Наскоро стана ясно, че БДЖ Холдинг и Национална компания „Железопътна инфраструктура“ май ще се слеят. Защо казвам „май“? Защото, когато става въпрос за държавната железница, всяка информация е предпоследна.
Решенията, които управляващите вземат за националния жп превозвач, имат хаотичен характер, често между тях лиспва ясна и последователна връзка, а всичко това ни довежда до следните въпроси: Накъде пътува родната железница? Към бавна реформа, към „подаряване на товарните превози“ или може би към несъстоятелност? А може би и трите взети заедно?
Вероятно мъглата около БДЖ ще се сгъстява, докато правителството ни е насочило вниманието си изцяло към строенето на скъпи магистрали. В същото време в старите купета на железницата през зимата е студено, а през лятото едва се диша, вагоните пък са стари „колкото света“. С всяка изминала година броят на тези, които са годни за експлоатация, намалява драстично, защото много от тях се развалят, а ремонтните звена не могат да ги поправят и сега стават само за евтина скрап.
Парадокс е, но дори няма кандидат, който да иска да почисти железницата! Преди два месеца БДЖ обяви за втори път обществена поръчка, за да намери външна фирма, която да поеме чистенето на вагоните и локомотивите на „Пътнически превози“. Единственият кандидат, подал оферта за участие - „Василка София“, се отказа! И така процедурата се провали за втори пореден път.
Един приятел наскоро се пошегува с мен, знаейки за моята заинтересованост от актуалните събития около родната железница. Каза ми, че се качил на колелото си и изпреварил един влак – стигнал по-бързо до крайната си точка от негов познат, който също се отправил към това място, но предпочел да използва услугите на жп превозвача.
Да, услугата, която предлага нашата железница, е остаряла и бавна. Но очите на гражданите се замазват с гръмки изказвания за смелите планове за подобряването й. В следващия програмен период БДЖ щяла да стане бенефициент по оперативна програма „Транспорт“.
А това дали наистина ще подобри положението й? Дали финансирането за подобряване на инфраструктурата, за което страната ни възнамерява да кандидатства през периода 2014-2020 г., наистина ще бъде усвоено? А дали ще бъде използвано по предназначението си? Дали най-обинковените хора, които се налага да ползват услугите на превозвача ще усетят разликата? Както казах – що се отнася до БДЖ, никога нищо не е сигурно.


Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
Меглена Кунева: България влиза в еврозоната с липса на визия
Български шофьор на камион е задържан в Гърция, бил в насрещното платно
Черната златка унищожава овощните градини в България
Кметът на Враца ще съди протестиращи за издевателство над семейството му