fallback

Скептицизмът на Европа към електромобилите набира скорост

Ако ЕС иска да постигне целите си за дела на електромобилите до 2030 г., не трябва да удря вноса на китайски модели

06:55 | 29.01.24 г. 11

Оптимизмът сред европейците относно електромобилите се охлажда, тъй като неочаквани недостатъци помрачават перспективите пред това задвижване в региона, пише Forbes.

Очаква се продажбите на електромобили да се ускорят отново до 2025 г. Това не е изненада, тъй като Европейският съюз (ЕС) планира да спре търговията с нови леки коли с двигатели с вътрешно горене чрез все по-строги ограничения относно емисиите на въглероден диоксид до 2035 г.

Междувременно настоящата загуба на инерция при електромобилите донякъде се дължи и на факта, че Германия, най-големият автомобилен пазар в Европа, прекрати субсидиите за този вид задвижване на 18 декември. Страната е отговорна за около 25% от продажбите в региона.

Потенциалните купувачи откриват, че много от обещаните ползи от закупуването на електрически модел в действителност не се реализират. Едно голямо намаление на цените може да ги убеди да закупят превозно средство с батерия. Междувременно експертите смятат, че продажбите на електромобили ще нараснат четворно до 2030 г.

Според Мат Шмид от Schmidt Automotive Research, продажбите на електромобили в Западна Европа ще стагнират за кратко през 2024 г., завършвайки годината при общи обеми от 1 935 000 броя в сравнение с 1 899 700 броя през 2023 г., при пазарен дял от 16,4%.

Подкрепени от затягането на правилата на ЕС за емисиите, продажбите на електромобили ще се увеличат през 2025 г. до 2,6 млн. броя и до 9,2 млн. броя през 2030 г.

Консултантската фирма Jefferies обяви през декември, че продажбите на електромобили в цяла Европа ще достигнат 8,9 млн. броя през 2030 г., въпреки че това изостава малко от прогнозата от предходния месец за 9,3 млн. продажби. Декемврийският доклад на инвестиционната банка UBS междувременно прогнозира продажби от 9,6 млн. броя през 2030 г. за Европа.

Тези прогнозирани увеличения са колосални и ще трябва да се намерят много решаващи фактори, които да подкрепят това. Откъде ще дойдат огромните количества скъпи и оскъдни минерали за четворно увеличение на броя на батериите в тези превозни средства? Няма ли това да доведе рязко до по-високи цени на клетките и съответно на електромобилите, вместо очаквания паритет с конвенционалните модели? Ако искаме да постигнем пазарен дял на електромобилите от 80% за ЕС и Великобритания, цените на колите с това задвижване трябва да паднат драстично.

Инвеститорите започват да се притесняват от свързаните рискове. Миналата година Ford, General Motors, Volkswagen и Mercedes бяха принудени да преразгледат в низходящата посока плановете си за електрификация, тъй като се натрупаха големи запаси от непродадени превозни средства, особено в САЩ.

Защитниците на екологичния транспорт ни увериха в ползите, гарантирани от притежаването на електромобил, но много от тях се разминават с реалността. Същите обявиха, че да притежаваш електрически модели ще бъде много по-евтино от такъв, задвижван с двигател с вътрешно горене. Това може да е вярно един ден, когато се появят твърдотелните батерии, но цените вероятно ще останат далеч над тези на конвенционалните модели поне за известно време.

Разходите за ремонт също остават твърде високи, тъй като няма достатъчно висококвалифицирани техници за това задвижване.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:36 | 29.01.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още