fallback

Растящото търсене на електромобили в Европа е добра възможност за собствениците на имоти

77% от зарядните станции, които ще бъдат нужни през идните две години, са съсредоточени в Германия, Франция, Швеция, Норвегия и Великобритания

11:02 | 26.01.24 г. 5

Германия, Франция, Швеция, Норвегия и Великобритания са страните в Европа с най-високо търсене на зарядни станции за електромобили, а Полша е в топ 20 на страните с най-голям потенциал за растеж в развитието на зарядна инфраструктура, пише консултантската компания Savills. Това е добра възможност за собственици на бизнес имоти и инвеститори, които са активни на този пазар, счита компанията.

По данни на Savills страните от топ пет съставляват 77% от зарядните станции в Европа, които ще бъдат нужни през идните две години. За Германия, Великобритания и Франция това се дължи на голямото им население и високото бъдещо търсене на електромобили, което надвишава съществуващата зарядна инфраструктура. А Норвегия и Швеция имат слаба съществуваща зарядна инфраструктура, но броят на електромобилите на човек от населението вече е относително висок.

Според консултантската компания това е добра възможност за собствениците на имоти и за инвеститорите да си партнират с частни компании оператори на зарядни пунктове или други за инсталиране на инфраструктура за електромобили, от която може да получават приходи от наеми или да използват за повишаване на посещаемостта и времето за престой в близки активи, водещи до увеличаване на възвръщаемостта.

В общия случай операторите на зарядни пунктове ще поемат разходите по установяването им и макар че зависи от локацията, собствениците на имоти могат да очакват приходи от наеми между 1000 и 5000 евро на зарядна станция на година за наемни договори със срок от 20 до 25 години.

„Фискалната подкрепа в много страни действа като морков, а екологичното законодателство – като тояга, затова търсенето от потребителите на електромобили в Европа върви само в една посока. Много ползватели на електромобили нямат достъп до домашни зарядни пунктове, затова публичната инфраструктура е от съществено значение“, казва Тристам Лардер, ръководител на европейските капиталови пазари в Savills.

„Много собственици на имоти имат значителни обеми с паркоместа, които може да са подходящи за инсталиране, така че това е добра възможност да извлекат печалба от актив, който в общи линии е слабоизползван, и в същото време да засилят възможните приходи от други обекти чрез партньорства с оператори на зарядни пунктове“, допълва той.

Заради забраната за нови дизелови и бензинови автомобили, планирана от 2035 г., повечето автомобилни производители и компаниите в техните вериги за доставка правят инвестиции за милиарди  евро в прехода към електрификация на автомобилите, казва Боби Барфут, старши експерт в Savills Automotive. „Сега индустрията има отчаяна нужда от инфраструктура, която да бъде създадена, за да подкрепя прехода, и иска да подкрепи инициативи, които да възнаграждават собственици на имоти за инсталиране на зарядна мрежа в обектите си.

Всички европейски страни се нуждаят от огромен ръст на доставките на зарядни станции за електромобили през идното десетилетие, макар от анализа ни да става ясно, че най-голямата първоначална възможност за собствениците на имоти е в страните на челните места в класацията ни – Германия, Франция, Швеция, Норвегия и Великобритания, отбелязва Лидия Бриси, директор на европейските анализи в Savills.

„Но има предизвикателства за преодоляване, най-вече мрежовия капацитет и големите първоначални разходи за подсилване и свързване на мрежата, но работейки заедно, вярваме, че оператори на зарядни пунктове и собственици на имоти може да споделят рисковете, а също и възможността за голяма възвръщаемост“, допълва тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:02 | 26.01.24 г.
fallback
Още от Новини виж още