fallback

Бързите сделки са основната тенденция на пазара на имоти през лятото

Ръст на цените на жилищата в пет града е отбелязан за първи път от 2009 г. насам, сочат данни на агенция за недвижими имоти

11:33 | 03.09.13 г. 6

Едва месец престояват на пазара една четвърт от жилищата за продажба, преди да открият своите купувачи. Бързите сделки са основната тенденция, която се очерта през лятото на 2013 година, сочи анализът на Адрес Недвижими имоти. Приблизително такъв дял заемат и имотите, продадени за 1 до 3 месеца след излизането си на пазара – около 21%. Само 10% от сделките се сключват с имоти, престояли година или повече, преди да се стигне до сделка за тях. 

„Продължителният престой на даден имот обикновено е резултат от липсата на готовност у продавача да отстъпи в цената, съобразявайки се с пазарната ситуация”, коментира Георги Павлов, изпълнителен директор на агенцията.

„Дългият престой обаче може да се превърне в проблем - когато купувачите виждат, че даден имот стои продължително на пазара, често започват да смятат, че с това жилище има някакъв проблем. Затова, ако искаме да продадем апартамента си, трябва да предложим разумна цена и да сме готови на преговори. В по-голямата част от случаите важи правилото - или продаваш бързо, в рамките на 1 до 3 месеца, или не продаваш изобщо”, допълва Павлов.

Жилищният пазар в момента е активен, защото много продавачи вече са добре ориентирани в ситуацията и повечето предлагани имоти са на разумни цени, смята Павлов. Купувачите, от своя страна, вече виждат тенденцията на покачване на нивата и бързат да сключат изгодна сделка сега.

По данни на компанията се наблюдава ръст на цените в София и още четири града в страната. Макар и в рамките на около 1%, това е първото повишение в нивата в по-голям брой градове от началото на кризата през 2009 г. досега. Градовете, в които от агенцията отчитат покачване на нивата през периода юни-август, са София, Благоевград, Добрич, Пловдив и Стара Загора.

Продължава и подобряването на баланса между очакванията на продавачи и купувачи. Двете страни излизат на пазара с по-реалистични нагласи, отколкото преди няколко години и се допитват в по-голяма степен до консултантите в бранша. Това е и една от причините за динамичните сделки в отминаващия летен сезон. Отстъпките вече не са определящ за пазара фактор – 1/3 от компромисите в цената през лятото са били до 2000 евро. Относително значим дял заемат сделките без отстъпка – те представляват 23% от всички. Около 20% от договорените понижения в цената са от 2000 до 5000 евро.

„Около 70% от сделките през периода са закупени със собствени средства, като за останалата 1/3 от продадените жилища са изтеглени различни по размер кредити”, коментира Калоян Богданов, маркетинг мениджър на Адрес.

„Най-популярният имот на пазара остава двустайният апартамент за около 40 000 – 45 000 евро в комуникативен район. Наличието на добър транспорт, близостта до метро станция за имотите в столицата, детските градини, болниците и магазините са сред основните притегателни за интереса на купувачите сили. По-голямата част от търсещите жилище държат и на екстри като южно изложение, среден етаж и добро разпределение”, добавя Богданов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:13 | 13.09.22 г.
fallback