IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Инвеститорите отпразнуваха резултата на Amazon с 15% поскъпване на акциите

Американският концерн удвои печалбата си за четвъртото тримесечие заради участието си в Rivian и силния облачен бизнес

11:05 | 04.02.22 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Chris Ratcliffe/Bloomberg</em></p>

Снимка: Chris Ratcliffe/Bloomberg

След ужасяващия ден за технологичните акции Amazon генерира добри новини след затварянето на борсата в Ню Йорк: най-големият онлайн търговец на дребно в света отбеляза силен ръст на печалбата през четвъртото тримесечие главно благодарение на високите еднократни приходи. През последното тримесечие печалбата се удвои до 14,3 млрд. долара (12,5 млрд. евро). Приходите са се увеличили с 9% до 137,4 млрд. долара, предава Bloomberg.

Основната причина за силното увеличение на печалбата е делът на Amazon в производителя на електрически автомобили Rivian, който е генерирал големи ползи за компанията при излизането си на борсата през ноември. От друга страна, оперативната печалба на Amazon спадна почти наполовина до 3,5 млрд. долара. Въпреки това цената на акциите първоначално се повиши с повече от 15% в следборсовата търговия, след като приключи със спад от почти 8%.

„По време на празничния сезон наблюдавахме по-високи разходи поради недостиг на работна ръка и инфлационен натиск и тези проблеми се пренесоха в първото тримесечие заради омикрон", заяви главният изпълнителен директор Анди Джаси. „Въпреки тези краткосрочни предизвикателства оставаме оптимистично настроени и развълнувани за бизнеса, докато излизаме от пандемията", добави той.

Докато анализаторът Спохи Лунд-Йейтс от Hargreaves Lansdown определя пред Handelsblatt резултатите като „разочароващи", други наблюдатели са на по-положително мнение: „Ръстът на Amazon през четвъртото тримесечие потвърди, че компанията продължава да се възползва от повишеното потребителско търсене в резултат на пандемията", коментира например експертът по търговия на дребно Джулиан Скели от консултантската компания Publicis Sapient. „Въпреки че ръстът на продажбите на Amazon се забави след пика по време на блокадите, данните продължават да растат с добри темпове“.

Облачният бизнес е дойната крава

В основния бизнес отново най-бързо растеше подразделението за облачни услуги на Amazon Web Services (AWS), което допринесе най-много за печалбата. AWS увеличи тримесечната си оперативна печалба почти наполовина до 5,3 млрд. долара. От друга страна, традиционната онлайн търговия на дребно е загубила 1,8 млрд. долара.

„Amazon не е толкова зависима от продажбите на дребно, колкото беше преди", казва Скели и хвали силата на AWS. Тъй като светът увеличава инвестициите си в онлайн бизнеса, той очаква приходите от облачни услуги на Amazon Web Services и цифровата реклама да нараснат и да компенсират евентуалните предизвикателства в търговията на дребно.

Преди три месеца Amazon предупреди инвеститорите за допълнителни разходи в размер на милиарди долари, дължащи се на по-високи заплати, проблеми с глобалната верига за доставки и увеличени разходи за превоз, и се подготви за сравнително скромни данни. За текущото тримесечие компанията очаква продажбите да нараснат с между три и осем процента.

Концернът също така обяви, че за първи път от 2018 г. насам ще повиши цените в САЩ за услугата си Prime, която предлага достъп до безплатна доставка и стрийминг услуги, наред с други неща. Услугата ще стане значително по-скъпа: от 18 февруари новите клиенти в САЩ ще плащат 14,99 долара вместо 12,99 долара на месец, или 139 долара вместо 119 долара на година.

За последен път цената на Prime в САЩ беше повишена преди четири години от 99 долара. „Крайно време е", заяви експертът Майкъл Пахтър от Wedbush Securities преди публикуването на тримесечните данни, като посочи по-високите транспортни разходи. По-голямата част от домакинствата в САЩ използват Prime, а в световен мащаб има над 200 милиона абонати.

Повишаването на цената на Prime е доказателство за увереност в себе си, казва консултантът на Publicis Sapient Скели. „Amazon залага на факта, че хората ще се опитат да извлекат колкото се може повече от цената на абонамента, което ще насочи повече от допълнителните разходи към тях“. Той смята, че вероятно е въпрос на време това да се случи и в други региони.

„Ще решаваме това за всяка страна поотделно", заяви междувременно главният изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси по отношение на евентуалното увеличение на цените в други страни.

Със своя растеж Amazon остава без прецедент в индустрията. Глобалните продажби са се увеличили почти десетократно през последното десетилетие - от 48 млрд. долара през 2011 г. до 470 млрд. долара през цялата минала година. По-голямата част от тази сума, 279 млрд. долара, Amazon все още реализира в САЩ. Но онлайн гигантът успя да увеличи продажбите си и в международен план. Миналата година тя е била 127 млрд. долара.

По-малкият, но много по-доходоносен облачен бизнес на AWS, от който идва наследникът на Джеф Безос - Анди Джаси, също нарасна най-бързо през цялата година. Подразделението е допринесло за три четвърти от печалбата през миналата година, въпреки че на него се падат само 13% от продажбите, възлизащи на 62 млрд. долара.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:19 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още