НАТО не може да охранява българското въздушно пространство самосиндикално, а само при съвместни действия с България, обясни пред Bulgaria ON AIR бившият представител на страната ни в НАТО ген.-лейтенант Атанас Запрянов.
"Въздушният суверенитет на държавите по международните споразумения е под юрисдикцията на националното ръководство. Това, което предстои да направи нашето правителство, е да промени чл. 130 от Закона за отбраната и въоръжените сили, който да позволи съвместно управление на въздушната охрана на България", коментира Запрянов.
Той уточни, че България единствена от държавите, членуващи в организацията за военно сътрудничество, охранява въздушното си пространство сама. За Запрянов бил парадоксален фактът, че "ние разрешаваме НАТО да воюват заедно с нас, а не позволяваме да ни охраняват".
Според него държавният бюджет не е достатъчен за сочения за фаворит сред предлаганите на страната ни бойни самолети - Gripen.
По думите на евродепутата Ангел Джамбазки за 20 години политическата ни класа докара авиацията ни дотам, че в новина да се превърне доставката на два двигателя за МИГ. Според него стратегията на управляващите да отлагат модернизацията на нашите ВВС ще доведе до по-големи разходи впоследствие.
Бюджетът на армията в последните години е стигал само за заплатите - никакви вложения, никакво развитие, никакви иновации. "Половината министерство се занимаваше с продажба на терени с отпаднала необходимост. А ние се намираме в регион, който гори от три страни и това са конфликти, които няма да спрат скоро", припомни Джамбазки.
На въпрос какви са алтернативите за финансиране на военните проекти, депутатът отговори, че "част от парите могат да дойдат веднага от бюджета на политическите партии".
"Не трябва да гледаме на НАТО като на някой, който ще свърши нашата работа. Задачата по структурирането на въоръжените сили са задача на българската държава и българския бюджет", допълни той.
Относно реформата в отбраната Запрянов обясни, че в армията тя вече се е случила, за разлика от МВР, където дори чистачките имали статут на полицаи. В армията това отдавна е променено - държавните служители нямат статут на военнослужещи, обясни той. Въпреки това МО има воля да прегледа отново структурите си и да намали административния персонал и дублиращите функции. Целта е парите да отидат за ремонт и поддръжка на техниката и съоръженията.
Целият разговор вижте във видеото на Bulgaria ON AIR


Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
преди 9 години "Въздушният суверенитет на държавите по международните споразумения е под юрисдикцията на националното ръководство, коментира ген.-лейтенант Атанас Запрянов"==И какво от това? Хипотетично ,ако националното ръководство са на дистанционно от чужбина? Кой ще ги спре? :) Путин? отговор Сигнализирай за неуместен коментар