fallback

Оборотът на Billa България расте с 15% до 1,423 млрд. лв. през 2023 г.

Компанията е трета по ръст на оборота за изминалата година в цялата Rewe Group

13:42 | 24.04.24 г.

За 2023 г. Billa България бележи ръст на оборота от 15% и се позиционира на трето място в рамките на цялата компания майка - Rewe Group, каза пред журналисти изпълнителният директор на компанията Вигинтас Шапокас.

През изминалата година Billa достига оборот от 1,423 млрд. лв. и увеличава броя на клиентите си с 5,4%. Продължава да нараства и пазарният дял на компанията, макар и да има забавяне на растежа през 2023 г. През 2022 г. пазарният дял расте с 1 пр. п., а през изминалата година увеличението е с 0,5 пр. п., достигайки 21,5% пазарен дял през първото тримесечие на 2024 г.

Спрямо първото тримесечие на 2023 г. търговската верига отчита ръст на оборота от 11,5% за периода януари-март 2024 г.

Инфлация или дефлация

По отношение на начина, по който потребителите реагират на инфлацията, проучване на Billa показва, че 80% предпочитат да купуват продукти на оферта. Същевременно обаче за 53% от хората качеството на продукта остава от водещо значение при избора на стоки, въпреки фокуса върху цената. Данните на компанията сочат и висок интерес към пазаруването на местна продукция, което от българските потребители се разглежда като аспект на устойчивостта.

Засилва се и значението на онлайн търговия с доставки, която компанията започна да предлага през 2023 г. първоначално само за столицата. Днес услугата е достъпна вече и в Пловдив, Варна и Плевен, а онлайн каналът на Billa България реализира всеки ден оборот колкото средноголям магазин от веригата, с между 300 и 400 поръчки дневно.

Ако правителството дава информация за месечна инфлация от 0,2%, ние имаме дефлация в регулярните си цени от 2,6%, каза Шапокас. Най-осезаем е спадът на цените в Billa при плодовете и зеленчуците с близо 11%, при млечните продукти с малко над 5% и при козметиката – с близо 4% спрямо март 2023 г. Търговската верига отчита още дефлация при консервираните храни, напитките и основните храни. Дефлацията при покупните цени е 0,8%.

През всички месеци от началото на годината, започвайки от януари, сме наблюдавали дефлация, подчерта Шапокас.

По тази причина и проектобюджетът на компанията за годината е преработен, защото в края на 2023 г. е залагал лека инфлация, а сега прогнозата е дефлацията да продължи.

Инвестиции в новата база и в модернизация на обекти

За 2024 г. компанията планира устойчиви инвестиции от над 120 млн. лв. От тях 47 млн. лв. ще бъдат насочени към изграждането на новата складова база на Billa България в с. Загоре, което започна през есента на миналата година. Планира се депото да бъде въведено в експлоатация през 2025 г. Около 90% от електричеството в базата ще бъде от фотоволтаична централа и ако този модел се окаже успешен, ще се прилага и в други държави, обясни Шапокас.

Инвестицията на компанията в модернизация на съществуващите обекти и откриване на нови магазини ще надвиши 73 млн. лв., като търговската верига ще открие над 250 работни места.

Облекчение по отношение на регулацията на стоките с висок фискален риск

Компанията продължава да среща проблеми с наредбата за стоките с висок фискален риск, но отчита подобрение в ситуацията.

Ако си поръчал едно количество, но по някаква причина доставчикът е натоварил на камиона различно количество, трябва отново да го декларираш. Ако данните не кореспондират, получаваш голяма глоба, обясни Шапокас.

Изпълнителният директор на Billa България обаче посочи, че от днес има промяна, според която не се налага да се декларира точния час за пристигането на стоката, отпада и необходимостта от повторно деклариране на стоките при разлика в количеството от до 3%. Към момента цялата документация се оформя на ръка, но правителството е поело ангажимент да въведе автоматична система, чрез която това да става.

Шапокас обърна внимание и на казуса с протеиновите барчета на Born Winner, заради които Комисията за защита на потребителите санкционира търговската верига. Към момента на първа инстанция са спечелени 47 дела, по които са отменени санкции за общо 1,175 млн. лв., а на втора са спечелени вече 4 от делата, по които са отменени глоби за 100 000 лв. По думите на Шапокас КЗП е оттеглила част от исковете си.

Агнешкото ще е около 20 лв.

През 2024 г. потребителската кошница за Великден в Billa ще бъде с около 2,3% по-евтина в сравнение с 2023 г., като в нея влизат агнешко месо, козунак, яйца, сирене, картофи, както и обичайните зеленчуци за салата.

Тази година за Великден Billa България ще предлага само агнешко месо с доказан български произход. Очакваната крайна цена за потребителите ще бъде околo и под 20 лв. за килограм. Ще се предлагат и 17 вида козунак, като цените ще варират от под 2 лв. до около 30 лв.

Около празника през миналата година търговската верига отчита ръст в продажбите на агнешко месо със 17% спрямо 2022 г, ръстът при пилешкото месо е 40%, а при свинското – 20%. За Великден 2023 г. клиентите са закупили 4,5 млн. яйца и над 340 хил. козунака. С 30% повече са били плодовете, а с 20% са нараснали количествата на закупените зеленчуци.

Готовност за въвеждане на еврото

„Виждал съм въвеждането на еврото в други държави, особено в Литва, тъй като аз съм литовец. Въвеждането на еврото даде голям тласък на икономиката на страната“, каза Шапокас. По думите му е имало ръст в цените след приемане на единната валута, но ръстът на заплатите е бил по-съществен и съответно – повишила се е покупателната способност.

Готвим се за еврото, но за съжаление все още няма обявена дата, каза още той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:42 | 24.04.24 г.
fallback
Още от Индустрия виж още