Процесът с митата на САЩ ще се отрази на определeни индустрии в България, но като общ макроикономически ефект върху брутния вътрешен продукт (БВП) няма да окаже съществено влияние, защото ще бъде неутрализиран от членството в Шенген и в еврозоната. Това коментира икономистът доц. Щерьо Ножаров пред Bulgaria ON AIR.
Европейският съюз и Съединените щати подписаха търговско споразумение, което въвежда 15-процентни мита за голяма част от европейския износ, включително за автомобилите.
И България, и Европейският съюз (ЕС) получиха най-ниските възможни митнически тарифи от САЩ. Евросъюзът е третиран като стратегическите партньори на САЩ – Япония и Южна Корея, тоест ЕС получава мита като преките си конкуренти, посочи той. Икономистът цитира две официални прогнози. Едната е на председателя на фискалния съвет Симеон Дянков, според която ефектът за българската икономика ще бъде 0,1-0,2% загуба. Същата е и прогнозата на Ножаров.
„Министерството на икономиката и БАН излязоха с прогноза за загуби от 0,5% от БВП. Измерено в цифри и в лева, това е 1,2 млрд. лв., около 638 млн. евро. Прогнозата на д-р Дянков и моята е за около 216-220 млн. евро", посочи Ножаров.
На този фон той отбеляза, че продължава да стои въпросът за квотите - при стоманата и алуминия, например. Затова всички прогнози за загуби към момента са само предварителни. "Въпросът е колко големи ще бъдат квотите. Вероятно ще се определят в процес на преговори", каза той. Икономистът уточни, че това е най-чувствителният въпрос за България, тъй като износът на страната за САЩ за 2024 г. е около 1,83 млрд. евро. Съществена част заема експортът на желязо и нелегирани стомани. Ето защо този отрасъл в българската икономика ще бъде най-засегнат и е необходима подкрепа, смята Ножаров.
Икономистът прогнозира, че ще бъде засегнато още: производството на медицинско оборудване, част от земеделието - най-вече износът на слънчогледово семе, както и двигатели за строителна, земеделска и друга техника, прецизни измервателните уреди, производството на полупроводници, химикалите.
Макар и прекият стокообмен да е за малко над един милиард евро, ще има и косвени ефекти.
„Европейските автомобилни компании изнасят около 25% от продукцията си за САЩ. Прогнозите са за загуби в тази област, но има опции за компенсации с новата фискална политика на ЕС. Има възможност за преориентиране към оръжейна техника, откъдето ще дойде допълнително финансиране. Очаква се да има подкрепа от страна на ЕС", коментира икономистът.
На въпрос очаква ли се спад в износа в ЕС, той отговори, че спад има и ще има, но причината не са митата на Доналд Тръмп. При автомобилите има спад заради остаряващите технологии, тъй като европейските производители изостават.
„Очаква се в автомобилната индустрия спадът да бъде по-сериозен. ЕС трябва да бъде много по-сериозна икономическа и търговска сила, трябва да подобри конкурентоспособността си. При търговски преговори трябва да имаш търговска сила", подчерта Ножаров.
По думите му ЕС все още държи сериозни лостове и преговорите ще продължат, а едни от козовете са обществените поръчки и дигиталните регулации.
"Президентът Тръмп не е завършил преговорите с редица държави. Той е доста гъвкав и използва митата като лостове. Преговорите с Китай не са завършени и това държи пазара в напрежение", отбеляза икономистът. Според него няма гаранция, че Тръмп няма да увеличи митата, но пазарите към момента се успокояват и не се очакват големи деформации.


Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
Хороскоп за 6 декември 2025
Един район във Варна остава без вода днес
Без ток във Варна на 5 декември 2025
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Премиер, вицепремиер и министър на блицконтрол в НС
Борисов за протеста пред дома му: Ще дойде време да ходят пред техните къщи
Внукът на Мохамед Али ще подгрява Кобрата в Дубай
Червен код в Гърция, бурята "Байрон" настъпва здраво
ГДБОП и ДАНС разбиха група за ДДС измами, завлекли хазната с милиони