщения в Slack служителите са се запитали дали Грийн и Зимър все още са правилните хора, които да ръководят бизнеса. Управителният съвет е разбрал за опасенията на служителите и е обсъдил въпроса, твърдят запознати с дискусиите. 

По време на среща на всички служители през февруари работниците са попитали дали съоснователите носят отговорност, особено след като Uber се справя много по-добре. Подобни опасения са били изразени на предишни срещи.

През ноември, след като компанията е съкратила 13% от персонала си, един служител е попитал съоснователите защо не се оттеглят. Съоснователите на Lyft са отговорили, че се учат и израстват от грешките си и се движат бързо.

„Не е време да се учим от грешките. Време е за професионално лидерство", пише служител във вътрешен канал в Slack по това време. „Изглежда, че може да е необходимо ново ръководство на по-високо ниво. Защо винаги сме на 10 крачки зад нашите конкуренти?", пише друг служител.

Въпреки че съоснователите бяха изградили един истински стартъп, който се превърна в нарицателно име, Lyft напоследък се бори с предизвикателства, заяви в интервю за WSJ новият главен изпълнителен директор Дейвид Ришър.

„Не е като да сме в позиция на огромна сила на пазара. Бих искал да мога да кажа, че сме", каза Ришър, който се присъедини към борда на Lyft през 2021 г.

Съоснователите заявиха в интервюта, че се оттеглят по лични причини. Грийн заяви, че иска да прекарва повече време със съпругата си и четирите си деца и че в края на миналата година се е обърнал към управителния съвет с молба за търсене на нов лидер.

Uber отдавна изпреварва по-младия си конкурент Lyft, а през последните години преднината му се увеличава. Пазарният дял на Lyft е намалял, а пазарната стойност на компанията, която преди две години възлизаше на близо 22 млрд. долара, сега е по-ниска от 3,5 млрд. долара, което представлява спад от 85%. Цената на акциите на Uber е спаднала с около 40% за същия период.

Заедно с уволненията в края на миналата година Lyft намали обема на други дейности, като например отдаването на автомобили под наем на клиенти, тъй като се опитва да се справи с евентуална рецесия. На Uber не се наложи да бъде толкова агресивен в съкращаването на разходите и съкращенията. 

Макар че през февруари Lyft отчете рекордни приходи за четвъртото тримесечие, инвеститорите са обезпокоени за перспективите на компанията. Акциите на компанията се сринаха с повече от 35% след тези резултати, тъй като те включваха по-слаба от очакваната прогноза за приходите. 

„Резултатите на Lyft са изключително непоследователни в сравнение с тези на Uber", казва Джереми Абелсън, основател на Irving Investors, който притежава акции и в двете компании. Според него в Lyft е необходима промяна.

Промяната е необходима, „за да започне възстановяването на доверието на инвеститорите", пише анализаторът на Gordon Haskett Research Advisors Робърт Молинс в бележка до клиентите през миналата седмица. Той добави, че „преодоляването на миналите провали на ръководството е значително начинание, което вероятно ще отнеме време“. 

Преди четири години мнозина на Wall Street смятаха Lyft за по-сигурен залог от Uber. Бизнесът на Uber за доставка на храна не се беше доказал, а бизнесът на компанията за споделено пътуване беше изправен пред регулаторни предизвикателства в чужбина. Някои смятаха, че Lyft е в по-добра позиция, защото се занимава с транспорт и ограничава дейността си до САЩ и Канада.

След това пандемията засегна и двете компании, но Lyft - много по-силно.

Бизнесът на Uber за доставка на храна процъфтяваше по време на блокиранията. По-късно Uber използва своя резерв от активни шофьори за доставки, за да се справи с недостига на шофьори, който осакати индустрията за споделени пътувания, когато икономиката се отвори отново след блокиранията. 

Lyft експериментира с доставката на стоки за бизнеса по време на здравната криза, но отложи тази идея тази година. Като цяло компанията се придържа към своите корени - превоз на хора, но някои от залозите ѝ не се оправдаха. Например Lyft изгради станции за бързо обслужване за шофьорите и бизнеса за наемане на автомобили за пътниците. В края на миналата година тя намали обема и на двата бизнеса. 

„Винаги има неща, които можехме да направим по различен начин или по-добре", каза съоснователят Зимър в интервю през миналата седмица. Другият съосновател, Грийн, добави, че съжалява, че не е направил Lyft глобален играч.

Предстои да разберем дали новият главен изпълнителен директор на компанията, Ришър, ще успее да помогне за възстановяването на цената на акциите, пазарния дял и доверието на служителите. Той притежава оптимизъм и конкурентоспособност, които биха могли да бъдат подходящи за компанията в момента, каза Дейв Стивънсън, който е член на борда на Lyft и някога е се е отчитал на Ришър, когато двамата са работили в Amazon.com Inc.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:41 | 03.04.23 г.
fallback
Още от Новини виж още