IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Купува ли си Мъск зомби компания в лицето на Twitter?

Обратът в събитията около сделката поставя много въпроси както пред социалната мрежа, така и пред нейния бъдещ собственик

08:45 | 06.10.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Samuel Corum/Bloomberg
Снимка: Samuel Corum/Bloomberg

В рамките на отрезвяващ обрат на събитията Илон Мъск се подготвя да върне думите си назад. По-добре обаче е да се надява, че те ще подействат като съживител на мъртвите.

Само дни преди насрочения съдебен процес и след месеци на болезнени спорове Мъск взе решение да придобие Twitter – която веднъж нарече умираща платформа – съгласно първоначалната оферта от 54,20 долара на акция. Книжата на Twitter повишиха стойността си с 22% до завършването на търговията във вторник, след средно 24% отстъпка от офертната цена, откакто сделката беше обявена за първи път на 25 април, пише Wall Street Journal.

За мъж, който публично критикува скоростта и посоката на иновациите на любимата си социална мрежа, привидно внезапният обрат е изненадваща капитулация пред статуквото. По причини, които към този момент не са публично известни, Мъск не само ще се сдобие с уж изпълнената с ботове мрежа, която осмиваше в последните няколко месеца, но ще плати и премия за нея.

Неговото първоначално предложение, което не беше отправено в най-подходящия момент, се случи в разгара на рязък срив на пазара на онлайн реклама. Акциите на компаниите майки на Google, Facebook и Snapchat записаха средно 34% спад от обявяването на сделката за Twitter до днес. Ако книжата на Twitter просто следваха Nasdaq Composite преди Мъск да прояви интерес към компанията, сега щяха да се търгуват за около 30 долара за брой – с 45% под цената, предложена от милиардера.

„Умира ли Twitter?”, туитна Мъск през април. Точно обратното, скорошно проучване на Pew Research показа, че макар една четвърт от възрастните в САЩ да твърдят, че използват Twitter, близо 70% от американските журналисти казват, че са силно зависими от платформата, що се отнася до работата им. За добро или лошо Twitter е мястото, което американците посещават за изънредни новини. Самият факт, че Мъск избра да постави този въпрос в Twitter – платформа, в която се радва на над 100 млн. последователи – предполага, че той знае, че поне като обществена услуга социалната мрежа е много жива. Оттогава той многократно предположи, че Twitter може да достигне над 1 млрд. потребители след 5 до 10 години, ако той постигне успех.

Но този туит, както посочи главният изпълнителен директор на Twitter Параг Агравал в един изключително уравновесен текст, разкрит в скорошни съдебни документи, не направи услуга на Twitter като бизнес, особено от някой, който по това време водеше преговори да се присъедини към борда на директорите ѝ. За една рекламна платформа, която вече изостана спрямо конкурентните социални мрежи, нещата може би се влошиха от намесата на Мъск насам.

Комбинираната онлайн реклама в Google, Facebook, Amazon, Twitter, Snapchat и Pinterest нарасна само с 8% на годишна база през второто тримесечие, записвайки забавяне с 20 процентни пункта само за шест месеца. Twitter и други играчи в сектора като Snap и Meta Platforms спряха да наемат кадри временно и се сблъскаха със свиване на ръста на собствените им приходи, докато натискът от рецесията засяга глобалния бизнес с онлайн реклама особено тежко.

Но поставянето под въпрос на реалния размер на потребителската база на Twitter, като същевременно разпалва вътрешни борби и се застъпва за отмяна на блокиранията на потребители в една вече спорна платформа, едва ли е пътят към сърцата на рекламодателите. Ясно е, че Мъск не се плаши от горещи въпроси, дори в навечерието на спорния изборен сезон: промяната на решението му за Twitter се случи само ден след собствените му скандални туитове за войната в Украйна, които предизвикаха остри критики от украинските лидери и положителна реакция от руската страна.

Ако Мъск мисли, че си купува зомби, по-добре е да се надява на трилър. Дори и финансите му да са скрити от обществения поглед, частният Twitter ще трябва да докаже, че е доходносен бизнес, дори само за да покрие значителната финансова подкрепа, която Мъск си подсигури за сделката. Така, ако най-накрая сключи споразумението, което все още не е сигурно предвид досегашните подвизи на предприемача, най-богатият човек в света скоро ще научи, че купуването на най-силния мегафон в света ще бъде много по-лесно от управлението му.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:24 | 06.10.22 г.
Най-четени новини
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още