fallback

Ще навредят ли новите правила за камионите на товарния жп транспорт в Европа?

Предложението на ЕК за увеличаване на размерите на шосейните тежкотоварни превозни средства тревожи представителите на влаковия превоз

08:09 | 23.01.24 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Индустрията на шосейния товарен транспорт оспори проучване, поръчано от железопътния сектор, което установи, че разрешаването на по-тежки и по-дълги камиони по пътищата на Европейския съюз (ЕС) ще намали дела на стоките, превозвани с влакове, увеличавайки емисиите на въглероден диоксид и повишавайки обществените разходи, пише Euractiv.

Дебатът се разгаря, когато политиците разглеждат т.нар. директива за масите и размерите на някои категории превозни средства, която определя допустимата дължина и тонаж на камионите по пътищата на ЕС.

В момента повече от половината от всички стоки в блока се транспортират по шосе.

Съгласно правилата на ЕС производителите на камиони трябва да намалят емисиите с 90% до 2040 г., което означава, че по-голямата част от превозните средства, продадени след тази дата, трябва да работят с електричество или нисковъглеродни горива като водород.

Проектозаконът предлага да се увеличат дължината и теглото при камионите, за да се постави основата за преминаване към превозни средства с нулеви емисии, които обикновено са по-тежки от конвенционалните аналози с двигател с вътрешно горене поради теглото на батерията.

Законите за максималното тегло в момента гарантират, че електрическите камиони могат да превозват сравнително по-малко стоки, което ги прави по-малко конкурентен вариант за компаниите за превоз на товари, работещи с ниски маржове.

Но съгласно новите правила, предложени от Европейската комисия (ЕК) през юли 2023 г., на такива превозни средства ще бъде позволено да тежат допълнителни 4 тона, повишавайки тяхната конкурентоспособност.

Въпреки това, според проучване, проведено от консултантската фирма d-fine за железопътната индустрия, предложението за теглото и размерите би насърчило използването на шосеен товарен превоз, което ще повлияе негативно на превоза на товари с влакове.

Това, както се посочва в проучването, може да доведе до „до 10,5 милиона допълнителни пътувания с камиони годишно, отделяйки до 6,6 милиона тона допълнителни емисии на въглероден диоксид и генерирайки допълнителни външни разходи в размер на 2,2 млрд. евро“.

Железопътната товарна индустрия е особено критична към използването на свръхдълги камиони, съставени от множество ремаркета, известни в автомобилния сектор като европейски модулни системи.

Алберто Мацола, изпълнителен директор на Общността на европейските железници (CER), посочва, че проучването показва, че политиките на ЕС, насърчаващи преминаването към железопътен товарен транспорт, „ще бъдат застрашени“ от ревизираната директива.

„Това проучване потвърждава, че предложението на Комисията, ако бъде одобрено в настоящия си вид, ще предизвика преминаване от железопътен към автомобилен транспорт и ще увеличи външните транспортни разходи и емисии, ще намали пътната безопасност и ще увеличи разходите за поддръжка на пътищата“, изтъква той.

Страховете за железопътната индустрия бяха повторени от представители на партията на Зелените в Европарламента които предупреждават, че разрешаването на по-големи камиони ще ги направи по-конкурентоспособни, увеличавайки броя на камионите по пътищата.

Според Зелените ЕК вероятно не е отчела напълно предизвиканото търсене, поради което въздействието на по-дългите, по-тежки камиони по пътищата ще бъде много по-голямо от това, което показва оценката на Брюксел за въздействието.

Критика

Международният съюз за автомобилен транспорт (IRU), група, представляваща операторите на шосейни товарни превози, се прицели в проучването, твърдейки, че то пренебрегва бързия преход към камиони с нулеви емисии, изискван от законодателството на ЕС, както и спестяванията на емисии от по-големите камиони.

„Железопътният сектор трябва да се тревожи по-малко за унищожаването на автомобилния транспорт и повече за увеличаването на капацитета на железопътния товарен транспорт, като се занимава с проблеми като канибализацията на товарния железопътен транспорт от пътническия железопътен транспорт и проблемите в инфраструктурата“, споделя пред Euractiv Ралука Мариан, директор на IRU по застъпничество в ЕС.

Смята се, че търсенето на транспорт на стоки ще се увеличи с 50% до 2050 г., което означава, че ще е необходим повече капацитет за всички видове транспорт, добавя Мариан.

„Позиционирането на единия вид срещу другия е остарял начин да се гледа на екологичния транспорт, пренебрегвайки фундаменталните реалности за това как секторът работи днес в Европа“, категорична е тя.

„Бъдещето е да си сътрудничим“

Изабел Гарсия Муньос, депутат от лявоцентристката група на Социалистите и демократите (S&D), отговаря за прокарването на закона в Европейския парламент.

Испанският евродепутат заяви пред Euractiv, че като се има предвид очакваното нарастване на търсенето на шосеен товарен превоз, е подходящо политиците да предложат мерки за намаляване на емисиите, особено докато капацитетът на железопътния товарен превоз остава недостатъчен.

Гарсия Муньос подкрепя предложението на Комисията да позволи добавянето на допълнителни 4 тона, за да компенсира теглото на технологията с нулеви емисии, тъй като това ще позволи на Европа да „постигне по-екологични камиони с по-голям товарен капацитет“.

„Това предложено преразглеждане на [директивата] не може да бъде боксовият ринг на „пътя“ срещу „железопътния транспорт“. Ревизията е важна част от законодателството и от пъзела да направим товарния транспорт по-екологичен, но допълващ железопътния капацитет“, подчерта още тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:09 | 23.01.24 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още