Камарата на автомобилните превозвачи се обяви против увеличението на тол таксите и винетките, заложено в проектобюджета за 2025 г., публикуван от Министерството на финансите. Те го приемат за „икономически необосновано и социално неприемливо“.
В предложения от правителството „Желязков“ законопроект се предвижда увеличение на размера на тол таксата, което да доведе до ръст в приходите с близо 200 млн. лв. до общо над 700 млн. лв. Планира се и цената на годишните винетки да се възстанови на стойността си от преди Covid-19 – 97 лв. Според разчетите в бюджета това ще донесе допълнителни приходи на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) от 12,4 млн. лв. само за 2025 г.
Браншът обаче отчита, че има сериозни пропуски в работата на тол системата, но вместо да се търсят устойчиви решения, тежестта се прехвърля върху коректните превозвачи. Камарата обвързва позицията си и с друга актуална тема – цената на хранителните стоки. Според тях повишаването на тол таксите ще доведе до ръст на цените на доставките и съответно – до допълнително оскъпяване на храните за крайните потребители.
Превозвачите обръщат внимание и на „критично лошото състояние“ на пътната инфраструктура, както и на неефективната работа на тол системата, която определят и като несправедлива.
„Въпреки събраните досега милиарди от тол такси и винетки, няма видимо подобрение в състоянието на пътната мрежа. Напротив – пътищата в България продължават да са осеяни с дупки и са опасни. В много региони движението по основни трасета е изпитание за шофьорите. Настоящото увеличение не е нищо повече от опит за източване на още средства от бизнеса и гражданите, без реален ангажимент за подобряване на пътната инфраструктура в страната“, се посочва в позицията на Камарата.
Превозвачите определят тол системата като „пример за лошо управление и несправедливи глоби“ и припомнят, че и Съдът на Европейския съюз се е произнесъл по въпроса още миналата година. През ноември 2024 г. съдът постанови, че налаганите от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) санкции на превозвачите във връзка с незаплатени тол такси са незаконосъобразни и непропорционални. В момента у нас те са фиксирани, независимо от тежестта на нарушението – 2500 лв. на юридически лица и 1800 лв. на физически лица.
„Вместо да бъде реформирана и оптимизирана тол системата, държавата избира да увеличи финансовата тежест върху превозвачите, без да предлага адекватни механизми за справедливост и ефективност“, посочват от Камарата. Според тях е „тревожен фактор“ наличието на тол такси и по второкласните пътища.
Камарата на автомобилните превозвачи в България настоява планираното увеличение да отпадне, а държавата да поеме ясен ангажимент и времева рамка за ремонт и поддържка на пътната мрежа. Те искат и реформиране на тол системата така, че да бъде „справедлива и прозрачна за всички участници“.