fallback

Стартъпите залагат на иновациите в битката за електрическите камиони и микробуси

Въпреки че традиционните автопроизводители разполагат с мащабни производствени мощности и вериги на доставка, новите имена в бизнеса предлагат интересни технологии

17:48 | 15.02.22 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Докато традиционните автомобилни производители се подготвят за производството на електрически микробуси и камиони, стартъпите са фокусирани повече от всякога върху намирането на конкурентно или технологично предимство, за да оцелеят в оформящата се битка за растящия пазар на електрическа мобилност, пише Ройтерс.

Стимулирани от планираните национални забрани за продажби на автомобилни с двигатели с вътрешно горене в Китай, Европа и на други места по света, традиционните концерни сега се стремят към бързо електрифициране на своето портфолио, за да се подсигурят, че няма да бъдат изненадани от „друга Tesla“.

За да оцелеят в свят, доминиран от гиганти като Volkswagen, Toyota, General Motors и Stellantis – които разполагат с производствен капацитет от милиони превозни средства, стартъпите залагат на технологичното превъзходство. 

„Всички стартъпи допринасят с нещо“, изтъква шеговито Жан-Мишел Реноди, вицепрезидент „Промишлен и търговски транспорт“ към доставчика на автомобилни компоненти TE Connectivity. „Въпросът е какво уникално нещо ще предложите на пазара", добавя той.

За британската електромобилна компания Bedeo отговорът се появява миналата година поради неочакван обрат на съдбата. Когато строителната компания China Evergrande Group изпадна в дългов колапс, нейното дъщерно дружество National Electric Vehicle Sweden се подготви да продаде звеното за производство на електрически двигатели Protean Electric - и Bedeo го купи.

Преди това британският концерн електрифицираше конвенционални микробуси на Peugeot и Opel, добавяйки електрически двигатели и операционни системи в своята фабрика в Турция. Освен това компанията продаваше собствено производство електрически микробуси на клиенти като TNT, вече част от FedEx, и DHL.

Сега Bedeo и Protean планират да разработят нови платформи за електрически търговски превозни средства и леки автомобили, използвайки т.нар. електрическо задвижване на четирите колела (4xe). Това допринася за осигуряване на повече пространство за товар и увеличен пробег с едно зареждане на батерията.

В централата на Protean край Лондон ръководителят на концерна Андрю Уайтхед показа прототип на спортен автомобил, който ще предлага пробег от 1000 км.

Залогът е голям. Около 9 милиона микробуса за доставка се продават по целия свят всяка година и на фона на затягащите се регулации за емисиите в транспорта все повече концерни се насочват към електрификацията.

Bedeo разговаря с големите автопроизводители за изграждането на търговски платформи за електромобили, но също така и със своите инвеститори дали да не се опита да ги изгражда сама, като окончателното решение се очаква до края на юни.

Големите автомобилни производители представляват огромно предизвикателство за стартъпите, защото могат да използват своите големи фабрики, глобална търговска мрежа и стабилно (и дългосрочни) договори с доставчици.

„Да разполагаш с голяма верига на доставка е огромно, огромно предимство“, изтъква Травис Кац, главен изпълнителен директор на BrightDrop, звено на GM за производство на търговски превозни средства.

Ford е водеща марка на американския и европейския пазар на микробуси и Сам Фиорани, вицепрезидент в AutoForecast Solutions, казва, че неговият ван Transit е „горилата на пазара“.

EV

„Те са готови да се погрижат за всеки търговски купувач“, изтъква Фиорани.

Американският стартъп Rivian Automotive, който произвежда електрически пикапи, SUV-ове и търговски микробуси, беше представян като „следващия Tesla“, достигайки пазарна капитализация от над 100 млрд. долара по време на своето листване на борсата през ноември.

Основната сила на Rivian е мащабната поръчка на Amazon за 100 000 електрически микробуса, тъй като гигантът в онлайн търговията на дребно иска да постигне въглероден неутралитет през следващите години. Въпреки това перспективите пред Rivian бяха помрачени, когато стана ясно, че основният му благодетел планира да си партнира със Stellantis по редица области, включително софтуер и облачни технологии.

Рос Рейчи, директор „Глобален търговски автопарк и продукти“ в Amazon, заяви, че компанията си партнира с утвърдени имена като Stellantis и Rivian, защото „няма универсален подход, има място за много играчи“.

Някои инвеститори обаче смятат, че стартъпите са по-рисков залог, защото може да се провалят.

„Какво ще стане, ако след пет години тези компании просто изчезнат?“ пита Скот Шърмърхорн, управляващ директор в Mariner Wealth Advisors, акционер в GM.

FedEx се опари миналата година, когато електромобилният стартъп Chanje, обещал на куриерската компания 1000 електрически микробуса, преустанови работа. FedEx чака поръчка и от BrightDrop, звено на GM. 

Ед Сън, управляващ директор и портфолио мениджър в инвеститора Engine No. 1 посочва, че стартъпите може да нямат мащаба, но могат да оцелеят, защото често имат по-добър софтуер, обхват, технология за превозни средства или действат в конкретна ниша.

„Новите играчи очевидно ще спечелят дял“, смята Сън, чиято фирма притежава акции на GM и Ford.

За британската Arrival иновациите са пътят към бъдещето.

Концернът планира да разработи т.нар. микрофабрики и да използва евтин и лек пластмасов композит за каросериите на микробусите. Той използва и собствен софтуер за управление на автопарка, като неговите ръководители изтъкват, че планираното превозно средство ще е по-добро от дизелов еквивалент.

Шведският стартъп Volta Trucks има преднина пред традиционните производители на камиони, тъй като през тази година започва производството на своя 16-тонен електрически камион.

Много представители на индустрията на тежкотоварния транспорт вярват, че бъдещето на сектора е свързано с водорода.

Американската транспорта компания UPS заяви, че работи със стартъпи като Arrival за осигуряване на мащабен електрифициран автопарк.

„С това ще подкрепим нашите глобални операции“, изтъква Люк Уейк, вицепрезидент „Инженеринг“ в UPS.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:42 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още