IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Могат ли да поевтинеят самолетните билети?

Миналата година броят на пътниците в международни полети расте с 3,7% спрямо 2023 г., съобщават от Асоциацията на българските авиокомпании

13:57 | 16.04.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Няма индикации да намаляват цените на самолетните билети. Това обяви Бистра Маринкова, прокурист на авиокомпания Bulgaria Air, цитирана от БТА.

Тя обясни това с рестриктивната политика на европейско ниво спрямо авиокомпаниите и отбеляза, че се дължат квоти за вредни емисии, на които цената е борсова.

„От началото на тази година авиокомпаниите с мащаб като нашата са длъжни да зареждат т.нар. устойчиво гориво, което е на по-висока цена. Забранено е танкирането на гориво по икономически причини, което означава, че ако тук цената е по-ниска, отколкото в Прага, или обратното, не можеш да заредиш гориво на по-ниската цена и да се върнеш с него“, обясни Маринкова.

Тя посочи, че на всяко летище наземните оператори имат актуализация на цените. По думите ѝ това няма как да води до намаляването на цените на самолетните билети.

„Като национален превозвач и като единствена авиокомпания, която извършва редовни международни и вътрешни линии, имаме мисия, която понякога остава незабелязана от хората – стотици билети, които са абсолютно безплатни, за хора с здравословни проблеми. На нито един не е отказан“, коментира Маринкова.

По думите на Светослав Станулов, председател на Асоциацията на българските авиокомпании, миналата година е била добра за българската гражданска авиация. „В края на 2024 г. активно действащи са 12 въздушни превозвачи с валиден оперативен лиценз", посочи той и уточни, че въздухоплавателните средства, с които българските авиокомпании оперират през 2024 г., са 80 – 59 пътнически и 21 карго.

Той отбелязва, че България разполага с достатъчен капацитет за първоначално обучение и текущи тренировки на кабинен състав. „Капацитетът надвишава двойно нуждите на българската авиация“, поясни Станулов и подчерта, че обучението на технически персонал за базите за техническо обслужване и ремонт на самолети е на ниво. Той обаче напомни, че в областта на кадрите съществува сериозен проблем при първоначалното обучение на пилоти.

Йовко Йоцев, главен секретар на Асоциацията на българските авиокомпании, съобщи, че през миналата година ръстът на пътниците в международни полети от и до България е 3,7% на годишна база. Йоцев отчете, че през 2024 г. е достигнато 95% от нивото през 2019 г. (преди пандемията), когато пътниците са били 11 915 405, а през 2023 г. – 11 002 062 души.

„Столичното летище се откроява като особено важно за свързаността на страната с около 70% от всички пътници по международни полети и почти 11% увеличение на този показател спрямо 2023 г.", посочи още Йоцев. "Общо 7 658 201 са пътниците, преминали през летището в София през 2024 г., и това е 12,7% увеличение спрямо 2019 г. Миналата година броят на пътниците по търговски полети на летището във Варна е 1 536 472, на летището в Бургас – 1 786 658", добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:28 | 16.04.25 г.
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още