IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Българският телекомуникационен пазар: раздвижване пред буря?

Операторите твърдят, че конкуренцията остава голяма, а битките около сделките им продължават

08:01 | 13.04.23 г.
Снимка: George Frey/Bloomberg
Снимка: George Frey/Bloomberg

“В същото време следва да се отчетат придобиванията на пазарите на телевизионно разпространение и интернет от страна на един от участниците на мобилния пазар, осъществени през 2021 г. и текущите в момента производства, образувани в конкурентния регулатор”, посочват от Yettel. Операторът допълва, че ако тези сделки получат зелена светлина, влиянието им ще е “крайно негативно върху конкурентната среда, не само на тези пазари, но и на пазара на пакетни услуги и на пазара на мобилни услуги”.

Припомняме, че през 2021 г. United Group, която е собственик на Vivacom, направи общо 12 придобивания, част от които на българския пазар. Сред тях попадат три по-малки фиксирани оператора - N3 в Пловдив, „Нет1“ и „КомНет София“. В портфолиото от сделки попаднаха и NetWorks България, „Телнет“ и TVN. 

Истинската ябълка на раздора е сделката на United Group за мрежата на “Булсатком”, срещу което Yettel България се обяви открито против. В началото на март Yettel заяви, че серията придобивания от страна на основен играч на телекомуникационния пазар ще създаде господстващо предприятие, което създава притеснения за здравословната конкуренция в сектора. United Group пък обяви искането за забрана на сделката от страна на Комисията за защита на конкуренцията за “необосновано, безпочвено и абсурдно”. Собственикът на Vivacom настоя искането на Yettel към КЗК да обедини процедурата по проверка на придобиването на “Булсатком” от Viva Corporate с процедурата, инициирана от Slovenia Broadband.  

За Vivacom регулаторите по-скоро подхждат консервативно на този етап, когато става дума за одобряване на сделки. “Считаме, че във всеки конкретен случай следва да се търси максимално балансирано и бързо решение, така че да се избегне забавяне в развитието на пазара, причинено от прилагането на прекалено консервативен подход или тромави процедури”, посочват от телекома. “Според нас, в момента, част от регулаторите прилагат изключително консервативен подход при разглеждане на сделки по придобивания”. 

 Увеличенията на цените на пакетните услуги

Що се отнася до споменатото от МАК непрестанно увеличение на цените на пакетните услуги, и трите оператора изтъкват, че то е обвързано със случващото се на пазара и влиянието на различни икономически фактори.

“Всяко увеличение на цените на услугите за крайни потребители се извършва в съответствие с Общите условия за съответната услуга въз основа на индекса на потребителските цени, обявен от НСИ. Подобно увеличение се  извършва не по-често от веднъж годишно, като преди да пристъпим към индексиране на цените, извършваме прецизен анализ на обективните икономически фактори в страната.  Важно е да се отбележи, че цените на мобилните и фиксирани услуги са най-ниски в България от всички държави в Европа, докато разходите за развитие и поддръжка на комуникационните мрежи са сходни в целия ЕС”, посочват от Vivacom. 

От Yettel коментират, че се стремят да предлагат иновативни услуги на клиентите на разумни цени. “За съжаление това не ни имунизира от инфлацията и останалите икономически и пазарни фактори, които влияят на икономиката в страната”, допълва компанията. 

На фона на инфлацията и на огромните си разходи за развитие и поддръжка на 5G мрежите в последните години, телекомуникационните оператори два пъти индексираха нагоре цените на месечните си услуги, което предизвика недоволството на потребителите. 

“Важно е да отбележим, че пазарът на електронни съобщителни услуги е достатъчно конкурентен и се регулира сам на принципите на търсенето и предлагането. При предлагането обаче следва да се отчитат редица фактори, които оказват влияние върху крайната цена”, твърдят от A1. Операторът визира непрестанно нарастващите през последните години разходи, както и увеличаването на включеното за даден отчетен период потребление. Очаквано, компанията допълва, че няма как да бъдат изключени фактори като инфлацията, благодарение на което е трудно да се предскажат тенденциите в следващите месеци. 

Последна актуализация: 18:59 | 12.04.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още