IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Илон Мъск продаде акции на Tesla, преди компанията да признае за по-слабите доставки

Цената на книжата на електромобилния концерн се сриха след продажбата на нейния изпълнителен директор и падна допълнително след отчета за доставките за 2022 г.

16:45 | 20.01.23 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Главният изпълнителен директор на Tesla Inc. Илон Мъск. Снимка: Bloomberg L.P.
Главният изпълнителен директор на Tesla Inc. Илон Мъск. Снимка: Bloomberg L.P.

В края на миналата година, след вълната от новини, сигнализиращи за спад в търсенето на превозни средства на Tesla Inc., главният ѝ изпълнителен директор Илон Мъск продаде акции на компанията за почти 3,6 млрд. долара, съобщава Wall Street Journal.

На 2 януари Tesla обяви доставките на автомобили за четвъртото тримесечие и за годината, които изоставаха значително под прогнозите на компанията. Новината тласна отново надолу цената на акциите на Tesla същия ден.

Избирането на момента за продажба на акции от страна на Мъск повдига важен въпрос: знаел ли е милиардерът, че бизнесът му с електромобили се забавя, когато е продавал книжа, посочва изданието.

По това време Tesla не беше информирала инвеститорите относно перспективите си от близо два месеца.

„Това би трябвало да привлече вниманието на Комисията по ценни книжа и борси (SEC)“, коментира Джеймс Кокс, професор по право относно търговията с ценни книжа в Университета „Дюк“. „Въпросът тук е какво е знаел той и какво е очаквал пазарът, когато е продавал? Това е решаващ момент”, добавя Кокс.

Между 12 и 14 декември Мъск продаде около 22 млн. акции на средна цена от около 163 долара за акция, става ясно от регулаторен документ. Когато приключваше сесията на 3 януари, акциите се търгуваха при цена от 108 долара. Оттогава акциите се възстановиха до ценово ниво от 127 долара.

Минути след началото на редовната търговия в петък акциите на Tesla поскъпват с 0,9%. 

Като цяло правилата на SEC забраняват на корпоративни вътрешни лица да търгуват с ценни книжа на техните компании, докато имат достъп до съществена непублична информация. Изключенията са много.

Например служителите и директорите могат да избегнат нарушаване на регламента, когато купуват или продават по предварително зададен график за търговия, известен като „правило 10b5-1“. Мъск е търгувал по подобни планове и преди, включително веднъж в края на 2021 г. Въпреки това във формуляра за разкриване на информация, който той е подал в SEC за последните продажби на акции, не се казва, че използва „правило 10b5-1“ за тези сделки. Съгласно правилата на SEC по това време той не е длъжен да разкрива във формуляра дали използва такава схема.

Мъск е продал акции на Tesla за над 39 млрд. долара от пика в цената им през ноември 2021 г., включително почти 23 млрд. долара миналата година, отчасти за да финансира покупката на Twitter Inc. за 44 млрд. долара. Продажбите през декември възлизат на 37% от продадените акции през 2022 г., става ясно от данни на Refinitiv,

Независимо дали Мъск е бил наясно до средата на декември, че доставките на електромобили ще изостанат от оценката на Tesla, признаците за слабо търсене вече са били налице. На 24 октомври медиите съобщиха, че Tesla е намалила цените на някои версии на своите модели в Китай. На 1 декември стана ясно, че компанията е направила това и за пазара в САЩ.

Движение на цената на акциите на Tesla. Източник: Ройтерс Движение на цената на акциите на Tesla. Източник: Ройтерс

На 5 декември Bloomberg съобщи, че Tesla планира да намали производството в Китай. Три дни по-късно същата медия информира, че компанията ще съкрати работните смени в гигафабриката си в Шанхай. До 22 декември, осем дни след приключването на продажбата на акции на Мъск, в медиите се появи новината, че Tesla отново е намалила цените на моделите си в САЩ.

Tesla представи насоките си относно доставките през четвъртото тримесечие на 19 октомври. Главният финансов директор Зак Къркхорн, заяви пред инвеститорите, че Tesla очаква годишният ръст на доставките през 2022 г. да бъде „малко под 50%“.

Въпреки че Tesla не предоставя по-конкретна цифра, 45-процнетно увеличение на годишните доставки би възлизало на почти 449 000 превозни средства през четвъртото тримесечие. По времето, когато Tesla обяви доставките на 2 януари, средната оценка на анализаторите, анкетирани от Bloomberg, беше понижена до 420 760 автомобила. Tesla пропусна и тази насока, отчитайки доставки от едва 405 278 автомобила.

Въпросът дали Мъск е бил наясно с подобна информация, когато е продавал акции през декември, може да помогне да се определи дали той е нарушил правилата на SEC.

„Подозрително ли е? Да. Напълно възможно ли е да има друго обяснение? Разбира се. Но така е винаги при разследване“, коментира Доналд Лангеворт, професор по право при търговия с ценни книжа в Университета в Джорджтаун.

През последните години обаче се наблюдава интересна тенденция – доставките на Tesla са склонни да нараснат значително в последния месец от дадено тримесечие. При обявяването на отчета на 19 октомври Къркхорн заяви, че около две трети от доставките за третото тримесечие са извършени през септември, а една трета от тях – през последните две седмици на месеца.

Мъск и SEC могат да се похвалят с богата история на спорове. През 2018 г. милиардерът и Tesla се споразумяха да платят по 20 млн. долара, за да уредят дело относно туит, в който Мъск пише, че разполага с „осигурено финансиране“, за да направи Tesla относно частна. SEC посочва, че Мъск никога не е обсъждал подобна сделка с потенциални спонсори и че изявлението му, което доведе до скок в цените на акциите на Tesla, представлява измама.        

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:00 | 20.01.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 6 rate down comment 4
aldy
преди 1 година
"Тесла" няма шанс пред китайските върхови луксозни електромобили. За да запази добра динамика, "Тесла" е олекотена с 500 кг за сметка на батерия, шумоизолация и много екстри, като масаж в седалките, примерно, който е задължителен за високия клас. Май е време да запалят искрата в Тайван, щото по друг начин не могат да се справят с тия пусти китайци.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още