Стара истина е, че 80% от транспорта на стоки се извършва по море, пише в анализ за геополитическите рискове пред логистиката нидерландската банка ING. Според изследователите търговията и доставките стават все по-зависими от политиката. В момента плаването през три от деветте важни за морския транспорт протока е ограничено по различни причини - през Панамския заради ниските нива на водите, а през Суецкия, откъдето минава 15% от световната търговия, заплахата идва от нападенията на хутите. Корабособствениците избягват и Червено море като цяло, за да намалят рисковете.
Източник: ING
През уикенда Иран заплаши да затвори още един пролив - Ормузкия, и това би имало сериозно отражение върху търговията с петрол и природен газ. Причината е, че това е единственият път за износа на енергоресурси от Ирак, Иран, Кувейт и Катар. В района се добиват по около 22,8 млн. барела петрол дневно и към 20 млн. барела се транспортират именно през Ормузкия проток. Това е около 20% от потреблението на петрол и петролни продукти в световен мащаб.
Не по-малко значимо ще е отражението върх у пазарите за втечнен газ - Катар е третият по големина износител с около 108 млрд. куб. метра през 2023 година (20% от глобалната търговия). Страната ще увеличи капацитета си за втечняване на газа до 170 млрд. куб. метра и тогава ролята на протока ще бъде още по-голяма.
Ударът при евентуална блокада ще бъде поет основно от Европа, тъй като водещите икономики вече имат договори за доставка от увеличения капацитет за износ на газ от Катар.
При петрола вероятно по-сериозно ще бъде отражението в Азия, сочат още анализите на ING. Става въпрос за физическите доставки, но като цяло всички ще бъдат засегнати от високите цени на петрола, защото затварянето на протока ще добави още един проблем за търговците, които вече избягват Червено море и на които не им достигат танкери заради санкциите срещу Русия и по-дългите трасета, които трябва да бъдат изминати, заобикаляйки конфликтните точки.
Като цяло в момента няма паника на петролните пазари, тъй като рискът за ограничаване на доставките вече беше калкулиран от търговците, пишат още анализаторите от ING. От началото на април цената на петрола се колебае около нивото от 90 долара за барел.


Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
преди 1 година това няма да се случи.... и друг път са плашили и са се пробвали! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Би сринало пазарите? Или би взривило пазарите с цени до небето? А бре, умници? отговор Сигнализирай за неуместен коментар