fallback

Активните потребители на метавселената на Meta – колкото жителите на Бургас

Вътрешнофирмени документи на концерна разкриват сериозните трудности пред компанията в разширяването на новия ѝ стратегически бизнес 

10:48 | 17.10.22 г. 1
Автор - снимка
Създател

Близо година след като Марк Зукърбърг прекръсти Facebook на Meta Platforms Inc., залагайки на метавселената, вътрешнофирмени документи показват, че преходът се сблъсква с проблеми с технологията, незаинтересовани потребители и липса на яснота какво ще е необходимо, за да се постигне успех.

Въпреки че Зукърбърг заяви, че преходът към по-завладяващо онлайн изживяване ще отнеме години, водещото предложение на компанията за потребителите - Horizon Worlds - не отговаря на вътрешните очаквания за ефективност.

Първоначално Meta си постави за цел да достигне 500 хил. активни месечни потребители за Horizon Worlds до края на тази година, но през последните седмици преразгледа тази цифра на 280 хил. В документите се посочва, че понастоящем броят им е по-малко от 200 хил.

Повечето посетители на Horizon обикновено не се връщат в приложението след първия месец, а потребителската база постоянно намалява от пролетта насам, става ясно от документите, цитирани от Wall Street Journal. 

За сравнение, продуктите на Meta за социални медии, включително Facebook, Instagram и WhatsApp, заедно привличат повече от 3,5 млрд. средномесечни потребители - число, което се равнява на почти половината от населението на света. Понастоящем Horizon достига до малко повече от населението на град като Бургас. 

Horizon бе замислен като обширна колекция от интерактивни виртуални пространства или светове, в които потребителите, представящи се като аватари, могат да пазаруват, да се забавляват и да работят. И все пак в Hot Girl Summer Rooftop Pool Party рядко има момичета, а в Murder Village често няма кого да убиете. Дори в демонстрационните светове на компанията, като Questy's, виртуална игрална зала, представена в реклама на „Супербоул“ по-рано тази година, в повечето случаи няма потребители.

9%
от световете, изградени от създателите, са посетени от поне 50 души.

Според вътрешна статистика само 9% от световете, изградени от създателите, са били посетени от поне 50 души. Повечето от тях изобщо не са посещавани.

„Празният свят е тъжен свят", се казва в документ, обобщаващ усилията на компанията да насочи потребителите към места, където те биха срещнали други хора.

Говорител на Meta заяви, че усилията на компанията в областта на метавселената винаги са били замислени като многогодишен проект и че тя прави подобрения, включително такива, които имат за цел да осигурят безопасността на потребителите. Той заяви, че е лесно да бъдеш циник по отношение на метавселената, но компанията продължава да вярва, че тя е бъдещето на компютрите.

Horizon е достъпен чрез очилата за виртуална реалност Quest на Meta, които предлагат редица игри и дейности. Документите показват, че процентът на задържане на Quest, т.е. продължителното им използване от собствениците, е намалявал през всяка от последните три години. Повече от половината от очилата Quest - началният модел струва около 400 долара - не се използват шест месеца след закупуването им, твърдят хора, запознати с данните.

В проучване на потребителите на Horizon изследователите на Meta твърдят, че потребителите съобщават, че не могат да намерят метавселени, които им харесват, и не могат да намерят други хора, с които да се срещат. Други оплаквания включват, че „хората не изглеждат истински" и че аватарите нямат крака.

Празният свят е тъжен свят.

Изследователите отбелязват, че в проучването са включени само 514 души, тъй като наличният набор от потребители, които да бъдат анкетирани, е „малък и ценен".

Броят на потребителите на Horizon, които са онлайн по едно и също време, известен като "concurrency", изостава значително както от тези при социално ориентирания стартъп VR Chat, така и от Second Life, пионерския киберсвят, който стартира през 2003 г., казват запознати.

За да се справи с постоянните грешки и оплакванията на потребителите, миналия месец Meta тихо постави Horizon в режим на „блокиране", което означава, че спира пускането на нови функции, докато не подобри текущото потребителско изживяване, показват документите. 

Предизвикателствата пред метавселената съвпадат с бизнес проблеми на други фронтове, включително нарастващ натиск върху бизнеса с дигитални реклами и конкуренция от страна на приложението за социални медии TikTok. Цената на акциите на Meta се е понижила с повече от 60% през последната година. Компанията е загубила над 700 млрд. долара пазарна стойност от пика през септември 2021 г. насам.

На събитие на тема метавселена през миналата седмица Зукърбърг представи нова джаджа за виртуална реалност, наречена Quest Pro, която има за цел да улесни работата на архитекти, инженери и дизайнери в метавселената. Цената ѝ е 1500 долара и тя не е предназначена за обикновените потребители, но Зукърбърг заяви, че тя ще постави нов стандарт за технологията на метавселената. Той също така обеща, че аватарите скоро ще се появят в Horizon.

Meta заяви, че планира да разшири обхвата на изживяването за повече хора с уеб версия на Horizon за мобилни устройства и компютри. Тя беше заявила, че планира да пусне тази версия тази година, но когато във вторник беше попитана дали това все още е така, говорител каза, че Meta няма да съобщи дати за пускане.

Други технологични гиганти, включително Microsoft Corp. и Apple Inc., разработват продукти с вярата, че метавселената е следващата цифрова граница.

Ролф Иленбергер, главен изпълнителен директор на софтуерната компания за виртуална реалност VRdirect, заяви в интервю, че Horizon има проблеми за решаване, но помоли критиците да имат търпение и да признаят, че индустрията все още се развива. „Опитваме се да кацнем на Луната, а хората се оплакват, че кафемашината не работи", каза той.

Метавселената трябваше да предложи на Meta ново начало, тъй като тя е изправена пред бизнес натиск, а имиджът ѝ пострада. Новата стратегия беше обявена седмици след изтичането на хиляди страници с вътрешнофирмени записи, документиращи бизнес трудностите и обществените недостатъци на социално-медийните продукти на компанията, документирани в поредицата на Wall Street Journal, наречена "Досиетата Facebook".

Съобщението на компанията, че се насочва към метавселената, даде началото на корпоративен порив за залагане на права върху новия формат. Компаниите наеха „главни отговорници за метавселената". Търговци продаваха недвижими имоти в метавселената. Луксозните марки Balenciaga и Prada се присъединиха към Meta, за да промотират дигитални дрехи, а дори производители на алкохол като Absolut Vodka отвориха барове и дестилерии в метавселената.

В меморандум на Meta, озаглавен „AR, VR или метавселената, коя е следващата мултимилиардна платформа“ Даре Обасанджо, водещ продуктов мениджър за Horizon и платформата за метавселената, пише: „Ще имате свобода на идентичността и изразяването и ще можете да се срещате, работите, играете, учите, пазарувате, създавате и други в безкраен брой виртуални светове, които не биха могли да съществуват в реалния живот“. 

Въпреки че Обасанджо заяви, че метавселената - която е достъпна не само чрез очила за виртуална реалност, но и чрез персонални компютри, мобилни телефони и продукти с добавена реалност, като например умни очила - има по-големи шансове за масово приемане от продуктите с добавена или виртуална реалност, Meta все още не е изготвила стратегия за инвестиране в нея.

„Понастоящем не е ясно къде метавселената се вписва в инвестиционната рамка", пише той в бележката. „Закъсняхме за преоценка на начина, по който инвестираме и разпределяме ресурсите".

Meta отмени или забави ранни продукти, свързани с метавселената, а настоящи и бивши служители заявиха, че в компанията има разногласия относно това дали Horizon трябва да се фокусира върху игрите, или, както предпочита Зукърбърг, върху социалната връзка.

В бележка от миналия месец, в която се обявява блокирането на разширението на Horizon, за което първо съобщава технологичното издание The Verge, вицепрезидентът на Meta Metaverse Вишал Шах пише, че основната теза за метавселената се е оказала силна. Но проблемите със стабилността и оплакванията на създателите, каза той, „правят твърде трудно за нашата общност да се наслаждава на магията на Horizon".

Според него част от проблема е, че самите служители на Meta не използват достатъчно продукта. „Простата истина е, че ако ние не го обичаме, как можем да очакваме нашите потребители да го обичат?", пише той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:48 | 17.10.22 г.
fallback
Още от Софтуер виж още