Световните авиокомпании намалиха ключовата си прогноза за печалбата на целия сектор за 2025 г., като обвиниха търговското напрежение и спадащото доверие на потребителите, а също и „неприемливите“ забавяния на доставките на самолети, които възпрепятстват плановете им за растеж, предава Ройтерс.
Сега браншовата организация ИАТА очаква авиокомпаниите да отчетат обща печалба от 36 млрд. долара тази година, което е малко под предишната прогноза от 36,6 млрд. долара, обявена през декември, преди встъпването в длъжност на президента на САЩ Доналд Тръмп. Оттогава той започна търговска война и затегна граничния контрол в САЩ.
Но печалбите на авиокомпаниите все пак ще нараснат от 32,4 млрд. долара миналата година благодарение на по-ниските цени на петрола и рекордния брой пътници.
Международната асоциация за въздушен транспорт публикува широко следените прогнози, които дават представа за икономиката като цяло, на годишната среща в Делхи на над 300-те авиокомпании, които членуват в нея.
„Печалбата от 36 млрд. долара е значителна. Но това се равнява на едва 7,20 долара на пътник в сегмент“, заяви в изявление генералният директор на ИАТА Уили Уоли.
Това е слаб буфер срещу евентуални бъдещи сътресения в търсенето или данъци, тъй като секторът се връща към по-нормален режим след рязкото възстановяване на пътуванията по въздух след пандемията, каза той.
Очаква се високата заетост и забавянето на инфлацията да повишат приходите с 1,3% спрямо миналата година. Но авиокомпаниите ще трябва да почакат още малко, за да достигнат границата от 1 трлн. долара, след като ИАТА намали предварителната си прогноза за приходите в целия сектор с 2,1% до 979 млрд. долара, което все пак ще бъде исторически рекорд.
Широкообхватните мита на Тръмп засилиха опасенията от забавяне на икономиката и свиха разходите за стоки от неосновна необходимост, като накараха много потребители, особено в САЩ, да отложат или ограничат плановете си за пътуване.
Междувременно забавянето на доставките на самолети попречи на способността на авиокомпаниите да отговорят на нарастващото търсене на пътувания в някои региони, като същевременно повишава оперативните разходи, тъй като авиопревозвачите са принудени да поддържат в експлоатация по-стари самолети или да плащат повече за намаляващия брой налични резервни части.
„Това е нещо, което разочарова всички, особено авиокомпаниите, които чакат да получат самолети или имат приземени самолети, които биха искали да видят в експлоатация“, каза Уолш в интервю за Ройтерс.
В изявление по повод на новата насока Уолш нарече прогнозите за забавяния през цялото десетилетие „извън рамките на допустимото“.
Очаква се общите разходи на сектора да достигнат 913 млрд. долара през 2025 г., което е с 1% повече спрямо 2024 , но под предишните прогнози за 940 млрд. долара, тъй като по-ниските цени на горивата помагат да се компенсират нарастващите разходи за поддръжка на самолетите.
ИАТА прогнозира, че приходите от товарни превози ще намалеят с 4,7% до 142 млрд. долара през 2025 г., главно поради по-ниския растеж на световната икономика и протекционистичните мерки, които отслабват търговията, включително митата.
На фона на борбата за това кой трябва да поеме митата Уолш призна, че някои производители ще се изкушат да ги прехвърлят на клиентите си, но предупреди, че това също така ще повиши цените на билетите.
„В крайна сметка, когато мисля по този въпрос, виждам, че потребителите ще трябва да платят за всички по-високи разходи, пред които е изправен секторът“, допълни той пред Ройтерс.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?
Времето днес: Значителни валежи, на места в планините - сняг
Възраждането на военните кораби в Европа води до завръщане на британските корабостроители
Южна Корея започва първата си програма за ракети „въздух-въздух“