IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Генералният план на Мъск за Tesla разочарова силно 

На акционерите не бяха представени детайли за нови автомобили, нито подробности за сроковете за отваряне на новия завод в Мексико 

07:38 | 02.03.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Третият генерален план на Tesla Inc., който Илон Мъск толкова раздухваше като тема, не се хареса на инвеститорите, след като не успя да предложи никакви конкретни подробности за дългоочакваното следващо поколение електрически автомобили на компанията.   

Четиричасовата презентация беше посветена на визията на Мъск за изграждане на следващия етап от растежа на Tesla около устойчивото енергийно бъдеще чрез преминаване към продукти като термопомпи, но липсваха каквито и да било подробности за нови автомобили - особено за по-евтин електромобил като модела за 25 000 долара, за който се заговори преди повече от две години. 

Макар 51-годишният главен изпълнителен директор да потвърди, че в нов завод в Монтерей, Мексико, ще се произвеждат следващото поколение автомобили, той не предложи подробности за сроковете, като заяви, че „подходящо продуктово събитие" ще се проведе по-късно. Ларс Морави, вицепрезидент на Tesla по автомобилното инженерство, беше също толкова неясен, като отговори на въпроса на анализатор само с: „ще вървим толкова бързо, колкото можем".

Колкото по-дълго продължаваше събитието, толкова повече изглеждаше, че инвеститорите губят кураж, предава Bloomberg. Акциите на Tesla се обезцениха с 6,8% до 189 долара в следборсовата търговия. Преди вчерашния ден акциите се бяха изкачили от двугодишното дъно, което достигнаха в началото на януари, като добавиха около 310 млрд. долара пазарна стойност и върнаха Мъск на върха на списъка с милиардерите на Bloomberg - Bloomberg Billionaires Index. 

Мъск започна събитието, като очерта визията си за глобално преминаване към електрически превозни средства, задвижвано от разходи за 10 трлн. долара разходи за развитие на устойчива енергия в световен мащаб.  

„Земята ще премине към устойчива енергийна икономика", каза той. „И това ще се случи по време на вашия живот“. 

Той също така се възползва от възможността да демонстрира дълбокия набор от талантливи ръководители на Tesla - в отговор на критиките, че е пренебрегнал автомобилния производител след придобиването на Twitter за 44 млрд. долара. В един момент към него на сцената се присъединиха още 16 изпълнителни директори, някои от които до голяма степен са непознати на инвеститорите. Например Ребека Тинучи, ръководител на глобалната инфраструктура за зареждане, се качи на сцената, за да говори за мрежата от суперзарядни (Supercharger) на компанията и за "Magic Dock", който позволява на водачите на други електромобили да зареждат на станциите на Tesla.

Силен акцент беше поставен и върху намаляването на разходите. В стремежа си към ефективност производителят на електромобили планира да намали площта на бъдещите производствени предприятия с 40%. Главният финансов директор Зак Къркхорн обеща да намали наполовина производствените разходи за следващото поколение автомобили на Tesla.  И заяви, че компанията ще трябва да инвестира шест пъти повече от досега, за да постигне дългосрочната си цел: да увеличи производството до 20 милиона автомобила годишно. Това би се равнявало на десетократно увеличение на сегашния капацитет. Разходите могат да възлязат на около 175 млрд. долара, каза той. Мъск и губернаторът на Калифорния Гавин Нюсъм (вдясно)  по време на обиколка в новата глобална инженерингова централа и централата за изкуствен интелект на Tesla в Пало Алто, Калифорния. Снимка: EPA/OFFICE OF THE GOVERNOR / HANDOUT Мъск и губернаторът на Калифорния Гавин Нюсъм (вдясно) по време на обиколка в новата глобална инженерингова централа и централата за изкуствен интелект на Tesla в Пало Алто, Калифорния. Снимка: EPA/OFFICE OF THE GOVERNOR / HANDOUT

Джесика Колдуел, изпълнителен директор на отдел „Проучвания" в Edmunds, заяви, че макар акцентът върху намаляването на разходите да е „окуражителен", Мъск „не успя да постави черешката на върха на тортата - реален поглед към Tesla на по-ниска цена, макар и само концептуално". Това щеше да бъде хитър ход за привличане на бъдещи купувачи, като се има предвид нарастващата гама от предлагани електрически автомобили, като същевременно „щеше да увеличи още повече любовта на инвеститорите към Tesla", добави тя.   

„Ясната визия на Мъск за Земята на устойчивата енергия е възхитителна, но инвеститорите може би щяха да предпочетат, ако Tesla очертае ясен път към устойчиви печалби на пазар с висок растеж", каза Колдуел в имейл.

Други основни изводи от Деня на инвеститорите на Tesla:

  • Мъск потвърди, че Tesla ще построи следващия си автомобилен завод в Мексико, близо до Монтерей, но не предостави нови подробности, освен че там ще се произвеждат автомобили от следващо поколение. 
     
  • Дрю Балино, старши вицепрезидент на Tesla за задвижване и енергиен инженеринг, потвърди, че компанията е положила основите на завод за рафиниране на литий в Корпус Кристи, Тексас. 
     
  • Мъск заяви, че изкуственият интелект го стресира и че трябва да има регулаторен орган, който да гарантира, че тази „доста опасна технология" работи в интерес на обществото. 
     
  • Tesla вече е произвела 4 милиона автомобила. За създаването на първия милион Tesla бяха необходими 12 години, след това 18 месеца, за да се стигне до 2 милиона, 11 месеца, за да се стигне до 3 милиона, и след това седем месеца, за да се стигне до границата от 4 милиона.
     
  • Ръководителят на инженерния отдел на задвижването Колин Кембъл заяви, че следващото поколение на Tesla ще използва двигател с постоянни магнити, който не използва редки метали, което предизвика спад в акциите на китайските минни компании, свързани с редките метали.

Един от продуктите, с които Tesla може да разшири производството си, са термопомпите. Мъск и Дрю Балино, старши вицепрезидент на отдела за задвижване и енергиен инженеринг, заявиха, че топлинните помпи могат значително да намалят разходите за отопление на домове и офиси, наричайки ги един от „най-зрелите плодове“ на прехода към устойчива енергия, пише и The Wall Street Journal. 

Ясната визия на Мъск за Земята на устойчивата енергия е възхитителна, но инвеститорите може би щяха да предпочетат, ако Tesla очертае ясен път към устойчиви печалби на пазар с висок растеж.
Джесика Колдуел
изпълнителен директор на отдел „Проучвания" в Edmunds

Компанията също така изтъкна нарастващата си способност бързо да пуска в експлоатация производствени мощности. Тя възнамерява да започне производството в литиевата рафинерия в Корпус Кристи в рамките на 12 месеца.

"Това е целта", каза Балино. 

Tesla отново заяви, че Cybertruck ще се появи тази година, а серийното производство се очаква през 2024 г.

Tesla работи и по хуманоиден робот, наречен Optimus. Компанията пусна видеоклип, в който се вижда, че роботи се разхождат наоколо и изпълняват задачи като сваляне на плат от произведения на изкуството, окачени на стена. Мъск потвърди мнението си, че дейностите на Tesla, свързани с роботи, могат да са много по-ценни от бизнеса с автомобили в дългосрочен план.

Новата корпоративна визия има за цел да надгради израстването на американския лидер на пазара на електромобили от нишов играч в основен автомобилен производител. Предишните два стратегически плана на Tesla бяха представени през 2006 г. и 2016 г.  

Мъск публикува първия си генерален план преди повече от десетилетие и изложи в него стратегията на Tesla за излизане на пазара - създаване на електрически спортен автомобил, а след това на серия от по-достъпни автомобили. Компанията изпълни тази визия с Roadster, Model S и след това седана Model 3 - най-евтиният ѝ автомобил, чиято цена започва от около 43 000 долара.

Десет години по-късно, когато Tesla придоби SolarCity, Мъск издаде „Master Plan, Part Deux". Мъск беше председател на фирмата за инсталиране на соларни панели, която се ръководеше от братовчедите му. В този план се говореше за соларни покриви със съхранение на енергия в батерии, разширена гама от автомобили и технология за самоуправление.

Наскоро акционерите на Tesla изразиха загриженост за това колко внимание Мъск отделя на автомобилния производител - притеснение, което отчасти бе предизвикано от придобиването от страна на главния изпълнителен директор на компанията за социални медии Twitter Inc. през миналата година.
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:47 | 02.03.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още