IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

О. Дучев: Световният стокообмен ще спадне заради инфлацията и войната в Украйна

Наслагват се още фактори, които ще се завъртят като лавина и ще имаме нови нива на инфлацията, смята експертът

17:15 | 18.03.22 г.
О. Дучев: Световният стокообмен ще спадне заради инфлацията и войната в Украйна

Очакваме световната търговия да спадне заради поскъпването на стоките - ще се намали обменът на стоките в световен план, но по някакъв начин в бъдеще ще се постигне баланс. Това каза Огнян Дучев, ръководител на отдела за морски и въздушни превози в "Гопет Транс", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.

По думите му, за да се компенсират щетите, ще трябва да се плати висока цена. Има наслагване на фактори, което ще форсира инфлацията. Веригите на доставки няма да бъдат прекъснати непоправимо, но цената ще бъде висока, смята той.

"Икономическият отзвук от войната в Украйна все още е сложно да се определи. Наблюдаваме инфлация заради пандемичната ситуация, която ще продължи и ще се засили темпът, с който се увеличава. В България рапортуваха 10% инфлация на годишна база, но не трябва да забравяме, че има процеси, които още текат и това няма да е краят", смята гостът. 

Ефектът от войната ще бъде още по-силен. В момента се наслагват още фактори, които ще се завъртят като една лавина и ще имаме нови нива на инфлацията, подчерта Дучев. 

Западът се опитва да не налага санкции върху важни продукти, които произвежда Русия - преди всичко различни суровини. Светът се опитва да не навлезе в територии, като например продоволствените доставки на слънчоглед, където Русия осигурява 50% от световната реколта. Засегнати са и други зърнени култури като пшеница, добави гостът. "Има и доста други фактори, като например фактът, че Русия предоставя 50% от газа за Европа, като 30% от тях преминават през Украйна. Виждаме как цената на газа се повишава заради този риск", коментира той.

Вечният проблем е липсата на капацитет и завишението на цените, заяви Дучев. "За 2021 година са извозени 1,5 млн. морски контейнери в жп коридора между Китай и Европа. Ако този трафик, който минава през Украйна и Русия, бъде върнат отново на морските коридори, може би ще видим едно завишение между 5% и 8% в една ситуация, която вече е достатъчно влошена. Ще имаме още по-малко капацитет и още по-голямо завишение на цените", смята Дунчев.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:10 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още