fallback

Българският телекомуникационен пазар: раздвижване пред буря?

Операторите твърдят, че конкуренцията остава голяма, а битките около сделките им продължават

08:01 | 13.04.23 г.

Конкуренцията на телекомуникационния пазар у нас остава голяма, а поскъпването на пакетните предложения на компаниите в него е свързано преди всичко с обективните икономически фактори. Около тази позиция се обединяват мобилните оператори у нас, след като от Investor.bg ги потърсихме за коментари по повод изявление на „Мобилни алтернативни комуникации“ АД (МАК), в което се посочва, че регулаторите и държавата трябва да предприемат мерки за насърчаване на пазарната конкуренция, както и че единствените телекомуникационни услуги, които записват голям ръст, са пакетните предложения, а те не спират да поскъпват през последните две години, натежавайки на потребителите.  

Идеята на МАК, в която попадат пет компании от телекомуникационния сектор - “Нетера”, “Скат”, “Телесим”, “Нет 1” и “Телекабел” - е да се създаде алтернативен виртуален мобилен оператор (MVNO), каквито има в цяла Европа, но не и у нас. 

От изпратените по имейл позиции на A1 и Yettel става ясно, че телекомите не са категорично против появата на MVNO у нас, но изтъкват, че такива играчи биха използвали наготово вече изградената инфраструктура, в която операторите са инвестирали значителни суми. 

“Интерес да получат такъв тип достъп имат само компании, които никога не са инвестирали в развитието на собствени мобилни мрежи и инфраструктура, но същевременно желаят да ползват наготово вече изградените с огромни инвестиции и дългогодишен труд мрежи на съществуващите мобилни оператори. Предвид конкурентния пазар на мобилни услуги, не очакваме появата на нов играч да има някакво съществено влияние”, посочват от Yettel. 

Според А1 България MVNO не биха довели и до разширяване на портфолиото от услуги, които се предоставят на пазара. “МVNO операторите не разполага с всички елементи на собствена мрежа и в този смисъл не могат да допринесат към качеството и разнообразието на предоставяните услуги. Те не могат да допринесат и към разширяване на покритието на мрежите в слабонаселените райони или да внедрят нова технология за по-висока скорост и по-богато портфолио. Те са единствено ползвател на инвестиционните усилия на основния оператор”, гласи изявлението на компанията. 

От Vivacom не са коментирали конкретно възможността за създаване на MVNO, но смятат, че “секторът се характеризира с подчертано конкурентна среда”. Телекомите у нас изтъкват, че това колко конкурентен е пазарът личи ясно и от годишните доклади на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Последният такъв доклад гласи, че “състоянието на пазара на дребно за крайни клиенти се определя като зрял и достатъчно конкурентен”, цитират от А1 България. Компанията допълва, че мобилната услуга има максимално покритие, а това е индикатор за зрялост на пазара. 

Слонът в стаята - сливанията и придобиванията

Въпреки единната позиция за здравословната конкуренция на пазара, телекомите остават нащрек за придобиванията от страна на конкурентите им. 

От А1 смятат, че регулаторите трябва да обръщат по-голямо внимание на сливанията и придобиванията, особено когато в тях един от участниците е предприятие със значителен пазарен дял. 

“Неслучайно действащото законодателство изисква участниците в подобни сделки да нотифицират КЗК и да търсят неговото одобрение за осъществяване на сделката. Всякакви форми на заобикаляне и избягване на подобна нотификация за нас е съществено нарушение на законодателството, което следва да се санкционира”, коментират от компанията. 

Същевременно Yettel е много по-конкретна в притесненията си, свързани със сделки от 2021 г., които регулаторите все още разглеждат. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:59 | 12.04.23 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още