fallback

20-годишната формула за успех на Марк Зукърбърг вече не работи

Meta трябва да открие как сама да създава иновации, а не просто да копира чужди решения, смята Дейв Лий

12:15 | 12.02.24 г. 4

Онзи ден направих нещо, което не бях правил от години – разгледах Facebook. Имам предвид, че наистина го разгледах. Господи, каква бъркотия! Това е като да се разхождате из изоставен увеселителен парк с лошо изпълнени идеи, пише Дейв Лий за Bloomberg.

Можете ли да посочите поне един човек, който е намерил любовта през Facebook Dating – услуга, която трябваше да се конкурира с Tinder? Някой гледа ли Facebook Watch – предполагаемия конкурент на Netfilx? Какво ще кажете за портала Facebook Gaming, който някога беше обявен за опита на компанията в облачните игри, с цел да оспори позициите на Twitch и YouTube? Днес е пълен със заглавия, които не предлагат нищо особено на играча. Дори някои от по-популярните идеи трябва да бъдат споделяни с предупредителни бележки – измамниците са навсякъде във Facebook Marketplace, продължава авторът.

За щастие на Марк Зукърбърг, невероятният успех на други части на Meta Platforms, както ребрандира Facebook, за да отразява неговата визия за бъдещето, означава, че неговите глупости могат да се скрият в комично претрупаното навигационно меню на главното приложение на Facebook. Освен това в продължение на 20 години използването на основната услуга на Facebook, известно като „синьото приложение" – остава забележително устойчиво. То е привлякло 3,07 млрд. месечно активни потребители през последното тримесечие, твърди компанията. Въпреки че, показателно, Meta твърди, че повече няма да разкрива броя в бъдещите си отчети.

Гробището на „синьото приложение“ и това, което представлява, е нещо, за което си струва да се замислим, докато компанията навлиза в 21-вата си година при рекордно висока оценка от над 1 трлн. долара. Инвеститорите гледат на Зукърбърг като на защитник от бурите – преодоляващ притесненията относно преминаването към мобилни устройства, а наскоро и притесненията, че промените в поверителността на Apple ще нанесат удар на нейния бизнес модел с таргетирани реклами, който през 2023 г. донесе 97,8% от общите приходи на гиганта.

Но по-циничното отношение към Зукърбърг отдавна е свързано с това, че му липсват собствени свежи идеи и то от създаването на приложението насам. Когато видя, че обещаващото приложение за споделяне на снимки Instagram набира популярност, той го купи, като в имейл по това време посочи, че би било „наистина страшно“, ако компанията не успее да сключи сделката. По-късно, когато изглеждаше, че чат приложението WhatsApp започва да се налага в начина, по който младите хора, особено тези извън САЩ, общуват, той купи и него.

Дори напредъкът в метавселената, отдавна смятан за личния проект на Зукърбърг, дойде благодарение на придобиването на Oculus VR.

Когато не може да придобие, той копира. Този подход разчита на мрежовия ефект на Facebook и Instagram, за да направи копирания продукт успешен чрез чиста груба сила. Няма по-добър пример за това от Instagram Reels, копие на TikTok, направено от Meta, което не предложи никаква иновативна стойност. То щеше да избледнее без следа като самостоятелно приложение, но през последните няколко тримесечия беше ключов двигател на ръста на ангажираността с решенията на Meta, благодарение на факта, че милиарди хора вече използват Instagram.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:41 | 12.02.24 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още