IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Заради продължаващата слабост на Китай луксозните компании обръщат поглед към САЩ

Разходите за луксозни стоки в САЩ се оказаха положителни през декември за първи път от две години

23:15 | 15.01.25 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Очаква се световните компании за луксозни стоки да положат всички усилия тази година да убедят американските купувачи да харчат за диамантени гривни, кожени чанти и други дизайнерски модни аксесоари поради прогнозите за продължаваща пазарна слабост в Китай, предава Ройтерс.

Ръководителите на компаниите за търговия с луксозни стоки се стремят да се възползват от богатството в САЩ, свързано със силния фондов пазар и ръста на криптовалутите, като в същото време възможните мита на новоизбрания президент Доналд Тръмп може да подкрепят долара, повишавайки покупателната способност на американците за европейски луксозни стоки.

Разходите по американски кредитни карти за луксозни марки през декември са се подобрили, като са станали положителни за първи път от над две години. Те са нараснали с 1% на годишна база благодарение на по-добрите продажби на кожени изделия и на дрехи, сочат данните на Citi.

Компаниите за луксозни стоки, включително LVMH и Kering, се надяват американските купувачи да се притекат на помощ, след като десетилетия наред разчитаха на китайските купувачи за силния си бизнес.

Световният пазар на луксозни стоки, оценяван на 363 млрд. евро, се бори с най-ниските продажби от години. Имотната криза в Китай и вялата икономика натежават силно върху апетита за дизайнерски дрехи и чанти, а купувачите в Европа, които трябва да се справят с нарастващи разходи за живот, също ограничиха скъпите покупки.

Отрасълът преживя силен ръст на фондовите пазари, но преди повече от година разточителните разходи след пандемията започнаха да отшумяват, което доведе до редица корекции надолу на прогнозите към края на миналата година. LVMH загуби над 30 млрд. долара от пазарната си капитализация през последните шест месеца.

Миналата година вероятно е била една от най-слабите за сектора в историята, като продажбите са намалели с 2%, сочат данни на консултантската компания Bain & Company.

Нестабилност

Докладът за продажбите в края на годината на собственика на Cartier, Richemont, ще даде първа представа за стабилността на търсенето на лукс, тъй като бизнесът му с часовници има по-голяма експозиция към китайските потребители от много други луксозни компании.

Конкурентът LVMH, собственик на силни брандове като Louis Vuitton и Dior, открива сезона на отчетите за сектора на 28 януари, като ще определи очакванията за следващите месеци с актуални данни за търговията в ключовия празничен сезон в края на годината.

Първоначалните признаци за последното тримесечие показват, че бизнесът все още е бил труден в Китай, а в същото време съществуват признаци за подобрение на американския пазар, като анализаторите очакват общата нестабилност на продажбите да се запази.

Анализатори на Barclays, след пътуване до Китай през декември, прогнозираха по-умерен спад на продажбите през четвъртото тримесечие в сравнение с предходното тримесечие, като се позоваха на подкрепата за пазара от промоциите в търговските центрове и усилията за стимули на правителството.

Но те подчертават липсата на „значително и съществено възстановяване на търсенето“ в Китай, отбелязвайки, че дори най-богатите намаляват разходите си.

„Спадът на търговията ще се задържи“ в Китай, отбелязват анализаторите на Barclays, като посочват повишаването на популярността на луксозни марки като Laopu Gold, Arc'teryx и Coach, които имат по-скромни цени.  

Очаква се LVMH да обяви спад на продажбите с 1% през четвъртото тримесечие, сочи консенсусна прогноза, цитирана от UBS. Много важните подразделения за мода и кожени изделия ще отбележан понижение от 3%.

Производителят на чантите Birkin, Hermes, която обслужва много богатите, вероятно ще обяви ръст на продажбите с 10%, а Kering, която се стреми да възстанови звездния бранд Gucci, ще отбележи спад на продажбите с 12%, сочат прогнозите. Това показва разширяващата се пропаст между по-силните и по-слабите играчи.

Richemont, която продава предимно бижута и часовници, се очаква да обяви ръст на продажбите с 1% през последните три месеца на миналата година, а Burberry, която също предприе реформиране на бранда, вероятно ще отбележи спад с 13%, съобщава UBS.

Очаква се секторът като цяло да нарасне с около 4% през 2025 г., а продажбите на американци, които съставляват над една трета от световния растеж, ще бъдат нагоре със 7% спрямо спада с 1 на сто от китайците, сочат прогнозите на UBS.

„Обикновено след трудни периоди за луксозния отрасъл имаме големи победители и големи изоставащи“, казва Керълайн Рейл, ръководител на луксозните марки в Pictet Asset Management. „Не всички ще спечелят“, допълва тя.

След като LVMH открие сезона на отчетите в края на януари, Kering ще я последва на 11 февруари, а Hermes – на 14 февруари. Richemont и Burberry ще обявят продажбите си за последните три месеца на миналата година съответно на 16 и 24 февруари.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:16 | 15.01.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Мода виж още

Коментари

Финанси виж още