САЩ бомбардираха трите основни ядрени обекта на Иран, което е сериозна ескалация на конфликта в Близкия изток. Техеран заяви, че ще запази отворени всички възможности да се защити.
Това подхрани спекулациите, че иранското ръководство може да посегне към друг начин за оказване на натиск върху враговете си да отстъпят - затваряне на Ормузкия проток за корабоплаване. Този тесен воден път в устието на Персийския залив обслужва около една четвърт от световната търговия с петрол по море. Така че, ако Иран успее да блокира достъпа на гигантските танкери, които превозват нефт и газ до Китай, Европа и други големи потребители, това ще доведе до рязко повишаване на цените на петрола и потенциално дестабилизиране на световната икономика.
В миналото Иран вече е заплашвал да блокира протока, припомня Bloomberg.
Преди ударите на САЩ морският превоз на петрол от региона и Ормузкият проток бяха сравнително незасегнати от конфликта. Доставките от самия Иран нараснаха, а преминаването на танкери през протока остана до голяма степен стабилно. Въпреки това в неделя гръцкото министерство на корабоплаването посъветва собствениците на плавателни съдове в страната да преразгледат използването на пролива.
Къде се намира Ормузкият проток?
Водният път свързва Персийския залив с Индийския океан, като на север се намира Иран, а на юг - Обединените арабски емирства и Оман. Дължината му е почти 161 км, а ширината в най-тясната му точка е 38 км, като плавателните пътища във всяка посока са широки само по около 3 км. Малката дълбочина прави корабите потенциално уязвими от мини, а заради близостта до сушата - по-конкретно до Иран - те могат да бъдат поразени от ракети от брега или прехванати от патрулни лодки и хеликоптери.
Протокът е от съществено значение за световната търговия с петрол. По данни на Bloomberg през 2024 г. танкерите се превозвали през него по около 16,5 млн. барела суров петрол и кондензат дневно от Саудитска Арабия, Ирак, Кувейт, Обединените арабски емирства и Иран. Протокът е от решаващо значение и за втечнения природен газ (LNG), като през същия период през него са преминали повече от една пета от световните доставки - предимно от Катар.
Карта: Bloomberg
В състояние ли е Иран наистина да блокира Ормузкия проток?
Иран няма законови правомощия да разпореди спиране на трафика през Ормуз, така че би трябвало да постигне това със сила или заплаха за сила.
Ако военноморските му сили се опитат да забранят влизането в протока, вероятно ще срещнат силен отговор от страна на Петия флот на САЩ и други западни военноморски сили, които патрулират в района.
Но това би могло да доведе до сериозни смущения, без нито един ирански военен кораб да напусне пристанището. Един от вариантите би бил да се атакуват корабите с малки, бързи патрулни лодки. Или пък Иран може да изпрати дронове или да изстреля ракети към корабите от крайбрежни или вътрешни обекти. Това би направило преминаването на търговски кораби твърде рисковано.
Подобна тактика е прилагана успешно от хутите в Йемен, за да се наруши трафикът през пролива Баб ел-Мандеб, водещ към Червено море от другата страна на Арабския полуостров. Хутите са изстрелвали ракети и дронове предимно по кораби, след като са предупредили собствениците на плавателни съдове, свързани със САЩ, Обединеното кралство и Израел, че ще бъдат атакувани, ако се приближат до района.
Водените от САЩ сили в Червено море се стремят да защитят корабоплаването там. Но броят на корабите, плаващи през Червено море и Аденския залив, все пак е намалял с около 70% през юни в сравнение със средното ниво през 2022 г. и 2023 г., според Clarkson Research Services Ltd, подразделение на най-големия корабен брокер в света. Това принуди операторите на кораби да пренасочат трафика си около южния край на Африка, вместо да преминават през Суецкия канал - по-дълго и по-скъпо пътуване за корабите, пътуващи между Азия и Европа.
Затварянето на Ормузкия проток бързо ще засегне икономиката на Иран, тъй като ще му попречи да изнася петрол. Освен това то ще разгневи Китай - най-големия купувач на ирански петрол и важен партньор, който използва правото си на вето в Съвета за сигурност на ООН, за да предпази Иран от ръководените от Запада санкции или резолюции.
Кога Иран е нарушавал корабоплаването?
В продължение на десетилетия Иран прибягва до смущения на корабоплаването в Персийския залив, за да изрази недоволството си от санкциите срещу него или като лост в спорове.
През април 2024 г., часове преди да започне атака с дронове и ракети срещу Израел, Ислямската революционна гвардия на Иран завзема свързан с Израел контейнеровоз близо до Ормузкия проток. Иран освобождава екипажа на кораба през следващия месец, според търговското издание Lloyd's List. Техеран твърди, че MSC Aries е нарушил морските разпоредби, но анализаторите посочват като мотив връзката му с израелската собственост.
Когато през април 2023 г. конфискува танкер, пътуващ за САЩ, Иран заяви, че корабът е ударил друг плавателен съд. Но този ход изглежда беше отмъщение за конфискуването край бреговете на Малайзия на кораб, натоварен с ирански суров петрол, от страна на американските власти на основание нарушаване на санкциите.
През май 2022 г. Иран конфискува два гръцки танкера и ги задържа за шест месеца, вероятно в отговор на конфискуването от гръцките и американските власти на ирански петрол на друг кораб. В крайна сметка товарът е освободен, а гръцките танкери - освободени. Така беше конфискуван и петролът на танкер, за което Иран заяви, че е "в отговор на кражбата на петрол от САЩ".
Затварял ли е Иран някога Ормузкия проток?
Досега не. По време на войната между Ирак и Иран през 1980-1988 г. иракските сили нападат терминал за износ на петрол на остров Харг, северозападно от протока, отчасти за да провокират иранско отмъщение, което да въвлече САЩ в конфликта. След това, в така наречената "война на танкерите", двете страни нападат 451 плавателни съда. Това значително увеличи разходите за застраховане на танкерите и допринесе за повишаване на цените на петрола. Когато през 2011 г. на Иран бяха наложени санкции, той заплаши да затвори пролива, но в крайна сметка се оттегли.
Ръководителят на военноморските сили на Корпуса на гвардейците на ислямската революция на Иран заяви малко преди завземането на MSC Aries миналата година, че Иран има възможност да прекъсне трафика през Ормузкия проток, но предпочита да не го прави.
Как САЩ и съюзниците им реагираха на заплахите за корабоплаването в Ормузкия проток в миналото?
По време на войната на танкерите военноморските сили на САЩ прибягват до ескортиране на кораби през Персийския залив. През 2019 г. изпратиха самолетоносач и бомбардировачи B-52 в региона. През същата година САЩ започнаха операция "Сентинел" в отговор на нарушаването на корабоплаването от страна на Иран.
Десет други държави - включително Обединеното кралство, Саудитска Арабия, Обединените арабски емирства и Бахрейн - по-късно се присъединиха към операцията.
От края на 2023 г. насам голяма част от вниманието към защитата на корабоплаването се насочва от Ормузкия проток към пролива Баб ел-Мандеб и южната част на Червено море. Нападенията на подкрепяните от Иран хути там се превърнаха в по-голям проблем, отколкото ситуацията с Ормузкия проток.
Кой разчита най-много на Ормузкия проток?
Саудитска Арабия изнася най-много петрол през Ормузкия проток, въпреки че може да пренасочи доставките към Европа, като използва 746-километров тръбопровод през кралството до терминал на Червено море, което ѝ позволява да избегне както Ормузкия проток, така и южната част на Червено море.
Обединените арабски емирства могат да изнасят част от суровия си петрол, без да разчитат на пролива, като изпращат 1,5 млн. барела дневно по тръбопровод от петролните си находища до пристанище Фуджейра в Оманския залив, южно от Ормуз.
Тъй като петролопроводът към Средиземно море е затворен, понастоящем целият износ на петрол от Ирак се осъществява по море от пристанище Басра, като се преминава през пролива, което го прави силно зависим от свободното преминаване.
Кувейт, Катар и Бахрейн нямат друга възможност, освен да доставят своя петрол през водния път.
По-голямата част от петрола, преминаващ през Ормузкия проток, се насочва към Азия.
Иран също зависи от Ормузкия проток за своя износ на петрол. Той разполага с експортен терминал в Джаск, в източния край на пролива, който беше официално открит през юли 2021 г. Съоръжението дава на Техеран възможност да изнася малка част от своя петрол, без да използва водния път, а резервоарите му за съхранение бавно се пълнеха със суров петрол в края на миналата година.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?


преди 5 месеца "В миналото Техеран вече е заплашвал да блокира пролива, но досега не го е правил, вероятно защото ще спре и собствения си износ" Винаги има първи път! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца "Какво ще стане, ако Иран се опита да затвори Ормузкия проток?" Ще успее. : ) отговор Сигнализирай за неуместен коментар