IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Германските автоконцерни се страхуват от отговора на Пекин, ако ЕС наложи мита

Пекин вече изпраща сигнали, че е готов да наложи ответни мерки, които биха засегнали най-вече компании като BMW и Mercedes-Benz

12:33 | 28.05.24 г. 10
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Изпълнителният директор на BMW AG Оливер Ципсе по време на събитието BMW I Vision Dee. Снимка: Bridget Bennett/Bloomberg
Изпълнителният директор на BMW AG Оливер Ципсе по време на събитието BMW I Vision Dee. Снимка: Bridget Bennett/Bloomberg

Очаква се Европейският съюз (ЕС) да публикува предварителен списък с планираните мита срещу вносните китайски електрически превозни средства през юни, след разследване, започнало миналия октомври заради опасения, че китайските производители на автомобили са получили субсидии, изкривяващи пазара, в ущърб на базираните в Европа компании, пише Deutsche Welle.

Европейската комисия (ЕК) казва, че е открила „достатъчно доказателства“, че вносът на нови електрически превозни средства от Китай се е увеличил рязко с 14%, откакто е започнала разследването си, и че много от този внос е получил държавни субсидии под формата на данъчни облекчения или директно прехвърляне на средства.

Ако ЕС осъществи плана си да наложи мита, ще се появи въпросът колко високи ще трябва да бъдат те, за да имат осезаемо въздействие и да възпрат китайските износители на електромобил.

Едно проучване  на Rhodium Group, независима консултантска фирма, предполага, че тези митнически налози трябва да бъдат в диапазона от 40-50%, за да се случи това. ЕС обаче оценява потенциалните си контрамерки въз основа на правилата на Световната търговска организация (СТО), които определят вероятния диапазон на митата на 15-30%.

Стойността на вноса на електромобили в ЕС от Китай скочи от 1,6 млрд. долара през 2020 г. до 11,5 млрд. долара през 2023 г., което представлява 37% от целия внос на електромобили в блока, изчислява Rhodium Group.

Какво означава това за германските производители на автомобили?

Германските концерни, които са изключително зависими от китайския пазар, са силно ангажирани с противопоставянето си на контрамерките на ЕС от страх, че подобни стъпки могат да предизвикат отмъщение от страна на Китай.

„Можете много бързо да се простреляте в крака“, предупреди наскоро пред журналисти изпълнителният директор на BMW Оливер Ципсе.

BMW внася произведени в Китай автомобили Mini EV и iX3 в Европа и разчита на приходите, генерирани от китайския си бизнес. Китай е най-големият единичен пазар на BMW, който представлява близо една трета от общите продажби на компанията през първото тримесечие на 2024 г.

„Не смятаме, че нашата индустрия се нуждае от защита“, посочва Ципсе на среща с анализатори, добавяйки, че работата на глобална основа дава на големите автомобилни производители индустриално предимство. „Можете лесно да застрашите това предимство, като въведете мита по внос“, добавя изпълнителният директор.

Продажби на произведени в Китай електромобили в Европа. Графика: DW Продажби на произведени в Китай електромобили в Европа. Графика: DW

Германските конкуренти на BMW, Volkswagen и Mercedes-Benz, също разчитат силно на приходите от китайския си бизнес.

Volkswagen предупреди, че потенциалните мита като цяло носят известен риск.

„Винаги има някакъв вид отмъщение“, казва Томас Шефер, главен изпълнителен директор на марката Volkswagen, пред срещата на върха на Financial Times за  бъдещето на автомобилите, която се проведе по-рано през май.

Свръхкапацитетът на Китай ли е виновен?

Ципсе отхвърли идеята, че китайският свръхкапацитет е в основата на спора.

„Антисубсидийното разследване срещу Китай е обратното на това, което очакваме“, казва той. „Над половината от продажбите на китайски автомобили в Европа са от некитайски компании. Митата са защитни мерки, които по същество ни вредят. Пазарният дял на китайските производители в Германия и Европа е под 1%. Европа не е наводнена с китайски продукти и от страх се опитваме да затворим границите“, подчертава Ципсе.

Беатрис Кейм, от Центъра за автомобилни изследвания (CAR), е съгласна, че свръхкапацитетът не е проблем.

„Китайският автомобилен пазар все още не е наситен и сега, с преминаването към превозни средства, използващи нов вид енергия (NEV), производствените мощности ще бъдат прехвърлени от автомобили с двигатели с вътрешно горене към NEV“, казва тя пред DW.

Тя посочи, че китайското правителство също е предприело стъпки за ограничаване на лицензите за производство, което, заедно с ликвидирането на няколко стартъпи, „е индикация, че правителството спира определени компании“.

Мерки между ЕС и Китай?

Сред европейските производители на автомобили нараства страхът , че наказателните мерки, насочени към Китай, могат да предизвикат спирала от репресии. Като се има предвид зависимостта на Европа от Китай, политиците в ЕС са притиснати да направят нова оценка на отговора си, за да избегнат ескалация на търговското напрежение.

„Плюсовете и минусите са в посока да се каже „не“ на митата върху електромобилите от Китай поради опасността последния да отмъсти“, коментира пред DW Габриел Фелбермайр, директор на Австрийския институт за икономически изследвания.

И изглежда, че играта „око за око, зъб за зъб“ вече е в ход. В изявление, публикувано в социалната платформа X, Китайската търговска камара заяви, че е получила информация, че китайското правителство може да наложи мита до 25% върху вносни автомобили с големи двигатели.

По-високите мита ще ударят BMW и Mercedes-Benz, които изнасят луксозни SUV-ове и седани за Китай.

Кейм от CAR обаче смята, че китайските контрамерки не е задължително да са насочени към европейските автомобили, а по-скоро към „автомобилни компоненти или други индустриални чувствителни области“, като например машини.

Освен това, казва тя, може да има "увеличение на митата по внос на луксозни стоки, което наистина ще навреди най-вече на германските производители на оригинално оборудване".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:34 | 28.05.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

10
rate up comment 0 rate down comment 11
zelka007
преди 2 седмици
До: pinoccio ... хаха ... гледай себе си , взирай се в екселчето и пустосвай другите ... писнало ми е друг да ми обяснява кой колко и как загива и колко съм зле ... най-го-обичам-този-момент ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 11 rate down comment 0
pinoccio
преди 2 седмици
До: zelka007Ами нали говориш за заплати, за осигурителни вноски, бе, малоуме, за екология, за модерност. Европа загива, всичко ще стане на зелена трева, ще можеш да седиш колкото искаш.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 0 rate down comment 11
zelka007
преди 2 седмици
До: pinoccio ... хаха ... кво ме боли мен за 500млн чайници ве ?! да вадим 500млн роби от бедност на цената на 80млн бедни европейци от затрити производства ли ве ?! за кво ми да ходя в Шанхай ?! обикалям си Европейските столици ?! да им дишам смогът ли ?! да не можеш да седнеш некъде на чиста трева в парк ли ?! да ходиш по цел ден с маска ли ?! а това па със 100% фотоволтаици единствено означава , че не разбираш тотално от фотоволтаици ... ама изобщо ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 12 rate down comment 2
pinoccio
преди 2 седмици
До: zelka007Абе, извади 500 милиона от дълбока бедност - най-мащабният и успешен социален експеримент в историята. А Европа се затрива с екологичните норми. Китай произвежда 40 милиона електрички при занижен заводски капацитет. Кой е по екологичен? Китай произвежда 100% от соларите. Кой е по-екологичен? Къде точно е екологична Европа - въвежда правила, които нямат нищо общо с екологията, защото не произвежда нищо? Отиди и виж Шанхай - няма да заспиш после три месеца, ако имаш малко разсъдък.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 0 rate down comment 9
zelka007
преди 2 седмици
До: pinoccio ... значи , свободен пазар в единно търговско и равнопоставено икономическо пространство - да !! плаща ли права за нещо въобще Поднебесната ?! не !! заплатите и осигурителните вноски на работниците равнопоставени ли са с европейските ?! не !! данъците на фирмите производители равнопоставени ли са ?! не !! спазват ли екологични норми както европейските вериги на доставка ?! не !! ем тогава за къффф общ пазар да се пише и коментира ?! да потапят !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 10
zelka007
преди 2 седмици
До: Alex Silver ... без да отварям линкчето , съм сигурен , че е към некъффф никумо неизвестен рассийски полуграмотен подмазвач , който не може да купи комплект земни и летни гуми с джантите на такава кола , но пък е супер-дупер компетентен ... :))) ... не че ти можеш де ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 16 rate down comment 1
pinoccio
преди 2 седмици
Нали свободният пазар беше това, което ще произведе повече, по-качествено, по-евтино - със своята невидима ръка. Както бе казал Кейнс - ръката е невидима, защото не съществува. Излиза, че Държавата може да се справи по-добре от свободния пазар, когато ползва инструментите, които ползва свободният пазар - качество, производителност, цена. Сега плачат - Държавата прави дъмпинг. Държавата не е фирма и може да прави това, което е в интерес на обществото - да продава коли за по пет лева.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 0 rate down comment 2
albiery01
преди 2 седмици
Съпрyгът ми и аз свaлиxме излишнитe килoгpами бeз диeтa и cпopт и самo за две сeдмици. Най-ефeктивното лeкаpcтвo, което помогна на милиoни и ще ви пoмогнe:---- https://shorter.me/keto
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 11 rate down comment 1
Alex Silver
преди 2 седмици
Новият китаец Li 9 унищожи Mercedes-Benz GLS https://youtube.com/watch?v=MnEhYrDx92Q
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 16
zelka007
преди 2 седмици
ЕК доста точно обясни !! произведените в Китай европейски автомобили са си за китайска употреба ... не за надцакване в Европа !! няма какво да се увърта ... и само да добавя от лични наблюдения , ако от audi , bmw , vw и mercedes , си мислят , че китайската сглобка не си личи , и могат да заблудят сервизите и клиентите си , дълбоко се заблуждават ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още