IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Daimler и Traton виждат бъдещето на камионите по различен начин

Спорът коя е най-подходящата технология за задвижване на тежкотоварните превозни средства между производителите продължава

18:25 | 14.02.22 г.
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Patrick T. Fallon/Bloomberg</em></p>

Снимка: Patrick T. Fallon/Bloomberg

Какви ще бъдат камионите на бъдещето – ще използват батерии за задвижване или водородни клетки? Лидерът на глобалния пазар Daimler Truck разчита и на двете опции, докато компанията майка на MAN Traton е на друго мнение.

Залогът е голям, пише Automobilwoche.

Емисиите на въглероден диоксид при камионите трябва да бъдат ограничени с поне 30% до 2030 г. в сравнение с данните за 2019 г., според регламент на Европейския съюз (ЕС). В противен случай производителите на тежкотоварни превозни средства ще бъдат изправени пред сурови санкции.

Едно е ясно: големите градски супермаркети скоро ще бъдат снабдявани с електрически камиони. Но как ще пътуват тези превозни средства из Европа в бъдеще? Критичен коментар за водородната технология на анализатора Патрик Пльоц подхранва дебата.

„В дългосрочен план разходите са решаващи“, пише Пльоц за списание Nature Electronics. И тъй като повечето проучвания ясно показват, че камионът с батерии е с предимство пред този, който генерира електричество за своя електродвигател чрез водород, вероятно водородът няма да играе основна роля в тежкотоварния транспорт, а по-скоро ще бъде нишово решение при особено дълги маршрути. 

Политиката и индустрията сега трябва бързо да решат къде да инвестират парите си.

Звеното на Volkswagen Group за търговски превозни средства вярва, че батерията е единственото решение за камионите. Лидерът на световния пазар Daimler публично се противопостави на неговата теза. Той също признава важната роля на батерията, но същевременно създава фабрика за горивни клетки заедно със своя конкурент Volvo.

Ако вземете грешно решение, рискувате много: защото индустрията на камионите печели най-много именно от влекачите. А маржът на печалба в транспортната индустрия е много малък и е около три процента от продажбите.

С коя задвижваща технология дадена компания ще подобри финансовото си състояние в бъдеще?

Предимства и недостатъци на двата варианта

Андреас Камел, директор „Стратегически решения“ в Traton за алтернативните задвижвания, прави следното изчисление: Голям камион с батерия ще струва около 200 хил. евро през 2030 г., подобно на водороден аналог. Такъв камион ще се нуждае от електричество за 250 хил. евро през целия си експлоатационен живот, докато разходите при този с водород се приближават до 500 хил. евро.

„Ето защо батерийният камион е по-евтин, особено когато се използва интензивно при превоз на дълги разстояния“, изтъква Камел.

По отношение на теглото, времето за зареждане и пробега от 1000 километра, водородният камион показва по-добри резултати, изтъква техническият директор на Daimler Андреас Горбах. Той „може да бъде разумен вариант за нашите клиенти, най-вече при трудни транспортни операции на дълги разстояния, особено по отношение на общата цена на експлоатация“.

Въпрос на инфраструктура

Сегашните батерии за камиони тежат около 4 тона, предоставяйки пробег с едно зареждане от 400 км. Зареждането ѝ отнема час и половина. В бъдеще обаче това време трябва да бъде съкратено с помощта на по-мощни зарядни станции в рамките на 45-минутната почивка, която ЕС задължава шофьорите да ползват след четири часа и половина шофиране.

Daimler, Volvo и Traton искат да създадат и експлоатират поне 1700 високоефективни зарядни пункта до 2027 г. Батерията става все по-мощна, изтъква Камел. Недостатъците по отношение на полезния товар и времето за зареждане избледняват, но "ценовите предимства пред горивните клетки и дизела продължават да растат".

Daimler, от друга страна, вижда водорода като предимство по отношение на разходите и техническата осъществимост на инфраструктурата. Едва ли някоя страна ще може да се снабдява със зелена електроенергия на конкурентни цени, посочва Горбах. Зеленият водород може да се произвежда във най-ветровитите и слънчеви райони на света, да се транспортира до Европа и дори да се съхранява там. "Предполагаме, че това ще се търгува на много атрактивни цени в бъдеще“, добавя Горбах.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:09 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още