След като Air Canada и Southwest станаха най-новите авиокомпании, които започнаха да таксуват пътниците за регистриран багаж, нарастващите разходи за такива допълнителни такси предизвикват гнева на политици и потребителски групи. В същото време продажбите на куфари, които са достатъчно малки, за да бъдат взети от пътниците в самолета като ръчен багаж, бележат бум, пише BBC.
Имаше времена, когато регистрираният багаж, изборът на място и храната бяха стандартни услуги при търговските полети. Но всичко това се промени с възхода на нискотарифните авиокомпании, казва Джей Соренсен от американската авиационна консултантска фирма IdeaWorks.
Смята се, че през 2006 г. британският нискотарифен превозвач FlyBe стана първата авиокомпания в света, която започна да таксува пътниците за чекиран багаж. Тя таксуваше 2 лири за предварително резервиран багаж и 4 лири, ако клиентът не беше платил предварително.
Други нискотарифни авиокомпании бързо последваха примера, а след това и т.нар. национални авиокомпании го направиха, поне за по-късите полети.
През 2008 г. American Airlines стана първата американска авиокомпания, която започна да събира такса от 15 долара за първи регистриран багаж на вътрешните си маршрути.
Според Соренсън традиционните авиокомпании са почувствали, че нямат избор, когато „са започнали да осъзнават, че нискотарифните превозвачи представляват сериозна конкуренция“. Той добавя: "Те усетиха, че трябва да направят нещо, за да се справят с това“.
Ако погледнем какво се случва днес, само американските авиокомпании са спечелили 7,27 млрд. долара от такси за чекиран багаж през миналата година, показват федерални данни. Това е увеличение спрямо 7 млрд. долара през 2023 г. и 5,76 млрд. долара през 2019 г.
Нищо чудно, че все повече пасажери се опитват да пътуват само с ръчен багаж. Кърсти Глен, управляващ директор на британската фирма за чанти Antler, потвърждава, че има продължаващ ръст в търсенето на малки куфари, които отговарят на ограниченията на авиокомпаниите за ръчен багаж.
„Наблюдаваме огромен скок в търсенията онлайн и на сайта ни“, казва тя. Описвайки нов малък куфар, който компанията ѝ пуска на пазара през април, тя добавя: „Доказателство за тенденцията да се пътува само с ръчен багаж е, че той се продава с безумни темпове.“
В същото време, според журналистката Челси Дикенсън, съдържанието в социалните медии за „трикове“ при опаковането на багаж и куфари, които отговарят на изискванията на авиокомпаниите за ръчен багаж, е нараснало значително. Тя създава именно такова съдържание за TikTok.
„Социалните медии наистина насърчиха идеята, че е необходим куфар, който отговаря на изискванията за ръчен багаж“, казва Дикенсън. „Това се превърна в основна част от съдържанието, което създавам и публикувам в социалните медии.“
„Това ме изумява“, казва тя. „Мога да прекарам седмици наред в проучвания за голямо пътуване, а крайният резултат от видеата няма да се доближи до това, което бих постигнала, ако отида и си купя евтин куфар, занеса го на летището, тествам го в една [от клетките] с багажни размери и докладвам за резултатите.“
Очаква се общите глобални разходи за всички допълнителни такси на авиокомпаниите – от багаж до избор на място, закупуване на достъп до Wi-Fi, достъп до салони, ъпгрейди, храна и напитки – да достигнат 145 млрд. долара тази година, което е 14% от общите приходи на сектора, показват данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA). За сравнение, миналата година сумата е била 137 млрд. долара.
Тези цифри привлякоха вниманието на някои политици във Вашингтон и през декември миналата година шефовете на авиокомпаниите бяха разпитани пред сенатска комисия. Сенатор от демократите използва термина „ненужни такси“.
Той иска федералното правителство да преразгледа тези разходи и евентуално да наложи глоби на авиокомпаниите. От ВВС са поискали коментар от Министерството на транспорта на САЩ, но не са получили отговор.
Но ако не е било достатъчно плащането за регистриран багаж, все повече авиокомпании вече таксуват и ръчния багаж. Ирландската нискотарифна авиокомпания Ryanair например позволява безплатно да носите само малка чанта, която се побира под седалката пред вас. Ако искате да вземете по-голяма чанта или куфар, който да се побере в багажното отделение над главата ви, това ще ви струва от 6 лири нагоре.
Други европейски авиокомпании, които сега имат подобни такси за ръчен багаж, са Easyjet, Norwegian Airlines, Transavia, Volotea, Vueling и Wizzair.
Това разгневи паневропейската потребителска група BEUC (Европейската потребителска организация), която миналия месец подаде жалба до Европейската комисия.
BEUC цитира решение на Съда на Европейския съюз от 2014 г., в което се казва, че „превозът на ръчен багаж не може да бъде обект на допълнителна такса, при условие че отговаря на разумни изисквания по отношение на теглото и размерите си и е в съответствие с приложимите изисквания за сигурност“.
Какво точно са „разумни изисквания“ обаче продължава да бъде сива зона, която се нуждае от официално решение.
Въпреки това може да има и друг начин да се правят нещата, както показва индийската авиокомпания IndiGo. Нейният шеф Питер Айбърс казва, че тя не начислява такси за регистриран багаж.
„Цялата философия тук е различна“, казва той. „Не искаме дълги опашки и безкрайни спорове на изхода за теглото на багажа. Ние нямаме нищо подобно. Подготвяме самолетите си за 35 минути.“


Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert