Доверието на българските онлайн потребители към инфлуенсърите продължава да спада, показва тазгодишното пазарно проучване „Пулсът на инфлуенсър маркетинг пазара в България“, проведено от MSL Sofia и маркетинговата агенция Pragmatica.
Въпреки че не вярват толкова в инфлуенсърите, младите потребители остават най-ангажираната част от аудиторията, която използва промокодове от подобни профили в социалните мрежи.
Аудиторията предпочита инфлуенсъри, които са честни и имат позитивно излъчване. Същевременно те трябва да поднасят полезна информация, интересни теми и лични истории. От своя страна, брандовете търсят инфлуенсъри с положителен имидж.
Какво търси бизнесът от инфлуенсърите?
По-голямата част от бизнеса обаче (76%) твърди, че продължава тенденцията едни и същи хора да промотират всякакви продукти. Друг проблем за компаниите е, че цените за работа с инфлуенсъри продължават да са твърде високи спрямо крайния резултат, който се постига. Това твърдят 69% от бизнес респондентите в проучването. Третият по важност за брандовете критерий остава качеството на изпълнение да отговаря на обещаното.
Графика: MSL Sofia
Освен че няма достатъчно голямо разнообразие от лица на българския пазар на инфлуенсъри, липсват и етични правила за работа между инфлуенсъри и компании, което притеснява бизнеса. 14 на сто от респондентите казват, че хора, които са подходящи за тяхната кампания, имат малко последователи, което означава, че и реализираните резултати не са достатъчно добри. За сравнение, през 2024 г. това е било голямо предизвикателство пред 30% от бизнесите.
На този етап обаче 72 на сто от компаниите избират микроинфлуенсъри за своите кампании. Като цяло и брандовете, и инфлуенсърите имат интерес към по-дългосрочни партньорства. Все пак 55% от бизнесите държат лицето да не е работило с конкурент до този момент.
93% от бизнесите държат да изберат инфлуенсър, който отговаря на тяхната бранд идентичност, а 72% търсят хора, които да предадат възможно най-естествено посланията. Все пак метриките на конкретния профил остават ключови за 59% от бизнесите, работещи с инфлуенсъри.
А какво търсят инфлуенсърите в бизнеса?
33% от инфлуенсърите казват, че държат да работят с марки, които обичат и ползват ежедневно. Този дял се е понижил с 3 процентни пункта спрямо миналата година. 32 на сто държат на партньорства с брандове, които харесват или към които проявяват любопитство, а 13% залагат на марки, които им предлагат интересни кампании. За 11% от респондентите инфлуенсъри фактор са добрите условия за партньорството.
Кого следват потребителите?
Най-голям интерес потребителите имат към обикновени хора, които са придобили известност с времето (69%), следвани от известни личности (64%) и професионални експерти (40%).
Младите обаче следват все повече експерти в социалните мрежи.
Графика: MSL Sofia
Потребителите нямат интерес към съдържание, което противоречи с техните лични и морални принципи. Сред нещата, които потребителите не харесват, са инфлуенсъри, които рекламират прекалено много продукти.
(Продължава на следващата страница)


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа