IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Миглена Темелкова: Индустриите имат нужда от интердисциплинарни кадри

По какъв начин технологичните революции 4.0 и 5.0 променят пазара на труда, коментира ректорът на Висшето училище по телекомуникации и пощи

19:00 | 04.11.25 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Индустриите вече не търсят тесни специалисти, а широко профилирани кадри, подготвени в няколко научни области. Това каза проф. д-р Миглена Темелкова, ректор на Висшето училище по телекомуникации и пощи по време на дискусия от мултиплатформения проект на Bloomberg TV Bulgaria „Talk 25: Фантастика и реалност“.

„Под въздействието на технологичните революции 4.0 и 5.0 пазарът на труда се променя драматично. Тенденциите обуславят съкращаването на почти два милиона работни места през следващите години и трансформацията на десетки милиони през следващото десетилетие. Това е предизвикателство както за икономическите системи, така и за образователните институции – университети и средни училища“, коментира тя.

Индустрии 4.0/5.0 и интердисциплинарни кадри

За пример проф. Темелкова даде професията журналист, която вече изисква не само владеене на езика, но и дигитални умения и работа с изкуствен интелект. Тя допълни, че още по-комплексни стават изискванията към инженерите, които трябва да обезпечат почти всички сектори – медицина, транспорт, комуникации, архитектура. „Бъдещето, отбеляза ученият, е интердисциплинарно и налага многопрофилна подготовка“.

AI като помощник в обучението и като тласък за наука

Според проф. Темелкова изкуственият интелект подпомага учебния процес и може и следва да бъде приобщен като помощник на преподавателя. „Системите за AI могат бързо да интегрират знания от различни области, така че студентът или ученикът да ги усвои по-ефективно – стига да иска да ги асимилира и осмисли“, съветва тя.

По думите ѝ това пренарежда акцента в образованието: от теоретичното заучаване към способността да се синтезират знания, да се анализират и на тази основа да се изграждат хипотези и сценарии за действие. „В безопасна учебна среда обучаемите могат да „развиват това, което е обобщил изкуственият интелект“, преди да излязат на пазара на труда. Университетите вече се адаптират – много преподаватели са преминали курсове за работа с AI, без значение от компанията доставчик“, съобщи ректорът на Висшето училище по телекомуникации и пощи.

Според проф. Темелкова така AI облекчава преподавателя и освобождава време за научна дейност – нещо, което доскоро липсваше заради голямото учебно натоварване. „За разлика от Българската академия на науките, чиято приоритетна мисия е науката, университетите съчетават образователна и научна функция – с AI има възможност за повече и по-качествена научна продукция“, припомни тя.

Проф. Темелкова е убедена, че тесните, еднопрофилни специалности са „обречени“ и затова съветва да не се не се създават или избират.

Какви са предизвикателствата България да се превърне в привлекателна образователна дестинация? Какви кадри ще са необходими за професиите след 15–20 години? Кои са добрите примери за партньорство с бизнеса с Висшето училище по телекомуникации и пощи? Защо при дуалното обучение бизнесът се включва основно на принципа на добра воля и какви законодателни мерки са необходими ефективността на модела да се повиши?

„Talk 25: Фантастика и реалност“ е проект на бизнес телевизията, която само преди дни отбеляза 10 години от създаването си в България. Юбилейната кампания на Bloomberg TV Bulgaria по повод голямата годишнина преминава под мотото “Контекстът променя всичко”.

Вижте повече за проекта „Talk 25: Фантастика и реалност” тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:39 | 04.11.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Пазар на труда виж още

Коментари

Финанси виж още