IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ръстът на глобалните рекламни продажби ще се забави догодина

Според нов доклад той ще достигне 5,3%

17:47 | 04.12.23 г.
Снимка: Selcuk Acar/Anadolu Agency via Getty Images
Снимка: Selcuk Acar/Anadolu Agency via Getty Images

Ръстът на глобалните рекламни продажби ще се забави през 2024 г. до 5,3%, без да се включват политическите реклами в САЩ, показва нова прогноза от групата за медийни инвестиции GroupM. Това би било забавяне спрямо увеличението от 5,8%, което GroupM очаква за тази година.

GroupM, част от рекламния гигант WPP, заяви, че ръстът може да бъде негативно засегнат следващата година от потенциални фактори като ефекта на високите лихви върху потребителските и бизнес разходите, съобщава Wall Street Journal. Освен това вълна от базирани в Китай компании, които са похарчили много за придобиване на международни потребители, може да станат по-малка сила за растеж на рекламата през 2024 г., докато спестяванията на домакинствата в САЩ намаляват, а Европа е изправена пред потенциално икономическо свиване.

Очаква се световните разходи за реклама, без политическите, да достигнат 889 млрд. долара тази година и 936 млрд. долара през 2024 г., показва прогнозата. Въпреки страховете относно икономическата несигурност през 2023 г., новата прогноза на GroupM за тази година е само с 0,1 пр.п. по-ниска спрямо предишна прогноза за 2023 г., публикувана през декември 2022 г.

„Минахме през доста нестабилност през последните пет или повече години“, казва Кейт Скот-Докинс, президент на бизнес разузнаването в GroupM и автор на доклада. „Очаквахме по-голямо забавяне в бъдеще. Мисля, че сега разглеждаме иновациите чрез AI и цифровизацията на тези канали – това ни кара да очакваме малко по-стабилен вместо по-рязко забавящ се растеж през следващите пет години“.

Друга внимателно следена прогноза също предполага, че наближава забавяне на растежа при рекламите. Като се изключат цикличните събития като политически избори и спорт, очакванията са световните разходи за реклама през 2024 г. да нараснат с 5,8% спрямо прогнозираните 6,5% през 2023 г., посочва Magna, медиен инвестиционен посредник, който е част от Mediabrands на Interpublic Group и провежда проучвания на сектора.

Включвайки обаче цикличните събития, Magna очаква ръстът на разходите за реклама да се ускори до 7,2% през следващата година спрямо 5,5% през 2023 г., воден от икономическата стабилизация, по-ниската инфлация, цифровите иновации и завръщането на големите циклични събития.

Според прогнозата на GroupM по-голямата част от растежа на рекламата е в ръцете на големите дигитални играчи. Петте най-големи глобални продавачи на реклами според GroupM — Alibaba, Amazon.com, Bytedance, Meta Platforms и Google на Alphabet, са увеличили приходите си от реклами с 25,4% на обща годишна база от 2016 г. до 2022 г., изпреварвайки темпа от 9,3% на общия рекламен пазар. Тези приходи растат, тъй като рекламодателите търсят инструментите с изкуствен интелект на тези играчи, способността им да насочват съобщения към конкретни потребители и платформите за закупуване на реклами.

До 2028 г. разходите за дигитална реклама ще бъдат по-големи от разходите за цялата рекламна индустрия през 2022 г., смята GroupM.

„Изглежда сме достигнали значителна преломна точка в осъзнаването, че линейната телевизия определено е в упадък, растежът на рекламата е доминиран от шепа големи медийни и търговски компании, а икономиката на тази индустрия се основава на този нов свят ред, при който големите рекламодатели и агенции формират малка част от приходите на някои от най-големите си партньори“, се казва в доклада.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:48 | 04.12.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Медии и маркетинг виж още

Коментари

Финанси виж още