Френският износ на вино и алкохолни напитки е намалял миналата година след върха си след Covid, след като инфлацията е засегнала потребителското търсене, а дистрибуторите на привлекателния американски пазар разчистват съществуващите си запаси, съобщава индустриалната група FEVS, цитирана от Ройтерс.
Виното и алкохолните напитки са едно от най-големите пера в износа на Франция. Секторът става все по-зависим от чуждестранните продажби, тъй като свиващото се местно потребление засяга производствени райони като Бордо, допринасяйки за скорошните протести на земеделци.
Общият френски износ на вино и алкохолни напитки е достигнал 16,2 млрд. евро миналата година, което е с 6% надолу спрямо рекорда от 2022 г., заяви Федерацията на френските износители на вино и алкохолни напитки (FEVS) в годишния си доклад.
Въпреки това продажбите през 2023 г. са вторите по големина в историята. FEVS определя развитието като „меко кацане“ след ръст на търсенето след пандемията от Covid-19.
Френският износ се е свил по-остро от гледна точка на обема миналата година, намалявайки с над 10%, казва Федерацията.
В САЩ – най-големият пазар за износ на френски вина и алкохолни напитки, разчистването на инвентара от дистрибуторите е допринесло за спад от 22% на вноса от Франция до 3,6 млрд. евро.
„По-голямата част от спада в стойността на износа през 2023 г. спрямо 2022 г. идва от американския пазар“, казва председателят на FEVS Габриел Пикард.
В Китай забавящата се икономика е засегнала надеждите за ръст на общото търсене, след като страната премахна ограниченията заради Covid, като вносът от Франция се е свил с над 6% до 1,2 млрд. евро.
Отварянето на места като барове и ресторанти обаче все пак е увеличило леко продажбите в Китай, най-вече на коняк, казва FEVS. “Очакванията задминаха реалността, но реалността бе подобна на 2022 г.“, казва Пикард за Китай.
През 2024 г. индустрията ще е изправена пред икономическа и политическа несигурност подобно на други сектори, но краят на разчистването на запасите на американския пазар е повод за оптимизъм, казва Пикард.
Стартирането миналия месец на антидъмпинг разследване в Китай срещу брендито от Европейския съюз е риск, а индустрията внимава и с възможността Доналд Тръмп, който в предишния си мандат наложи мита върху европейските вина, да се завърне като президент на САЩ, казва Пикард.
„Повече от всякога се нуждаем от подкрепата на нашите власти, които не трябва да смятат, че доброто представяне на износа на вино и алкохолни напитки е вечно постижение“, добавя той.


България е сред водещите държави в света по връзка с природата
Зеленски иска актуализиран план за мир с Русия до 10 декември
Младеж пусна кадри как се вози на покрива на автобус в София
Радев проговори дали и кога може да създаде партия
Полицията във Варна с важна информация за утрешния протест
Катар създава национална AI компания по примера на ОАЕ и Саудитска Арабия
Защо Русия е във възторг от стратегията за национална сигурност на САЩ
Джейми Даймън каза, че Европа има реален проблем
Банковото кредитиране у нас ще продължи да нараства, лихвите ще останат ниски
Избрано от Bloomberg Tech Лондон 2025
10 от най-великите творения на Zagato
Камионите Freightliner Cascadia ще виждат като хората
Вижте 128-годишната история на Rolls-Royce в 4-минутен клип
Без изненади - японски марки правят най-здравите нови автомобили
Създателят на Porsche Taycan поема Mercedes-AMG
Кели Кларксън най-лесно пише коледни песни
5 вълшебни билки, които спират косопада
Цветът на 2026 година е странен и успокояващ - разберете кой е той
Как бързо да направим домашно кисело зеле?
ЕК разследва "Гугъл" за използването на потребителско съдържание за развитието на ИИ