IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Кои са важните стъпки при покупка и продажба на бизнес

Малкият и средният бизнес е склонен да подценява важността на екзит стратегията, коментира Явор Деков, собственик на платформата KPD.bg

20:00 | 22.03.24 г.

Успешната подготовката на бизнеса за продажба отнема между шест месеца и три години. За последните две години 56% от бизнесите са се продали през първите три месеца след публикуването на обявата. Това съобщи в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria Явор Деков, предприемач, собственик на платформата KPD.bg.

„Около 35% от бизнесите са продадени успешно благодарение на помощта на екипа на платформата, посочи той и обясни, че е собственик на най-големия портал за бизнес обяви в България от две години.

Деков поясни, че е сменена визията, бизнес моделите и обслужването на клиентите, като целта е те да получат добра насока как да форматират продажбата, за да стигнат до повече инвеститори.

„Основният проблем на малкия и среден бизнес в България, който решава да се продаде, е, че се бърза прекалено много и не се обмисля достатъчно екзит стратегията, смята консултантът. – Когато продаваш бизнес, ти често не знаеш в каква посока да тръгнеш – каква цена да търсиш, как да форматираш самата обява, по какъв начин да достигнеш до потенциални купувачи“.

Според Деков стратегията за излизане от компанията не е добре позната на малкия и средния бизнес в България. „При големите компании още от ранните етапи на развитието им се мисли за това кога е най-подходящия момент за продажба. Малките компании по-скоро са склонни на импулсивни решения, което е доста грешен подход – решават днес, че трябва да продадат бизнеса си и на следващия ден го пускат за продажба – без счетоводна и правна подготовка и подобряване на активите и бизнес резултатите като цяло“, разкри недостатъците в подготовката за продажба консултантът.

Деков отбеляза, че KPD.bg разполага със специален екип, който съветва как да се премине през целия този процес, как да подобри финансовите си резултати и какво може да се оптимизира в компанията по отношение на човешкия ресурс и състоянието на активите.

„Повечето собственици бързат и искат да продадат бизнеса си веднага. В такъв случай ние съветваме да се изчака, да се подготви бизнеса за продажба в течение на 5-6 месеца до една година. Нормалният процес на екзит стратегията изисква минимум една година подготовка, като в идеалния случай това се случва за две-три години“, отбеляза той.

Кои са причините да се продава един бизнес в България? Кои бизнеси са най-чувствителни към пазарните промени. Кое е най-голямото предприятие, което е продадено чрез платформата и на каква стойност е сделката?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:16 | 22.03.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

Финанси виж още