fallback

Япония повиши данъка върху продажбите за първи път от 1997 г.

Допълнителните средства ще бъдат насочени за покриване нарастващите разходи за социално подпомагане

11:32 | 01.04.14 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Япония повиши данъка върху потреблението за първи път 1997 г. насам в опит да овладее значителните си публични задължения, съобщава BBC. Считано от 1 април, налогът върху продажбите се увеличава от настоящите 5% до 8 на сто. В рамките на следващата година и половина данъкът ще бъде покачен още веднъж – до 10 на сто. Следващата промяна ще бъде осъществена на 1 октомври 2015 г.

Японският премиер Шиндзо Абе заяви, че ще продължи да предприема "необходимите действия", за да отговори на проблемите и да стабилизира третата по големина икономика в света.

Допълнителните средства от покачения данък ще бъдат насочени за покриване нарастващите разходи за социално подпомагане, свързани със застаряването на японското население. В момента Страната на изгряващото слънце има един от най-ниските проценти на раждаемост в света. Там също така се отчита и най-високо съотношение в света на възрастно спрямо младо население, което поражда сериозни опасения за бъдещия икономически растеж.

Последното повишение на данъка върху продажбите бе осъществено преди 17 години. Преди това налогът бе в размер на 3%.

Почти веднага след това Япония изпадна в дълбока рецесия с дълготраен ефект. Страната продължава и досега да се бори за бягство от капана на дефлацията. Увеличението на налога бе широко обсъждано в японското общество в продължение на няколко години въпреки силната си непопулярност сред голям кръг от хора.

Публикувани днес данни показаха, че опасенията за засягане на икономиката се споделят и от бизнес общността. Резултатите от проучването Tankan, провеждано сред повече от 10 500 местни компании за техните бизнес перспективи, показаха, че японските фирми не са оптимисти за предстоящите до края на 2014 г. месеци.

Въпреки това анализаторите смятат, че японската икономика има по-добър шанс за оцеляване след покачването на налога.

"Всички бяха изключително притеснени поради лошо въздействие на последното повишение, но този път ходът изглежда да е широко приет", посочи Мартин Шулц, анализатор във Fujitsu Research Institute в Токио.

"Търсенето е голямо и няма да бъде спрямо, колкото и много от хората да се страхуват", допълни той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:41 | 05.09.22 г.
fallback