IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Кой печели и кой губи от търговското споразумение между ЕС и САЩ?

Дяволът е в детайлите, а много от подробностите още не са договорени

14:45 | 29.07.25 г. 8
Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен (вляво) и президентът на САЩ Доналд Тръмп (вдясно). Снимка: Bloomberg LP
Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен (вляво) и президентът на САЩ Доналд Тръмп (вдясно). Снимка: Bloomberg LP

Рамката на търговското споразумение, договорена от президента на САЩ Доналд Тръмп и председателя на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен в неделя в шотландския голф курорт на американския държавен глава, е изключително едностранчива.

Европейският съюз (ЕС) ще плаща 15% мито върху по-голямата част от износа си. Блокът трябваше да поеме и сериозен финансов ангажимент както за внос на енергоносители от САЩ, така и за инвестиции там, пише Politico.

Все пак, от мощната германска автомобилна индустрия до европейския авиационен и полупроводников сектор, има някои печеливши от рамковото споразумение, което все още не е финализирано в писмена форма.

Енергетика

Тръмп и фон дер Лайен се споразумяха, че ЕС ще закупи петрол, втечнен природен газ, ядрено гориво и други енергийни продукти от САЩ на стойност 750 млрд. долара. Това означава 250 млрд. долара нови покупки на енергоизточници всяка година, което, според председателя на Комисията, ще постави край на оставащата зависимост на ЕС от руския внос.

На теория сделката е огромна победа за американските петролни и газови компании. На практика експертите казват, че е неработеща.

Като начало, постигането на тази цел би изисквало от ЕС да утрои вноса си на енергоносители от САЩ, ако се гледат данните от миналата година, като същевременно поиска от американските фирми да пренасочат всичките си енергийни потоци по целия свят към блока, че и повече. За сравнение, общите продажби на енергоносители на Русия за ЕС възлизат на едва 23 млрд. евро през 2024 г.

Брюксел също така разполага с ограничени инструменти, за да осъществи договорката: вносът се държи от частни фирми.

Автомобили

Американските мита върху автомобили и авточасти се намаляват до базовите 15% - ниво, което съответства на сделката, постигната по-рано този месец от японските автомобилни производители. В замяна ЕС ще намали митата си върху вноса на американски автомобили от 10% до нула.

Дяволът обаче се крие в детайлите, които остават оскъдни. Съгласно сделката между САЩ и Япония азиатската страна ще приема превозни средства, одобрени по американските автомобилни стандарти. Високопоставен представител на Комисията казва, че споразумението с ЕС включва „ангажимент за съвместна работа... за да се види къде стандартите вече са съгласувани или къде трябва да работим по-тясно, за да ги съгласуваме в бъдеще“.

Според германското автомобилно лоби това е лоша сделка, която ще продължи да натоварва сектора. То се присъедини към американския автомобилен сектор в осъждането на митата върху автомобили и части, произведени в Мексико, които остават на ниво от 25%.

Истинският губещ обаче не са автомобилните производители, а техните работници, според Фердинанд Дуденхьофер, директор на германския Център за автомобилни изследвания. Той изчислява, че до 70 хил. работни места в европейските автомобилни компании и техните доставчици могат да бъдат загубени, тъй като автомобилните производители преместват производството си в САЩ, за да заобиколят 15-процентното мито.

Авиация

Производителите на самолети и авиокомпаниите могат да си отдъхнат. Глобалната верига на доставки, която стои зад всеки самолет, прави този сектор по-уязвим от търговските бариери в сравнение с други икономически дейности. След 17-годишния спор между Airbus и Boeing, който приключи през 2021 г., нито европейската, нито американската авиоиндустрия бяха заинтересовани да влязат в нова търговска война.

Boeing освен това би пострадал повече от ответните мерки на ЕС. Някои американски авиокомпании, експлоатиращи флотилия от Airbus, като Delta Air Lines и Spirit Airlines, биха почувствали незабавно въздействието на митата.

Сред губещите от нулевите мита са лизинговите компании от двете страни на Атлантика, които – ако бяха въведени митнически тарифи „око за око“, щяха да бъдат инструментът, използван от авиокомпаниите, за да избегнат допълнителни разходи.

(Продължава на следващата страница)

Последна актуализация: 14:46 | 29.07.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Политика виж още

Коментари

8
rate up comment 1 rate down comment 11
Алехандро
преди 4 месеца
ЕС официално потвърди, че няма да може да принуди компаниите от ЕС да купуват енергия от САЩ на стойност 750 млрд. долара или да инвестират 600 млрд. долара в САЩНо ще комуникира с компаниите и ще ги убеждава да го направят.Това заяви Олоф Гил, говорител на Европейската комисия, на брифинг в Брюксел, отговаряйки на въпрос за търговското споразумение между ЕС и САЩ! ВИнаги трябва да се има едно наум когато ЕС преговаря с някой, макар и световния господар!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 6 rate down comment 5
Tikva007
преди 4 месеца
До: бомбашка #6: Вие не бяхте ли изтъкнатият експерД по имотни сделки, която твърдеше, че недвижим имат с ипотека в полза на банката е собственост на същата тази банка? Горе-долу толкова ви е експертизата и по въпросите, по които сте се изходили отдолу. ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 13 rate down comment 6
khao
преди 4 месеца
"Европейският съюз (ЕС) ще плаща 15% мито върху по-голямата част от износа си. Блокът трябваше да поеме и сериозен финансов ангажимент както за внос на енергоносители от САЩ" ..... Това е абсолютно лъжливо и манипулативно твърдение... първо тия 15% ще ги плаща американския потребител, 2ро къв финансова ангажимент е купуването на енергоносители, при все че ние нямаме и трябва да ги купуваме!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 12 rate down comment 7
0pk
преди 4 месеца
До: рускиблата точнотака, а недостигащите енергоносиотели саш ще ги купуват от някой (предположително с най-късата логистика), но няма да ти казват от кой, за да ги препродадат на европейската независимост. Чиститу на печелиффшите. :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 19 rate down comment 0
bate Vladi
преди 4 месеца
извинявайте редакцията, но наистина е комично неграмотно да започнете статията с подобна безсмислица (да го кажа учтиво) "...Европейският съюз (ЕС) ще плаща 15% мито върху по-голямата част от износа си. ..." моля оправете си писаниците, за да звучат поне малко сериозно. (и оправданието "ама то оригинала е така" не е извинение).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 22 rate down comment 13
tisia
преди 4 месеца
Всичко е наред. Все още могат да се взимат дългове. " Кораба" Европа потъва, но важното е да си говорим сладки приказки тука!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 13 rate down comment 38
Алехандро
преди 4 месеца
До: рускиблата...А Б С О Л Ю Т Н О! Вследствие на това, както и на последните санкции, излязоха първите сметки - руския бюджет очаква 10,8 трлн. рубли приходи от нефт, но сега ще се "радва" на 7,7 трлн. рубли, и много вероятно - на 6,4 трлн. рубли, което ще доведе до огромният дефицит от 780 млрд., но не рубли, а ДОЛАРИ!!! А Роснефт трупа ли загуби, износът пада с двойни проценти, пада драматично и вътрешното търсене!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 14 rate down comment 43
рускиблата
преди 4 месеца
Най-големият губещ е - точно така, руските блата! Такова пищене в росгазетите е нямало откакто избягаха от Харков с песента "Нас не догонят!", и потъна черноморския им флагман!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още