IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Автомобилните доставчици са въвлечени в борба за оцеляване заради електрификацията

Натискът на автомобилните производители и регулаторите върху сектора създава редица предизвикателства за фирмите, които сега трябва да се справят и с инфлацията

08:29 | 22.10.22 г. 1
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Стремежът на автомобилната индустрия към по-зелено и по-чисто бъдеще започва да създава проблеми за доставчиците на компоненти. Само силните и проницателните фирми от  сектора могат да оцелеят в тази надпревара, пише Ройтерс.

Редица автомобилни доставчици, притиснати от нажежената инфлация и високите цени на енергията, споделят, че нямат друг избор, освен да поемат допълнителните разходи, за да направят своите продукти по-устойчиви, с което да подкрепят екологичните цели на автомобилните производители.

„Ако не го направите, след пет или шест години няма да имате бизнес, снабдяващ големите производители на автомобили“, изтъква Шейн Киран, търговски директор в компанията Autins Group, която разполага със заводи във Великобритания, Швеция и Германия, произвеждащи изолации за автомобили.

Всички големи автомобилни концерни са се ангажирали със зелени цели, като се стремят да премахнат неподходящите материали от своите веригите на доставки, за да задоволят регулаторите и инвеститорите, докато се насочват към електрическите превозни средства.

Германската група BMW, например, очаква всичките ѝ батерии и много от нейните доставчици на стомана и алуминий да произвеждат материали с помощта на възобновяема енергия, докато Volvo се стреми да увеличи дела на рециклируемата пластмаса в своите автомобили на 25% до 2025 г.

Следователно много доставчици трябва да инвестират сериозно, за да подобрят своята дейност, от разработването на рециклируеми части до свързването на бизнеса с възобновяема енергия, споделят пред Ройтерс над десетина представители на такива компании.

В същото време мнозина признават, че имат малко свобода на действие по отношение на повишаването на цените за своите клиенти – автомобилните производители, които от своя страна се стремят да ограничат разходите, докато влагат милиарди долари в разработването на електромобили и свързаните с тях технологии.

„Ние използваме думата „разрушителен“ през цялото време, но това е много повече от разрушително“, споделя Джо Маккейб, главен изпълнителен директор на консултантската фирма AutoForecast Solutions. „Ще видим наистина голямо разтърсване през следващите 5-10 години във веригата ба доставки на автомобили“, добавя той.

Базираната във Филаделфия AutoForecast компилира прогнози за производството на автомобилната индустрия и съветва доставчиците дали заявките за оферти, които получават от производителите на автомобили, се основават на реалистични оценки за обемите на производство.

„От доставчиците се иска да разработят нови технологии за поддръжка на електромобилите и да инвестират в по-екологична верига на доставки с (големи) обеми, които не вярваме, че могат да бъдат получени въз основа на действителните оферти", коментира Маккейб, добавяйки:. „Но автоконцерните също казват на доставчиците: „Ако искате да сте част от тази нова зелена революция, дайте ни възможно най-добрата цена, за да не отида при вашия конкурент“.

Екзистенциална задача

Автомобилните производители често не са склонни да обсъждат договорни отношения с доставчиците.

Mercedes-Benz, който иска да използва широк набор от рециклируеми материали и "зелена" стомана, произведена с помощта на възобновяема енергия, в своите автомобили, споделя пред Ройтерс, че е напълно наясно, че достигането на въглероден неутралитет представлява екзистенциална задача за доставчиците.

Германският концерн възнамерява да постигне тази цел с помощта на своите партньори, включително чрез осигуряване на обучение на доставчиците или чрез споделени изследвания и разработки.

Volkswagen, който се стреми да намали с 30% въглеродните емисии при своите превозни средства, включително в рамките на свързаната с тях верига на доставки, заяви, че работи по темата със своите доставчици, визирайки съвместна програма, която групата е създала за справяне с нарастващите цени на енергията, без да предоставя подробности.

Зеленият преход ще струва скъпо дори за най-големите доставчици, като производителя на конектори TE Connectivity, изтъква главният технологичен директор на компанията Ралф Кледке. Концернът, чиято пазарна стойност достига 39 млрд. долара, стартира собствена програма за преход през 2020 г. и работи върху рециклируеми продукти с производители на автомобили, включително Volkswagen, Volvo и BMW.

„За по-малките доставчици предизвикателството е още по-сериозно“, посочва Кледке, добавяйки: „Доставчиците, които не отговарят на изискванията за устойчивост, ще бъдат изключени от процеса по възлагане на поръчки“.

За британската Autins, която отчита приходи от около 23 млн. паунда за последната фискална година, една част от екологичното решение е да премине изцяло към възобновяема енергия още тази година, изтъква главният ѝ изпълнителен директор Гарет Камински-Кук.

Според него това ще струва на компанията няколко хиляди паунда повече годишно - разходите за изграждане на инфраструктура за свързване на възобновяема енергия към мрежата се прехвърлят върху бизнес клиентите. В крайна сметка обаче тези сметки ще намалеят, добавя той.

Публично търгуваната компания също преследва свои собствени зелени цели, за да задоволи акционерите.

Autins, чиито клиенти включват Volkswagen и Jaguar Land Rover, е инвестирала около 50 хил. паунда в разработването на рециклируем изолационен материал, който трябва да бъде готов около края на 2022 г., споделя Камински-Кук.

Унищожение на маржа

Производителят на пластмасови и гумени компоненти Sigit, с годишни приходи от около 200 млн. долара, инвестира 10 млн. евро през 2019-20 г. за изграждане на развоен център в Торино, който разработва рециклируема термопластична композитна скоба, 90% по-лека от конвенционалните аналози. Но проблемите във веригите на доставки, които разтърсват индустрията от началото на пандемията от коронавирус, както и рязко нарастващите разходи „убиват маржа“, създавайки „перфектната буря“ за сектора, споделя Sigit.

Доставчиците също трябва да се справят с екологичния натиск в Германия, най-големият автомобилен пазар в Европа.

M. Busch, която произвежда части от чугун, включително спирачни дискове и скоростни кутии в германската провинция Северен Рейн-Вестфалия, цели да премине от употреба на кокс към "биококс", произведен от органични отпадъци, като постепенно замени газа, използван за топене на метала, с водород, посочва Андреас Гуел, собственик на компанията.

Но органичните отпадъци са трудни за намиране, няма и развита инфраструктура за водородно гориво, която да отговори на нуждите на концерна, докато възобновяемата енергия все още е скъпа в сравнение с конвенционалната, добавя Гуел.

Герд Рьодерс, собственик на доставчика на алуминий G.A. Roeders, който осигурява материали за Volkswagen и Continental, иска да премине към смес от водород, но изтъква, че е необходима подкрепа от правителството и производителите на автомобили за изграждане на нужната инфраструктура.

„За да бъде иновативна, индустрията на доставчиците се нуждае от пари“, изтъква Рьодерс.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:29 | 22.10.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 4
zelka007
преди 1 година
Приобщаването в "Зелената църква" , е свързано с кръвопускане , така се потвърждава готовността на кандидатите за членство . Влезналите в предверието , вече гребът с пълни шепи от необятният пазар ... Останалите имат два пътя - да ги последват или да изчезнат от картата ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още