IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Световните авиокомпании намалиха прогнозата за печалбата си през 2025 г.

Търговското напрежение и забавянето на доставките на самолети са основните причини за по-песимистичните нагласи в сектора

11:03 | 02.06.25 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Световните авиокомпании намалиха ключовата си прогноза за печалбата на целия сектор за 2025 г., като обвиниха търговското напрежение и спадащото доверие на потребителите, а също и „неприемливите“ забавяния на доставките на самолети, които възпрепятстват плановете им за растеж, предава Ройтерс.

Сега браншовата организация ИАТА очаква авиокомпаниите да отчетат обща печалба от 36 млрд. долара тази година, което е малко под предишната прогноза от 36,6 млрд. долара, обявена през декември, преди встъпването в длъжност на президента на САЩ Доналд Тръмп. Оттогава той започна  търговска война и затегна граничния контрол в САЩ.

Но печалбите на авиокомпаниите все пак ще нараснат от 32,4 млрд. долара миналата година благодарение на по-ниските цени на петрола и рекордния брой пътници.

Международната асоциация за въздушен транспорт публикува широко следените прогнози, които дават представа за икономиката като цяло, на годишната среща в Делхи на над 300-те авиокомпании, които членуват в нея.

„Печалбата от 36 млрд. долара е значителна. Но това се равнява на едва 7,20 долара на пътник в сегмент“, заяви в изявление генералният директор на ИАТА Уили Уоли.

Това е слаб буфер срещу евентуални бъдещи сътресения в търсенето или данъци, тъй като секторът се връща към по-нормален режим след рязкото възстановяване на пътуванията по въздух след пандемията, каза той.

Очаква се високата заетост и забавянето на инфлацията да повишат приходите с 1,3% спрямо миналата година. Но авиокомпаниите ще трябва да почакат още малко, за да достигнат границата от 1 трлн. долара, след като ИАТА намали предварителната си прогноза за приходите в целия сектор с 2,1% до 979 млрд. долара, което все пак ще бъде исторически рекорд.

Широкообхватните мита на Тръмп засилиха опасенията от забавяне на икономиката и свиха разходите за стоки от неосновна необходимост, като накараха много потребители, особено в САЩ, да отложат или ограничат плановете си за пътуване.

Междувременно забавянето на доставките на самолети попречи на способността на авиокомпаниите да отговорят на нарастващото търсене на пътувания в някои региони, като същевременно повишава оперативните разходи, тъй като авиопревозвачите са принудени да поддържат в експлоатация по-стари самолети или да плащат повече за намаляващия брой налични резервни части.

„Това е нещо, което разочарова всички, особено авиокомпаниите, които чакат да получат самолети или имат приземени самолети, които биха искали да видят в експлоатация“, каза Уолш в интервю за Ройтерс.

В изявление по повод на новата насока Уолш нарече прогнозите за забавяния през цялото десетилетие „извън рамките на допустимото“.

Очаква се общите разходи на сектора да достигнат 913 млрд. долара през 2025 г., което е с 1% повече спрямо 2024 , но под предишните прогнози за 940 млрд. долара, тъй като по-ниските цени на горивата помагат да се компенсират нарастващите разходи за поддръжка на самолетите.

ИАТА прогнозира, че приходите от товарни превози ще намалеят с 4,7% до 142 млрд. долара през 2025 г., главно поради по-ниския растеж на световната икономика и протекционистичните мерки, които отслабват търговията, включително митата.

На фона на борбата за това кой трябва да поеме митата Уолш призна, че някои производители ще се изкушат да ги прехвърлят на клиентите си, но предупреди, че  това също така ще повиши цените на билетите.

„В крайна сметка, когато мисля по този въпрос, виждам, че потребителите ще трябва да платят за всички по-високи разходи, пред които е изправен секторът“, допълни той пред Ройтерс.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:07 | 02.06.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още