Китайски фирми от различни сектори постепенно преместват производството си в САЩ заради високите мита и това ще остане тенденция в близко бъдеще, пише китайският South China Morning Post.
След поредица от стъпки в търговската война допълнителните „реципрочни“ американски мита за китайски стоки достигнаха 145%, а митата на Пекин за американски стоки – 125%.
„През последните седмици китайски производители в различни сектори - от нефтохимическия до производство на чаши - тихо, но бързо се насочват към създаване на нови предприятия в САЩ в опит да избегнат най-лошите последици от ескалиращата търговска война между САЩ и Китай“, пише в статията.
Вестникът дава за пример собственик на фирма за оригинални подаръци на име Джоу, който от април насам работи усилено, за да открие нова фабрика в Далас, Тексас. Той разказва пред изданието, че в продължение на седмици е работил на 14-часови смени, опитвайки се да намери складове, да организира доставки и да получи работни визи за САЩ за служителите си, тъй като новата фабрика трябва да отвори врати през май.
Джоу посочва, че преместването на производството в САЩ е било труден процес, но смята, че няма избор, тъй като ако не намери начин да заобиколи увеличението на митата, бизнесът му вероятно ще се бори за оцеляване. „На САЩ се падат почти 95% от нашите поръчки. Това не е пазар, който можем да си позволим да загубим“, казва той.
За компанията на Джоу, която изработва персонализирани подаръци като чаши и тениски с щампа, решението на администрацията на Доналд Тръмп да премахне условие, което освобождаваше малки количества стоки от вносни мита в САЩ, е голям удар. Доскоро компанията му изпращала хиляди пратки на ден за САЩ без мито; сега тези пратки подлежат на облагане с 90% такса, което може да доведе до рязко повишаване на разходите за доставка.
Вестникът подчертава, че производството в САЩ ще позволи на Джоу да избегне митата, но това има и много недостатъци, тъй като работната ръка в Щатите е скъпа, а правилата за наемане на работа са много по-строги, отколкото в Китай. Затова той планира да произвежда в завода в Далас само стоки, които изискват минимален ръчен труд.
„Китайските фирми ще намерят начини да се адаптират. Американците ще продължат да се нуждаят от тези стоки и ще продължат да ги купуват от китайски компании, само че по други канали“, казва Джоу, който планира да продължи да произвежда в САЩ, дори ако двете най-големи икономики в света постигнат споразумение за намаляване на търговската война.
Изданието пише, че много други китайски износители също избират подобен подход. Така например Жу Нинг, който ръководи консултантска компания, помагаща на китайски компании да локализират производството си в САЩ, споделя, че само през последните четири месеца е получил поне 100 искания - толкова, колкото е получил през цялата минала година.
Той предупреждава, че фирмите трябва да адаптират бизнес стратегиите си към американския пазар, за да увеличат печалбите си. Според него „високоавтоматизираните производствени линии са по-подходящи за производството в САЩ, разходите за труд в САЩ остават високи, а ефективността на труда не е на нивото на тази в Китай“.
Собственик на предприятие за електронни компоненти в Шънджън с фамилно име Ли споделя това мнение, след като по-рано този месец той е открил нов завод в Рино, Невада. За разлика от производствената линия в Шънджън, казва той, заводът в Невада се фокусира върху сглобяването на сензорни модули, които имат скромни вериги за доставки и изисквания за работна ръка.
Според него „най-голямото предизвикателство за китайските фирми, които откриват заводи в САЩ, е липсата на цялостна верига за доставки“. Компаниите често срещат трудности при набавянето на материали или оборудване, дори ако са готови да платят повече. Въпреки това Ли посочва, че „преместването все още си заслужава“.
Местното производство в САЩ предлага не само възможност за избягване на митата, но и за получаване на по-високи печалби. „Да, разходите ми ще се увеличат, но няма да е толкова лошо, колкото 145-процентното мито. Нашата цел е да запазим съществуващия обем на поръчките, като същевременно останем в играта на същото ниво като нашите конкуренти“, казва той.
Междувременно Йе Инмин, основател на базираната в Пекин консултантска фирма за химически и енергийни продукти Chem1, казва пред вестника, че за китайските нефтохимически рафинерии изграждането на заводи в САЩ сега изглежда като логична стъпка. Той обяснява, че компаниите са внасяли суровини от САЩ и след това са изпращали готовите продукти обратно в Щатите след преработка, но този бизнес модел сега може да доведе до двойното плащане на високи вносни мита.
Йе Инмин добавя, че през следващите две години вероятно ще има „значителна вълна“ от инвестиции от китайски нефтохимически компании, които ще навлязат на американския пазар.
Събеседниците на вестника са на мнение, че преместването на производството в САЩ ще остане тенденция за китайските заводи за известно време.
/БГНЕС/


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО