fallback

Ifo: Все по-малко германски фирми планират увеличаване на цените 

Барометърът за ценовите очаквания в икономиката като цяло спада до 27,2 пункта през март от 29,2 пункта през февруари - шесто поредно понижение

14:09 | 12.04.23 г.
Автор - снимка
Създател

Значително по-малко компании в Германия планират увеличение на цените през следващите три месеца.

„Компаниите вече са прехвърлили голяма част от увеличените си разходи на клиентите, а в същото време търсенето се е забавило", заяви ръководителят на Ifo поделението за изследване на бизнес цикъла Тимо Волмерсхойзер по повод месечното проучване на базирания в Мюнхен институт. „Следователно инфлацията вероятно ще се забавя бавно през следващите месеци“. 

Барометърът за ценовите очаквания в икономиката като цяло спада до 27,2 пункта през март от 29,2 пункта през февруари. Това е шестото поредно понижение.

Въпреки това ситуацията в сектора на търговията на дребно остава деликатна. По данни на Ifo ценовите очаквания там са се понижили от 50,9 на 49 пункта, а при храните и напитките - от 76,2 на 64,5 пункта. За магазините "Направи си сам" те дори са нараснали от 39,7 на 55 пункта, подобно на тези за цветята, растенията, стоките за домашни любимци и книгите. Силно са се увеличили очакванията и при търговците на дребно с играчки - от 65,8 на 86,3 пункта, както и при тези на потребителска електроника - от 55,8 на 72,6 пункта. От друга страна, търговците на дребно с канцеларски материали и хартия понижават ценовите си очаквания от 85,7 на 45,3 пункта. Доставчиците на услуги пък леко засилват ценовите си планове от 31,7 на 34,7 пункта.

Индустрията в частност планира по-рядко да повишава цените си. Ценовите очаквания тук спадат от 25,4 на 17,6 пункта. В хартиената промишленост преобладаващата част от компаниите дори очакват намаление на цените (минус 69,3 пункта), такава е ситуацията и в химическата промишленост (минус 13 пункта). Ценовата вълна приключва и в строителната индустрия, където ценовите очаквания спадат от 17,1 на 7,2 пункта. 

Инфлацията в резултат на войната в Украйна и енергийната криза натежава върху предприятията и потребителите. Докато първоначално поскъпнаха главно отоплението и бензинът, сега значително повече отпреди струват главно храните. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:09 | 12.04.23 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още