Търговското споразумение между САЩ и ЕС за автомобилната индустрия е най-добрият възможен вариант от всички потенциално лоши сценарии. Това мнение изрази арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на „Аутомотив Клъстер България“ и член на управителния съвет на Европейската мрежа на автомобилните клъстери (EACN), в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.
„Ставката от 15% е приемлива, но е много важно да станат ясни детайлите по споразумението“, смята той и напомни, че се начислява обратно 10% данък за автомобилите, които идват от САЩ в Европа.
Любомир Станиславов отбеляза, че автомобилната индустрия в България е неразделна част от европейската. „Около 7,5% от БВП на Европа се генерира от тази индустрия, но в България процентът е по-висок – между 10% и 11%. В сектора у нас са заети над 85 хиляди души“, посочи той.
Мениджърът смята, че България има повод да бъде относително оптимистично настроена. Той предположи, че търговското споразумение ще окаже натиск върху индустрията в Европа в посока да стане по-ефективна и по-иновативна. „Важно е Европа да може да се конкурира с американските и китайските производители“, посочи арх. Станиславов.
Според него електрификацията не се случва достатъчно бързо, тъй като потребителите в Европа продължават да търсят конвенционални превозни средства, докато в Китай нямат такава нужда и всички инвестиции са насочени към електромобилите.
„Автомобилната индустрия генерира една трета от всички R&D инвестиции в Европа“, съобщи Любомир Станиславов и отбеляза, че в България вече има над 38 центрове за проучвания.
Той прогнозира, че компаниите у нас ще имат какво да предложат на своите клиенти и ще могат да получат повече бизнес, и подчерта, че автоматизацията и роботизацията са важен аспект от този процес.
„Автомобилните производители трябва да осъзнаят нуждата от повече инвестиции в Централна и Източна Европа, където ефективността на филиалите понякога е по-висока от тази в Китай“, обясни арх. Станиславов. По думите му у нас се откриват все повече нови производства и R&D центрове. Съветът му е да се работи активно с инвеститорите, които вече са тук и, разбира се, да се привличат и нови. Той посочи, че тава е и целта на „Аутомотив Клъстер България“.
Арх. Станиславов смята, че производството на нови типове батерии е една от най-печелившите сфери. „В момента 100% от новото поколение батерии се произвеждат в Китай, а в Европа още не е стартирало производство“, отбеляза той и се надява тези нови суперзвена на автомобилната индустрия да създадат възможности и за България.
Според него търговската сделка е „най-малкото зло“ за автомобилната индустрия. „Тръмп иска да намали търговския дефицит, а секторът е отговорен за 106 млрд. евро позитивен търговски баланс за Европа. Нормално е атаката да е насочена именно тук“, коментира той и напомни, че повечето европейски производители вече имат производства в САЩ. Ахр. Станиславов очаква, че ставката от 15% ще доведе до минимално намаление в производството, и прогнозира то да е много по-малко от предвижданото.
С колко ще спадне световното производство на автомобили заради митата? BMW ли е най-добре подготвената компания, която ще бъде минимално засегната от търговската война? Защо Stellantis ще бъде потърпевша и ще намали печалбата си? Как реагираха акциите на европейските производители на автомобили?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.


Близо три десетилетия след смъртта си Франк Синатра отново оглавява музисалните класации
Започват консултациите за съставяне на служебно правителство
Седмицата ще е добра финансово за тези три зодии...
Ето къде няма ток във Варна днес
Най-слабите продажби на дребно в Китай след Covid усилват икономическите рискове
Франция иска отлагане на вота в ЕС по търговското споразумение с Южна Америка
Пета Ла Ниня за шест години ще наруши реколтите и веригите за доставки
Трудната истина зад Индо-Тихоокеанската стратегия на САЩ
Уолстрийт вижда задаващия се AI балон и залага какво ще го спука
Как Mercedes-Benz W124 постави еталон с „несъвършените“ си огледала
Полицията в Дубай се сдоби с най-откаченото Ferrari Purosangue
Нов радар за 230 000 евро всява ужас сред шофьорите
Смартфонът се оказва по-важен от двигателя
Сбогувахме се с тези коли през 2025
Бъди LIVE с Dnes.bg: Спечели билети за концерта на Hauser и още страхотни награди
Куба отложи партийния си конгрес заради икономическата криза
Рибари уловиха гигантска есетра край Бяла
Нетаняху обвини австралийския премиер в подхранване на антисемитизма
Президентът Радев започва днес консултациите с партиите