Интересът от български и чуждестранни инвеститори към индустриалните зони в България се е засилил с преминаването на пандемията, но все още липсва нужната подкрепа от държавата като развитие на довеждащата инфраструктура, подготовка на човешки ресурс и привличане на инвеститори чрез законови промени. Изключително важно е да се финансира връзката на бул. "Царица Йоанна" в София до Божурище, където има одобрен от Европейския съюз проект за изграждане на дигитален хъб. Това каза д-р Антоанета Барес, изп. директор на "Национална компания индустриални зони", в ефира на предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
"Този дигитален хъб представлява умна фабрика, в която компаниите съвместно с науката ще могат да правят иновации - да правят изделия с 3D принтери в различни малки серии от различни материали както за техните производства, така и за усъвършенстване. Имаме компании в зоната в Божируще, които за малките серии детайли ползват такъв вид производство и го ползват другаде - защо да не го ползват директно там. Има интерес от автомобилната индустрия, производството на различни части, логистични компании“, разказа гостът.
Нужните средства за изграждането на този дигитален хъб са около 1,5 млн. лв., като има и съфинансиране от страна на "Национална компания индустриални зони".
В Божурище се работи и по изграждането на интермодален транспортен терминал, който ще помогне за намаляването на вредните емисии с преминаването от камиони към жп транспорт, каза Барес. Терминалът трябва да бъде въведен в експлоатация в началото на 2023 г.
„Строителните процедури в България са много бавни и това дава предимство на конкурентите; политическата несигурност допълнително отблъсква партньори, които търсят предивидимост на ситуацията“, посочи още гостът. Страната изостава и със законодателството за индистриалните зони в сравнение с Гърция, Сърбия и Македония, като последните не са ограничени и от регламентите в ЕС.
Над 60 български и световни компании са направили запитвания към "Национална компания индустриални зони", като преговорите със седем от тях са в напреднала фаза. „Има чужди компании, които искат да преместят производството си, компании, които искат да стъпят от азиатския на европейския пазар, както и български компании, които искат да се разраснат, и логистични компании“, допълни Барес.
За да може да се осъществи едно преместване на производство, трябва да има нужната довеждаща инфраструктура, което не е по възможностите на повечето общини. Тук решаваща роля имат държавата и проекти по Плана за възстановяване и устойчивост на ЕС, смята тя.
"Наистина трябва да се обърнем към иновациите, а не само да говорим за това. За да може да имаме добри производства и високо платени работници, трябва да автоматизираме част от производствата", каза Антоанета Барес.
Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?