Продажбите на търгове намаляват за трета поредна година, на фона на притеснения на организатори и колекционери за по-дълбока криза на пазара на изкуство.
Продажбите по време на търгове за първата половина на годината в Sotheby's, Christie's и Phillips са намалели до 3,98 млрд. долара, което е спад от 6% в сравнение със същия период на 2024 г., според данни на ArtTactic, цитирани от CNBC. Общата сума на търговете е най-ниската от поне десетилетие (като не се има предвид пандемията от 2020 г.) и е намаляла с 44% - или повече от 3 млрд. долара - спрямо 2022 г. Спадът следва такъв от 19% през 2023 г. и 26% през 2024 г.
Следвоенното и съвременно изкуство, което е основният двигател на растежа на търговете на изкуство през последните десетилетия, отчита спад с 19% през първата половина на годината, според ArtTactic.
„Трайните опасения относно глобалния икономически растеж, продължаващата инфлация и нарастващото геополитическо напрежение натежават върху доверието и създават по-предпазлив инвестиционен климат“, посочват от ArtTactic. „Тези фактори вероятно ще оспорят инерцията на пазара през втората половина на годината, тъй като индустрията се адаптира към все още несигурния международен пейзаж“, се посочва още.
Тези опасения обаче не се проявяват в други области на т. нар. икономика на богатството. Благосъстоянието на богатите е на рекордни нива, като най-богатите 10% от американците са добавили 37 трлн. долара към богатството си от Covid пандемията насам, което е 45% увеличение. Фондовите пазари са се повишили с повече от 20% както през 2023 г., така и през 2024 г. и отново се движат нагоре през 2025 г. Цените на жилищата и оценките на бизнесите също са се повишили рязко, увеличавайки личното богатство.
Професорът от Йейл Уилям Гьоцман е изследвал връзката между цените на произведенията на изкуството и финансовото богатство в продължение на повече от 300 години и е установил, че те имат силна корелация.
„Търсенето на изкуство се увеличава с богатството на колекционерите на произведения на изкуството“, пише той в известната си статия „Отчитане на вкуса, изкуството и финансовите пазари през три века“.
Но макар личното богатство да е на рекордно високи нива, Гьоцман предупреждава, че 300-годишната корелация е нарушена. Две възможни обяснения за разминаването са, че или спадът на пазара на изкуство е временно отклонение и ще се възстанови тази или следващата година, или пазарът на изкуство преминава през по-структурна промяна.
„Въпросът е дали има някакво фундаментално отклонение от социалната норма много богатите да са силно ангажирани в колекционирането на произведения на изкуството на най-високи цени и нива“, каза той. „Все още не знаем“, подчертава Гьоцман.
Това фундаментално отклонение, ако наистина се случва, може да се корени в промяната на богатството при различните поколения. В продължение на десетилетия пазарът на изкуство се движеше до голяма степен от т. нар. поколение на бейби бумърите (родените между 1946 г. и 1964 г., бел. ред.), които създадоха големи колекции от произведения на изкуството, докато богатството им нарастваше между 80-те години на миналия век и началото на този. Много от тези колекционери от поколението на бейби бумърите сега купуват по-малко или намаляват размера на покупките. И все повече от тях се оказват принудени да продават, тъй като децата им често не искат произведенията на изкуството.
В същото време новото поколение богати – милениълите (родените от началото на 80-те до средата на 90-те, бел. ред.) и поколението Z (родените от средата на 90-те до края на второто десетилетие на новия век, бел. ред.) – са израснали в по-дигитален свят и може да нямат същите вкусове или интерес към картините на художници от 20-ти век. С наличието на над 100 трлн. долара богатство, което се очаква да премине главно от бейби бумърите към следващото поколение, някои експерти казват, че пазарът на изкуство може да показва признаци на структурна промяна и по-екзистенциална криза.
Аукционните къщи се надпреварват да се адаптират с повече онлайн продажби, луксозни предмети и предложения на по-ниски цени. Продажбите на търгове в луксозната категория – включително бижута, чанти, вино, часовници и спортни сувенири – са нараснали с 1% през първата половина на годината, въпреки че продажбите на произведения на изкуството са намалели, според ArtTactic.
Бижутата блестят особено ярко сред младите жени колекционерки, като все по-голямо богатство се пренасочва към дамите. Продажбите на скъпоценни камъни и бижута скочиха с 68% през първата половина на годината в сравнение с предишната. Онлайн търговете също бързо взимат дял от физическите, тъй като по-младите колекционери предпочитат да наддават от телефоните си.
Общите продажби на търгове в Christie's бяха стабилни през първата половина на годината до голяма степен благодарение на онлайн продажбите и луксозните стоки. Продажбите на луксозни стоки, които включваха и класически автомобили, нараснаха с 29% до 468 млн. долара. Сред акцентите бяха розовият диамант Marie-Therese, за който се твърди, че е принадлежал на Мария-Антоанета, продаден за 14 млн. долара, и луксозният яркосин диамант Blue Belle, продаден за 11 млн. долара.
Блясъкът на бижутата и луксозните стоки също помага на Sotheby's, която продаде своя син диамант, прочутият Mediterranean Blue, за 21,5 млн. долара през май след ожесточено наддаване.
По-младите колекционери стимулират силното търсене на колекционерски предмети с цени под 100 хил. долара, като най-конкурентните наддавания са за произведения под 50 хил. долара. Горният сегмент на пазара на изкуство, с лотове на цени над 10 млн. долара, се срина с 39% миналата година, докато продажбите на произведения за по-малко от 5000 долара скочиха с 13%, според доклада на Art Basel и UBS Global Art Market.
Бони Бренън, главен изпълнителен директор на Christie's, каза пред репортери, че основната мисия на аукционната къща е да предлага предметите, които клиентите ѝ искат днес, и да ги предлага на правилната цена - особено за новото поколение колекционери. 80% от офертите тази година са били онлайн и почти една трета от печелившите оферти са дошли от купувачи от поколението Z или милениъли.
„Отдаваме голямо значение на по-младото поколение, на милениълите, на поколението Z“, казва Бренън. „Това е нещо, което е наистина важно за поддържането на бизнеса ни в бъдеще“, допълва тя.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа