fallback

Петър Стоилов: "Нестле България" намери правилната формула въпреки сътресенията

Ще продължим да работим за запазване на маржа на оперативната печалба, казва изпълнителният директор на компанията

09:00 | 10.08.22 г.
Автор - снимка
Създател

  

Петър Стоилов. Снимка: "Нестле България"

Петър Стоилов е изпълнителен директор на "Нестле България" от 1 ноември 2019 г. и управлява екип от над 1000 души, чиято основна цел е да отговарят на постоянно променящите се и растящи очаквания на  българските потребители в 7 продуктови категории, в които компанията оперира на българския пазар. 

Петър Стоилов се присъединява към "Нестле България" през 2001 г. като бизнес мениджър Нестле Профешънъл. Неговият ценен опит в продажбите и отличното разбиране на бизнеса му позволяват да установи и развие успешно сегментът  за консумация извън дома.

Той е лидер, който вярва, че разнообразието в екипа му от над 1000 души е ключовият актив за създаване  на стойност  за обществото, хората и планетата, а умението му да имплементира устойчиви бизнес практики и развитият му търговски нюх са едни от най-силните му страни. Парадигмата за успеха в модерния бизнес според Петър Стоилов е баланс между автентично лидерско присъствие, съответствие между думи и действия, уважение към различията, постоянство, бърза адаптивност и визия, която да вдъхновява и мотивира хората.

Nestle е най-голямата компания в света за храни и напитки, с повече от 2000 марки, вариращи от глобални икони до местни фаворити, присъстващи в 190 страни по света. Компанията се стреми да допринесе за едно по-здраво и устойчиво бъдеще и да вдъхновява хората да усвоят по-здравословни практики в своето ежедневие и по този начин да участват в създаването на по-балансиран живот.

Г-н Стоилов, в края на миналия месец обявихте финансовите резултати на Nestle за първото полугодие. Отчитайки всички предизвикателства, как се справи Nestle и постигна този ръст?

- Още от началото на годината бяхме изправени пред поредица от извънредни сътресения, а войната в Украйна се отрази на всички ни във всеки един аспект. Наред с галопиращата инфлация, сме изправени пред  несигурност на доставките на суровини и високи цени на основни ресурси, а наред с това пандемията далеч не е отшумяла.

Но благодарение на решителността и усилията на целия екип и тяхната отдаденост, ангажираност и солидарност с общи усилия успяхме да намерим правилната формула. Бяхме непоколебими и се обединихме за финансова дисциплина, оптимизация на процеси на всички нива, прилагане на ценови увеличения при необходимост по отговорен начин и разбира се, не на последно място, при спазване на всички правила за сигурност, съответствие, контрол и висока ефективност. 

Така днес с голямо задоволство мога да поздравя всички служители на "Нестле България" за изключителното представяне с достигнатия органичен ръст от 10,3%, а също така и колегите ни във всички точки по света, които допринесоха групата на Nestle да отчете органичен ръст от 8,1%. Заедно ще продължим последователно да работим за запазване на маржа на оперативната печалба от основна търговска дейност, отчитайки всички предизвикателства, включително растящите цени на суровини и материали.

Отличното представяне в България на брандовете в категории детски храни, продукти за домашни любимци с марката Purina, Nestle Professional, разтворимо кафе и захарни изделия, както и добрият принос от бизнесът ни с Храни и Зърнени Закуски допринесоха да реализираме органичен ръст от 11,8% от продажбите само в страната, което е още по-силен показател за нас и ни стимулира да продължаваме да работим и надграждаме тези добри резултати. С 8% се е увеличил обемът по всички канали и клиенти, с които си партнира "Нестле България", и тук е мястото да благодаря и на тях за отличното представяне.

Много са факторите, които ни водят към успеха, сред които ясна и обозрима цел, висока мотивация, наличие на ресурс, и на последно, но не по важност, място е работата по определени правила и  стандарти за качество, което ни гарантира максимална ефективност.

Корпоративният свят, особено за компании от мащаба на Nestle, които оперират на различни географски ширини, винаги се свързва с много правила и процедури. Как успявате да отговорите на всички изисквания и да останете гъвкави на пазара в региона и да постигате тези успехи?

- На първо място за нас е отговорността – ние сме отговорни към своите акционери, служители, партньори и потребители, и едновременно с това към обществото като цяло. Също така следва да сме достатъчно зрели, и не просто да спазваме, но и да даваме добрия пример за висок стандарт, което гарантираме посредством пълното съответствие с процедурите и политиките в компанията. 

Спазването и придържането към регулациите, стандартите и етичните практики, приложими за съответната индустрия, за нас е норма. И всъщност всичко това е съдържанието, което една компания влага в термина съответствие. Съответствието с нашите вътрешни политики и процедури в търговският отдел, например, ни  позволяват да имаме прозрачни отношения с всички клиенти, да сме гъвкави към променящата се среда и едновременно с това да сме изцяло отговарящи на законовата рамка.

Още от стъпването в България през далечната 1994 г. Nestle системно въвежда и надгражда редица практики за гарантиране на съответствие и следването им превръща компанията в желан работодател, надежден партньор и предпочитан избор на потребителите, което следователно благоприятства за постигане на високи резултати.

Какви са положителните ефекти от процедурите по съответствие върху бизнеса и върху отпечатъка на компанията в обществото?

- До голяма степен процедурите и правилата работят в полза на отделния служител, защото чрез тях гарантираме здрава и сигурна работна среда, изградена на принципа на уважение и доверие. Това, от своя страна, дава отражение върху характеристиките и качеството на произвежданите и предлагани от нас продукти и доверието, което ни гласуват потребителите.  Доверието на потребителя се изразява в нарастването на нашите пазарни дялове, което е факт в повечето категории, в които избираме да инвестираме.

Като лидер на пазара осъзнаваме нашата социална отговорност и продължаваме да надграждаме устойчивите практики, които прилагаме, разширяваме социалните каузи, които подкрепяме, и подобряваме работната среда за нашите служители.

Непрестанно преосмисляме операциите си, така че да постигнем нулев въглероден отпечатък, и отговорно да използваме природните ресурси в производството ни.

Разбира се, нашата цел е да продължим с въвеждането на добри практики, като за постигането на резултати голяма роля имат процедурите и правилата, чрез които ние успяваме като екип да работим с грижа към природата.

Как вашите партньори в България се отнасят към правилата за съответствие на Nestle?

- С радост мога да кажа, че нашите партньори не просто съблюдават практиките ни, но и често ги припознават като свои. "Нестле България" участва в цялата верига за доставки - от производството на продукти до крайния клиент, и в този смисъл работим с много и разнообразни локални и международни партньори. Така, за да сме доверен и сигурен партньор, за нас е от ключово значение да се придържаме и спазваме правилата.

В последните години темата за съответствие е все по-актуална и многопластова. Например, киберсигурността се нарежда все по-високо в приоритетите на всички играчи на пазара, независимо от размера им. 

Другата тема, в която виждам все по-засилващ се интерес по отношение на многообразни практики за съответствие, е устойчивост. В сферата на производството на храни и напитки, тя започва от практики по отглеждането на суровината, преминава през производството, логистиката и завършва с отпадъка, който консуматорите реализират или не. За това се поставя сериозен акцент върху реалната консумация на продуктите, а в допълнение към това се обръща сериозно внимание на опаковките – дали са рециклируеми, биоразградими или компостируеми.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:01 | 14.09.22 г.
Още от Интервюта виж още