fallback

Спадът в продажбите на твърд алкохол привлича инвеститорите към пивоварните

Икономическите забавяния засягат търсенето на напитки от компании като Diageo и Pernod Ricard

17:30 | 02.03.24 г.
Автор - снимка
Редактор

Инвеститорите все повече харесват акции на биропроизводители като сравнително лесен начин да спечелят от растежа на алкохолните брандове, най-вече на развиващите се пазари, тъй като намаляващият ценови натиск помага на пивоварите да затворят разликата с гигантите във високоалкохолните напитки, които от години ги задминават.

Макар че компаниите за алкохолни напитки се радваха на рекорден ръст на скъпите брандове по време на следпандемичния бум, пивоварните като Anheuser-Busch InBev и Heineken се бореха с ценови увеличения на всичко от енергия до ечемик.

Това сви маржовете и удари продажбите, тъй като трябваше да повишат цените, за да покрият сметките си, но и ускори промяна от вино и бира към високоалкохолни напитки на западните пазари.

Сега обаче пивоварните вървят към възстановяване на маржовете заради забавянето на инфлацията и повишават амбициите си за растежа. Макар че Heineken – вторият по големина компания за бира в света, наскоро разочарова пазарите с внимателните си насоки, тя все още очаква да продаде повече бира през 2024 г. и силен ръст на печалбата.

В същото време икономическите забавяния засягат търсенето на напитки от компании като Diageo и Pernod Ricard.

Някои инвеститори се чудят дали са изправени пред по-сериозно предизвикателство от завръщане към нормалността след резкия ръст на продажбите след пандемията, когато много потребителите се насочиха към скъпи бутилки текила, уиски и други.

„Голямо неизвестно по отношение на високоалкохолните напитки спрямо бирата е колко имате в шкафа у дома си“, казва Том О'Хара, портфолио мениджър в Janus Henderson, чийто фонд инвестира в акции на пивоварни. Той добавя, че бутилките алкохол могат да стоят в шкафовете с години.

Не е ясно колко близо са потребителите до това да ги свършат или дали ще купят нови, когато това се случи, добавя той.

Непродадените бутилки твърд алкохол вече се трупат на някои пазари, разклащайки доверието на инвеститорите в топ компании като Diageo, тъй като някои потребители изоставят скъпите брандове за по-евтини опции.

Diageo и Pernod Ricard отчитат спад на продажбите и на критично важния американски пазар.

Рисковете пред бизнесите за високоалкохолни напитки вероятно са били подценени, казва О'Хара, добавяйки, че акциите им са сравнително скъпи.

„Бирата е по-лесна: тя е устойчива, има много преминаване към по-евтини акции“, продължава той, добавяйки, че се гради консенсус по това мнение.

Предстоящ растеж за пивоварните

Мориц Крьоненбергер, портфолио мениджър в германската Union Investment, която инвестира в алкохолната индустрия като цяло, казва, че някои потребители явно се пренасочват от твърд алкохол към бира.

Марко Шерер, портфолио мениджър в Metzler Asset Management, която също притежава акции и в компании за спиртни напитки, и в такива за бира, казва обаче, че според него проблемите пред компаниите за твърде алкохол са краткосрочни.

В дългосрочен план те могат по-добре да увеличават обемите, имат силни брандове и по-силна ценообразуваща сила от производителите на бира, добавя той.

Макар че бирата губи дял на някои пазари, в световен мащаб тя е напът да увеличи обема и да спечели дял от гледна точка на продадените литри алкохол, заявиха анализаторите на Jefferies в скорошна бележка.

Компанията за пазарни проучвания Euromonitor International очаква делът на бирата в общия обем алкохол да се увеличи леко до 2027 г., а делът на високоалкохолните напитки да намалее.

Международните пивоварни все повече укрепват брандовете си на големи, развиващи се пазари в Латинска Америка, Африка и Азия, където търсенето на бира расте с увеличаването на доходите, казва анализаторите на Jefferies.

В Латинска Америка например както AB InBev, така и Heineken инвестират в инициативи за растеж, например с предложения за бързи доставки на студена бира до дома.

Това помага да се увеличат продажбите в страни като Мексико – един от най-добре представящите се пазари за Heineken миналата година, казва главният изпълнителен директор Долф ван ден Бринк за Ройтерс.

Продажбите на твърд алкохол съответно спад на такива пазари, вероятно защото производители вдигат цените твърде много, докато бирата остава достъпна, казва Етиен Ру, портфолио мениджър за инвеститора в бира Truffle Asset Management.

Акциите на компаниите за алкохол също са твърде скъпи предвид предизвикателствата пред тях, продължава той.

Оценките им са спаднали, за да се търгуват в съответствие с историческите си нива, след като се изстреляха нагоре по време на пандемията. В същото време акциите на производителите на бира остават по-евтини, отколкото в миналото.

Акциите на компаниите за твърд алкохол обаче в същото време са подценени по някои показатели, казва Джоузеф Габели, портфолио мениджър в Gabelli Funds, добавяйки, че и двата сектора са готови за бъдещ растеж.

„Не бих продавал [акции на] компании за твърд алкохол, за да купя такива за бира, но бих си купил книжа на пивоварни“, казва той, добавяйки, че техните акции са станали по-привлекателни с отдръпването на проблемите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:48 | 02.03.24 г.
fallback
Още от Lifestyle виж още