fallback

Корпоративните маржове в САЩ ще продължат да усещат натиск

Предпазливите потребители няма да позволят на компаниите да вдигат цените още известно време

11:28 | 26.01.23 г.
Автор - снимка
Създател

Периодът е труден за много компании за потребителски стоки. Скоковете на цените на суровините, недостигът на работна ръка и продължаващите проблеми с веригата за доставки увеличиха разходите им. И потребителите, които първоначално приеха компенсаторни увеличения на цените, сега реагират, като се пренасочват към по-евтини продукти или намаляват покупките, пише финансовата редакторка за САЩ на Financial Times Брук Мастърс.

Миналата година това доведе до свиващи се маржове и по-малки печалби за редица компании - от производители на почистващи продукти до доставчици на големи стоки за бита. Брутните маржове на Clorox, която произвежда почистващи продукти, са спаднали до около 36 процента от 45 процента преди пандемията, а производителят на домакински уреди Whirlpool излезе на загуба в последния си отчет, след като маржовете му се свиха наполовина.

Сега икономистите стават все по-оптимистично настроени към перспективите за глобалния растеж. Мнозина вече не очакват европейска рецесия, а МВФ сигнализира за планове да ревизира прогнозите си, за да включи „подобрение“ през втората половина на 2023 г.

Има и положителни новини за инфлацията, тъй като увеличението на цените на производител се забави в Германия, а в САЩ те се понижиха повече от очакваното през декември. Това кара пазарите на облигации да залагат, че инфлацията ще се забави значително и Федералният резерв на САЩ ще започне да намалява лихвените проценти през следващите 12 месеца.

Инвеститорите сега се надяват на положителни новини, докато големите потребителски компании отчитат своите резултати за четвъртото тримесечие на 2022 г. и предоставят прогнози за 2023 г. Но една от първите групи с отчет, Procter & Gamble, бързо поля със студен душ идеята за лесно възстановяване.

P&G продава стоки от първа необходимост като праховете за пране Tide и пелените Pampers, но нетните продажби са намалели на годишна база, тъй като потребителите са свили обема на покупките. „Светът изглежда иска всичко да бъде по-добре, както и аз. Това обаче още не е реалност. Остава невероятно количество несигурност“, предупреди главният изпълнителен директор Джон Молър по време на разговор с анализатори, като според компанията „средата продължава да бъде много трудна откъм разходи и оперативна работа“.

Той с право е предпазлив. Колкото и всички да искат да загърбят смущенията от пандемията и руската инвазия в Украйна, твърде рано е да се обяви връщане към нормалността.

От страната на разходите недостигът на работна ръка в САЩ намалява на фона на съкращенията във финансовия и технологичния сектори, но продължава да има натиск за повишаване на заплатите. Разходите за енергия в Европа спаднаха от миналогодишните си върхове, но новите ограничения върху продажбите на руски дизел могат допълнително да разстроят пазара. И компаниите от двете страни на Атлантическия океан трябва да продължат да инвестират в декарбонизация и по-устойчиви вериги за доставки.

Междувременно търсенето е крехко. Доверието на американските потребители се покачва, но остава много под нивата отпреди пандемията, а последните данни за продажбите на дребно бяха разочароващи. Нарастващите лихвени проценти и по-високите цени на енергията означават, че много западни потребители имат по-малко пари за разходи извън най-необходимото. Отварянето на китайската икономика след блокадите също е обещаващо, но въздействието все още не е ясно, като продажбите на дребно в САЩ спаднаха на годишна база през ноември и декември.

В P&G всичко това се превърна в намаление на оперативните маржове с 1,7 процентни пункта, дори след като фирмата наложи 10-процентно увеличение на цените. Компаниите, продаващи артикули, които не са съвсем от най-необходимите, вероятно ще се сблъскат с още по-голям натиск, като продажбите на дълготрайни стоки като перални машини и мебели ще пострадат най-много.

Причината е, че строителството на жилища е намаляло рязко както в САЩ, така и в Обединеното кралство, а Fannie Mae прогнозира, че продажбите на жилища в Америка ще спаднат с 21,3 процента на годишна база през 2023 г. до най-ниското си ниво от 2010 г. насам. Без нови домове за обзавеждане, потребителите ще имат нужда от по-малко нови стоки за дълготрайна употреба, а тези, които биха обмислили обновяването на старите, може да бъдат възпрепятствани от спадащите цени на жилищата и ограничените бюджети.

„Ако разгледате представянето на търговците на мебели за дома при минали спадове на жилищата, ще разберете, че нещата ще се влошат, преди да се подобрят“, отбеляза пред анализатори през декември Гари Фрийдмън, главен изпълнителен директор на Restoration Hardware, група за луксозно обзавеждане на дома.

Компаниите обаче не са безпомощни. Много от тях въведоха програми за намаляване на разходите миналата година, за да премахнат излишните, да добавят автоматизация и да намалят маркетинговите харчове. Очаква се промените да започнат да подобряват финансовите резултати на някои компании по-късно тази година. Clorox обеща на инвеститорите през ноември, че брутните маржове ще се подобрят с 2 процентни пункта за фискалната 2023 година, тъй като „комбинираната полза от подходящото ценообразуване, намаляването на разходите и оптимизацията на веригата за доставки“ не просто компенсират продължаващата инфлация на разходите.

Но има ограничение за това, което фирмите могат да направят. „Това, което чуваме като въпрос от нашите клиенти, е как да се върнат към маржовете, които имаха през 2019 г.? Те бавно си проправят път обратно там, където са били преди“, споделя Уорън Тайхнер от консултантската компания McKinsey.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:28 | 26.01.23 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още