fallback

Откази от сделки оставят посредници в САЩ затрупани с непродадени жилища

С повишаването на лихвите по ипотечните кредити някои клиенти се отказват от покупка или се нуждаят от повече време за финансирането ѝ

13:30 | 08.02.23 г. 6

Ribbon Home е имала бързо растящ бизнес по време на бума на жилищния пазар. Базираната в Ню Йорк стартираща компания купува жилища с пари в брой от името на купувачи. След това продава жилищата на купувачите на същата цена плюс такса, след като получат ипотечен кредит, пише Wall Street Journal.

Този подход правел офертите на клиентите им по-привлекателни, тъй като продавачите често предпочитат сделки с пари в брой, които могат да се финализират бързо и са считани за по-надеждни. Ribbon е била активна на нажежени пазари като Атланта и Шарлът.

Но миналата година лихвите по ипотечните кредити нараснаха, някои от клиентите на Ribbon са се отказали от покупките си или са имали нужда от повече време, за да наберат финансиране. Това оставило компанията с близо 400 закупени жилища, става ясно от имотни документи, анализирани от компанията Attom Data Solutions и потвърдени от Ribbon.

Стартиращата компания е една от няколко млади компании, известни като силни купувачи. Тези фирми създадоха нишов бизнес около подкрепата за купувачи на жилища да получат предимство на изключително конкурентния жилищен пазар. Сега той се охлажда и някои от тези компании са затрупани от стотици жилища, които са придобили от името на клиенти.

Orchard Technologies, друг силен купувач, който е активен в градове като Денвър и Далас, помага на клиенти да купят нов дом и да се нанесат, преди да продадат предишното си жилище. Ако клиентите не могат да продадат домовете си след четири месеца, Orchard ги купува.

Сега компанията притежава около 200 жилища, които клиентите ѝ не са могли на продадат, съобщава главният изпълнителен директор Корт Кънингам. Той допълва, че компанията е трябвало да купува жилища от клиенти три пъти по-често в последните шест месеца.

Неочаквано големият брой жилища, който тези компании притежават, е пример за това как ориентирани към жилищния пазар компании процъфтяваха, когато лихвите по ипотечните кредити бяха много ниски, а сега трудно оцеляват в среда на по-високи лихвени проценти.

Компаниите за онлайн препродажби на домове също изпитват сътресения с ръста на лихвите. Миналата година Opendoor Technologies понижи цените на хиляди домове, които купила във връхната точка на жилищния пазар. Компанията обяви огромни загуби и съкрати 18% от служителите си.

Ribbon е освободила около 170 служители, или 85%, но все още трябва да се разтовари от излишъка от жилища. Около половината от жилищата Ribbon ще опита да продаде на отворения пазар, защото клиентите не са довършили покупките си. Хората са се отказали защото не искали да продават сегашните си жилища на спадащ пазар, да имат проблеми с кредита или са преживели житейско събитие, което е променило плановете им, съобщава Шайвал Шах, главен изпълнителен директор на Ribbon.

Компанията се надява да продаде другата половина на първоначалните клиенти. Повечето от тях наемат жилище от Ribbon и някои са поискали повече време, за да получат финансиране, уточнява Шах.

Някои силни купувачи казват, че са оптимисти за стабилизирането на жилищния пазар и в последно време има признаци, че покупките на жилища може да се увеличат.

Силните купувачи отбелязват, че бизнесът им ще продължи да обслужва купувачите на жилища на конкурентни пазари дори инвеститори, които често купуват жилища с пари в брой. В същото време много от тях са съсредоточени върху подобряването на продукти, насочени към потенциални продавачи, които се притесняват да продават жилището си на забавящ се пазар.

Ribbon, която прекратила програмата си за покупки с пари в брой миналата година, съобщи, че разработва нови продукти преди да възобнови дейността си. HomeLight, още един силен играч, промени неотдавна промени едно от основните си предлагания, за да не се налага да купува толкова много домове в бъдеще, отбелязва Дрю Ухър, главен изпълнителен директор на компанията.

Кънингам отбелязва, че компанията му е намалила загубите от жилищата, които е придобила, като налагала на клиентите си такси както при продажбата на предишните си жилища, така и при покупката на новите си домове. Според него търсенето от продавачите на алтернативни оферти от Orchard расте заради продължаващата несигурност за продажбите на жилища.

Някои ръководители твърдят, че не очакват всички силни купувачи да оцелеят. Мнозина разчитаха на рисков капитал, за да се разраснат във връхната точка на жилищния пазар, но вероятно няма да наберат достатъчно средства сега. Между януари и края на ноември м. г. рисковите инвестиции в проптех компании са намалели с 21% спрямо същия период на предишната година, сочи доклад на компанията Keefe, Bruyette and Woods Inc.

„Хората правеха какво ли не, за да надделеят при офертните войни или да предложат най-конкурентната оферта“, казва Даян Вана, брокер на недвижими имоти в Baird & Warner в Чикаго, която през 2021 г. представлявала купувач, победил в офертна война 36 други предложения. „Сега има затишие“, допълва тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:46 | 08.02.23 г.
fallback
Още от Новини виж още