fallback

КЗП: Фирми фантоми и открадната „самоличност“ са сред честите престъпления при туроператорите

Над 1000 инспекции е направила Комисията за защита на потребителите през летния сезон

16:50 | 10.11.23 г.

При онлайн резервация на почивка потребителите трябва да проверяват не само сайта на компанията, но дали и тя е регистрирана като туроператор в Министерството на туризма. Регистърът е свободно достъпен за справка. Това препоръча Игнат Арсенов, директор на главна дирекция „Контрол на пазара“ в Комисията за защита на потребителите (КЗП), цитиран от БТА. Арсенов присъства на кръгла маса на тема „Пътуване, почивка, потребители", която се провежда в София. 

Сред престъпните практики при продажбата на туристически услуги онлайн той открои предлагане на туристически пакети от фирми фантоми или такива, които са откраднали „самоличността“ на друга компания.

Арсенов даде пример с два случая от тази година за направени и платени онлайн резервации, по които от КЗП са били сезирани, а впоследствие са предадени на прокуратурата за разследване на престъпна дейност. Оплакванията са свързани с почивка в Гърция. Става дума за идентични ситуации, при които платената почивка пропада в последния възможен момент, без да има вече връзка с продалата пакета компания.

Плащането обичайно става по сметка извън България – в Белгия, Нидерландия, Великобритания, обясни Арсенов. Получателят в такива случаи е компания извън юрисдикцията на Европейския съюз.  

„Точно това обуславя и затрудненията, пред които се изправят ощетените потребители в желанието си да възстановят своите средства“, каза експертът.

Друго общо между схемите за предлагане на несъществуващи туристически услуги са самите сайтове и привлекателно ниските цени на пакета. Много важен отличителен белег на онлайн страницата е, че тя не може да бъде открита при търсене в мрежата, което значи и че Google не я индексира, обясни той.

„Единственият източник за информация и достъпване до този сайт е през линкове и банери в социалните мрежи“, посочи експертът. В този случай „бисквитките“ засичат интереса на даден потребител към туристически услуги, а към него насочват посланието си тези, платили за реклама в социалните мрежи.

Арсов разказа и за обичайната програма „Лято“ на КЗП за нарушенията през летния туристически сезон по българското Черноморие.

Меджу юли и септември са направени над 1000 инспекции в 300 места за настаняване и два пъти повече места за хранене и развлечение. Съставени са 160 акта за нарушения. По-голямата част от проверките са в Бургаска област, а основните нарушения са били свързани с предоставяне на услуги в некатегоризирани туристически обекти; несъответствие между предоставяните услуги и нивото, на което трябва да отговарят при дадената категория; заблуждаваща информация и липса на ценоразпис на видно място; липса на фирмена информация.   

Получените потребителски жалби са 150, свързани най-често с лошите условия на предлаганите услуги, дублиране на места за настаняване, за лошо качество на храната и лошо обслужване, за липсата на категоризация или рекламирана услуга, която не се предоставя.

През лятото са издадени 20 заповеди за временно или предварително затваряне на търговски обект. В 31 случая са открити обекти, които не отговарят на изискванията. Освен наказателна отговорност, са предприети и действия за понижаване на категорията на обекта. От КЗП са се произнесли и по 41 случая за нелоялна практика. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:50 | 10.11.23 г.
fallback
Още от Туризъм виж още