fallback

Кратките видеа рискуват да "изядат" основния бизнес на YouTube

Старши служители на видео платформата се опасяват, че краткият формат започва да доминира

16:53 | 04.09.23 г.

Старши служители на YouTube са изразили загриженост, че Shorts – отговорът на компанията майка на Google и YouTube Alphabet на приложението за кратки видеа TikTok, рискува да погълне основния бизнес на видео платформата, пише Financial Times.

Shorts натрупа повече от 2 млрд. потребители от появата си през 2021 г., но открадна от аудиторията на традиционните по-дълги видеа в услугата, посочват няколко източници, запознати с данните.

По думите им на скорошни срещи за стратегията на YouTube е обсъден дългосрочният риск за дългите видеоклипове, които носят повече приходи за компанията, защото форматът „отмира“.

Потребителите се насочиха към кратките видеа – ход, породен от използването на смартфони и експоненциалния растеж на TikTok, особено сред по-младото поколение.

През октомври миналата година YouTube отчете първия си тримесечен спад на приходите от реклами, откакто компанията започна да представя данните отделно през 2020 г. През следващите две тримесечия платформата обяви допълнителни спадове в сравнение със същите периоди на предходната година.  

През юли обаче YouTube обяви, че приходите ѝ продажби на реклами са нараснали с 4,4% до 7,7 млрд. долара през второто тримесечие. Това се равнява на около 13% от рекламните приходи на Google.

Въпреки този скорошен ръст служители на YouTube са изразили загриженост относно вътрешните данни на компанията, които предполагат, че създателите на съдържание правя по-малък брой дълги видеа, водени от липсата на апетит у потребителите и комисионите от брандове, които предпочитат кратко съдържание за продуктово позициониране.

На една от срещите високопоставен представител на YouTube е сравнил тенденцията по-малко хора да гледат по-дълги видеоклипове в YouTube с това как хората четат по-малко книги, тъй като това изисква повече време и по-голям фокус.

YouTube твърди, че Shorts е „проектиран да допълва, а не да се конкурира с всички други формати, използвани от създателите на съдържание“ в платформата, като аудио и стрийминг на живо.

„Бяхме много доволни от първоначалния ѝ успех“, казва още компанията, допълвайки, че предлагането на различни опции е създало възможности потребителите да се насочат към различни формати.

Конкуренти и по-стари социални мрежи, включително Meta – собственикът на Instagram, пуснаха свои предложения с кратки видеа през 2021 г. Джоузеф Тисдейл, ръководител на Enders Analysis, коментира, че заради заплахата от TikTok, YouTube „тласка Shorts към милиардите си потребителите, дори и за сметка на приходите си от реклами. Това е отбранителен ход“.

По-дългите видеа означават повече възможности за реклама и имат по-висока честота на кликвания върху реклами към сайтове за електронна търговия, твърдят източници, запознати с бизнеса на YouTube.

YouTube се опита да спечели нови създатели на съдържание с механизми за заплащане, които са по-привлекателни от тези на TikTok, както и чрез предлагането на инструменти за монтаж директно в платформата.

Видео подразделението привлече помощ от звеното за изкуствен интелект Google DeepMind за проектиране на решения с тази технология, които позволяват икономии на разходи и подобрения на производителността на платформата, като например по-бързо компресиране на видеа, преди потребителите да публикуват клип.

Въпреки това по-малко от 10% от създателите на съдържание в YouTube използват вградените инструменти за монтаж за Shorts, твърди източник, запознат с данните. Платформата също така класира по-надолу видеа, които са брандирани от TikTok.

„Много инфлуенсъри и създатели на съдържание нямат тази голяма, прекрасна лична енергия, която да се задържи 30 минути“, казва Фуми Десалу-Волд, който има близо 650 хил. абонати в YouTube. „Но за минута, бум, успяват да я изкарат. Те са симпатични, близки до хората, забавно е.“

YouTube има модел за споделяне на приходите със създателите, който дава 45% на създателите на Shorts и 55% на авторите на дълги видеа, но по-голямата част от приходите за много създатели идват от сделки с марки, чиито продукти рекламират в клиповете си.

„Създавам много реклами за други марки, които са фокусирани върху съдържание в кратка форма, така че мога да ги публикувам във всички тези социални медийни платформи“, каза Клоуи Суифт,  фризьор инфлуенсър с близо 60 хил. абонати в YouTube. „Отнема много повече време, за да правим дълго съдържание.“

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:53 | 04.09.23 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още