Tesla Inc. записа силна 2023 г., тъй като цената на акциите ѝ нарасна двукратно в рамките на 12 месеца. Но 2024 г. започва по различен начин, като производителят на електрически превозни средства, воден от Илон Мъск, записва най най-лошия си годишен старт досега.
Компанията е загубила повече от 94 млрд. долара от пазарна оценка само през първите две седмици на 2024 г. Не е трудно да разберем защо, тъй като базираният в Остин, Тексас, производител е ударен от порой от негативни новини: от разпродажбата на модели на Tesla от страна на Hertz Global Holdings Inc., регулаторни разследвания и евентуален ръст на разходите за труд, пише Bloomberg.
Всичко това идва на фона на забавящия се растеж на търсенето на електромобили, особено в САЩ.
„Основното безпокойство на инвеститорите относно Tesla е стагниращият растеж“, коментира анализаторът на Cowen Джефри Осбърн.
Ударът върху пазарната капитализация на Tesla в началото на годината е най-големият, който компанията е понасяла за подобен период, откакто стана публична през 2010 г. В процентно изражение спадът от 12% за акциите на Tesla от началото на януари е най-големият от 2016 г., когато книжата ѝ поевтиняха с 14% през първите девет сесии.
Tesla намалява цените на колите си агресивно от началото на 2023 г. в опит да стимулира търсенето. Но резултатът е постоянна ерозия на нейния някога огромен марж на печалба. Брутният марж на автомобилите на Tesla без да се включват регулаторни кредити за третото тримесечие падна до 16,3% от 27,9% преди година . И натискът само се засилва, тъй като много от работниците в заводите на компанията в САЩ си осигуряват увеличения на заплатите.
„Преминаваме през цикличен спад при електромобилите, но конкурентната динамика изостря цикличния натиск“, изтъква Ивана Делевска, главен инвестиционен директор в Spear Invest,. „Намаляването на цените и рязкото падане на маржовете са функция на тази неблагоприятна конкурентна динамика“, добавя тя.
Връзка между движението на цената на акциите на Tesla и свързаните с компанията новини. Източник: Bloomberg
Като допълнение към проблемите, Tesla трябваше да пренасочи пратките, предназначени за нейния завод в Берлин, поради атаките на хутите в района на Червено море. Това принуди компанията да преустанови голяма част от работата в съоръжението до 11 февруари.
Tesla за първи път предупреди за забавянето на търсенето на електромобили по време на своя отчет за третото тримесечие, представен през октомври. Почти веднага след това редица автомобилни производители и доставчици по целия свят се включиха със собствените си негативни прогнози.
Въпреки че доставките на Tesla за четвъртото тримесечие бяха по-добри от това, което анализаторите очакваха, те оставиха китайската BYD Co. да изпревари своя конкурент при глобалните продажби на електрически автомобили.
Резултатът беше грубо пробуждане за инвеститорите на Tesla. Миналата година акциите на компанията се наредиха на осмо място по най-добро представяне в рамките на индекса S&P 500. Досега тази година те са на осмо място, но отзад-напред.
Естествено, Мъск също понася голям удар. Най-богатият човек в света, който донатрупа богатство през 2023 г., отбеляза спад на нетното си състояние с 23 млрд. долара досега тази година. Той си върна първото място в класация на най-богатите хора на планетата миналата година, изпреварвайки Бернар Арно, но сега Джеф Безос бързо се доближава до него със 179 млрд. долара спрямо 206 млрд. долара за Мъск.
По-голямата част от нетната стойност на Мъск идва от неговия дял от 13% в Tesla и около 304 милиона изпълними опции върху акции. Той също така притежава около 42% от SpaceX, което се оценява на около 53 млрд. долара.
Като се има предвид всичко това, Tesla остава ключов играч в глобалния преход от превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива, към предимно електрически. Причината: Компанията продължава да води пред конкуренцията по редица показатели. Китайската BYD може и да успя да победи Tesla по брой продадени превозни средства през четвъртото тримесечие, но все още изостава в приходите и печалбата. И BYD не продава автомобили в САЩ, където Tesla остава лидер на пазара.
В много отношения най-големият проблем на Tesla може да бъде нейният минал успех и надеждата, която генерира. Докато инвеститорите се тълпят около акциите ѝ, пазарната капитализация на Tesla нараства, правейки я много по-голяма от всяка друга автомобилна компания в света. Но това също ги направи силно уязвими към големи реакции към всякакви негативни новини.
Ето защо толкова много привърженици на Tesla твърдят, че тя не трябва да се сравнява с обикновените автомобилни компании. За тях крайната истинска стойност на компанията е в бъдещето и се надяват тя да успее да разработи първите истински автономни превозни средства. Единственият проблем е, че Tesla обещава това от години и повечето експерти казват, че технологията е все още далеч от търговска реализация.
„Tesla не успя да изпълни обещанията за напълно автономно шофиране и изкуствен интелект, които вече са включени в оценката“, коментира Делевска от Spear.


Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
Хороскоп за 7 декември 2025
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ "Чернобил" е повреден
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.
Вашингтон и Киев отчитат напредък след срещите в Маями
Осъдиха българския шофьор, карал в насрещното в Гърция
преди 1 година Когато Тесла започне Безплатно да сменя изтощените батерии с напълно заредени за 3 минути в своите безброй сервизи, когато предложи доживотна гаранция на автомобилите си, тогава може да се мери с BYD. Реалният живот доста се отличава от рекламата. https://youtube.com/watch?v=6jfqpiU70GE отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Както се казва напоследък: "Има два вида автомобили, Тесла и останалите" :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година https://youtube.com/watch?v=XWq-Mq1Uqpw отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Аре сега си представете една мегабатерия от 1- 2 GW да пламне, колко време ще гори и ще топли сърцата? А да пламне е фасулска работа, защото всичките тия батерии се правят от безкраен набор малки литиево-йонни батерийки, които с времето си образуват кристали, водещи до КС. И колкото повече са изграждащите елементи, толкова по-ниска е надежността. Ама възторжените будали на тоя свят нямат свършване. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година А как мераклийски горят Брадвите, не ти е майко работа. И гасене няма, дори когато ги хвърлят в басейн с вода. === https://youtube.com/watch?v=CdaFk3w6rUY === https://youtube.com/watch?v=SIpXkQhq1ps отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: zelka007А бе ,ти да не си Мирча Кришан....?!Каквото и да го питаха,той винаги извърташе и стигаше до краставицата,която ...-та-та-та-та-та и съдържа 98% вода...:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година теслите добре си вървят ... и като коли и като продажби . нема безкраен ръст . само сибирската пустош е безкрайна и рассийската човеконенавист ... бизнесът им с мегабатериите се развива прилично засега , и като ръст , и като печалба ... инсталациите на покривите се забавиха доста обаче ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар