Управителите на Федералния резерв на САЩ и Европейската централна банка (ЕЦБ) Джером Пауъл и Кристин Лагард са в люта битка с Марк Зукърбърг и Бернар Арно. Преди двете централни банки да намалят лихвите, те ще искат да се уверят, че шефовете на Meta Platforms, LVMH и други компании ще се въздържат да увеличават заплатите на служителите, което би рискувало да предизвика отново по-широк скок в цените.
За да се случи това обаче, рентабилността вероятно ще пострада, пише Ройтерс.
През последните две години един въпрос се спотайва в коридорите на властта на големите икономически сили: дали корпоративната алчност е напълно изявена, или бизнес условията са постигнали някакво здравословно равновесие след рязкото покачване на разходите за живот, ипотеките, производствените разходи и заплатите? Същността на загадката е свързана с това как корпоративните печалби набъбнаха след епохалната пандемия и на фона на война на прага на Европа.
През 2021 и 2022 г. група от повече от 700 големи компании генерира неочаквана обща печалба от най-малко 1 трлн. долара, определена като 10% повече от съответните средни стойности през предходните четири години, посочват организациите Oxfam и ActionAid.
Тъй като цените на енергоносителите и храните скочиха, а при лекарствата имаше голямо търсене, не е изненадващо, че много компании отчетоха рекордни печалби. Exxon Mobil например реализира най-високата нетна печалба за който и да било западен производител на петрол. Финансовият резултат на дружеството за 2022 г. възлезе на 56 млрд. долара. PepsiCo отчете четири последователни години на рекордна оперативна печалба, а производителят на лекарства Merck & Co почти удвои печалбата преди данъци между 2018 и 2022 г.
Тези компании не са единствените облагодетелствани в свят, преобърнат от болести и въоръжени конфликти. Нарастващите корпоративни печалби представляват почти половината от скока на инфлацията в еврозоната от началото на 2022 г., установява Международният валутен фонд (МВФ). Разходите за труд са допринесли с 25% за ръста на цените през периода, когато инфлацията в блока достигна впечатляващите 10,6%.
САЩ преживяха подобна тенденция. Корпоративната печалба като дял от брутния вътрешен доход достигна най-високото ниво от 1966 г. както през 2021 г., така и през 2022 г., точно когато инфлацията скочи до връх от 9,1%.
Разгъването на корпоративните мускули, докато милиони хора умираха от Covid-19 и се затрудняваха да си плащат сметките, предизвика неизбежна реакция. Политици като американския сенатор Боб Кейси, демократ от Пенсилвания, обвиниха корпорациите, че печалбите им са „неприлични“. Политиците лобираха за извънредни данъци, а гръцкото правителство директно се опита да защити потребителите, като ограничи маржовете на печалбата на търговците на дребно за основни продукти.
Централните банки сега навлизат в тези политически натоварени води. Въпреки че растежът на цените намалява както поради естествените икономически сили, така и поради рязкото повишаване на лихвените проценти, растежът на заплатите се задържа след дългия период на стагнация. Например средните почасови доходи в САЩ през февруари се увеличават с 4,3% спрямо година по-рано, доста над темпа, съответстващ на целта на Фед от 2% инфлация.
Лагард, Пауъл и управителят на Английската централна банка (АЦБ) Андрю Бейли предупреждават, че по-високите заплати могат да доведат до нежелан ръст на инфлацията, освен ако компаниите и техните акционери не поемат част от тежестта.
Посланието е ясно: преди да намалят лихвите, централните банкери искат да видят по-ниска корпоративна рентабилност. Главните изпълнителни директори изглежда обръщат внимание на тези призиви. В еврозоната делът на брутната добавена стойност – мярка за икономическото производство – на нефинансовите компании се понижава с близо 2 процентни пункта - до 40,2%, през третото тримесечие на 2023 г. спрямо нивото от средата на 2021 г.
Основната причина за това намаление е, че печалбите в еврозоната се забавят. Забавянето дърпа цените надолу и много компании усещат дезинфлационните ветрове. Unilever например генерира оперативен марж от 18,5% през 2020 г. До миналата година той спадна до 17%. Петролният гигант Shell отчете оперативен марж отскочи от 10% през 2021 г., който скочи до 16% през 2022 г., преди да се понижи обратно до около 12% през миналата година.
Същевременно общият оперативен марж на компаниите от S&P 500 е около 13% през 2023 г., което е близо до пика през 2021 г. и с 2 процентни пункта повече отпреди пандемията, според Лиса Шалет, главен инвестиционен директор управление на богатството в Morgan Stanley. Силният икономически растеж и упоритата инфлация, която се задържа над целта на Фед от 2%, стабилната корпоративна рентабилност може да принуди Федералната комисия за отворения пазар да изчака, преди да намали референтните разходи по заемите.
Ако погледнем по-отблизо обаче, картината е малко по-различна. С изключение на „Великолепната седморка“, която включва Alphabet, Amazon.com, Apple, Meta, Microsoft, Nvidia и Tesla, маржът на останалите компании от по-широкия американски индекс достига 11,6%, около 1 процентен пункт под най-високата му стойност за всички времена. Това е по-утешително изчисление за Пауъл, отколкото за инвеститорите в акции, които очакват рекорден период, основан на приблизително 25% увеличение на печалбите до 2025 г., според анализатори.
Големите технологични компании могат да са в състояние сами да стимулират растежа на приходите и маржовете, особено ако пробивите в областта на изкуствения интелект оправдаят рекламата. За Meta, собственика на Facebook, например анализаторите очакват печалбата на акция да нарасне с 34% тази година и оперативният марж да скочи до 51% от 43% миналата година, показват данни, събрани от LSEG.
Някои европейски компании също могат да се сравняват с технологичните гиганти от САЩ. LVMH, чийто луксозен шкаф е зареден с всичко – от дрехи висша мода до класен алкохол, се очаква да увеличи оперативния си марж до 28% през 2025 г. от 26% през 2023 г. Като цяло обаче се очаква оперативният марж за компаниите в индекса STOXX 600 да се свие до 8,5% в края на 2024 г. от около 9,8% сега, смятат анализаторите на Bank of America.
Ако това е посоката, трудно е да се види как акциите ще продължат да поддържат рекордното рали.
Независимо дали Пауъл, Лагард и Бейли са готови да го кажат изрично, те биха искали да видят свиване на рентабилността и вероятно ще поддържат лихвените проценти по-високи, докато не видят пропукване на корпоративните маржове на печалба.
„Не се борете с Фед“ – това предупреди през 1970 г. известният инвеститор Марти Цвайг, за да обясни връзката между политиката на централната банка и движението на цените на акциите. Същият принцип важи и за днешните изпълнителни директори.


Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
Меглена Кунева: България влиза в еврозоната с липса на визия
Български шофьор на камион е задържан в Гърция, бил в насрещното платно
Черната златка унищожава овощните градини в България
Кметът на Враца ще съди протестиращи за издевателство над семейството му