fallback

Какво ще се случи, ако ЕС и Великобритания не постигнат търговска сделка? II част

Остават няколко области със сериозни разногласия, които могат да изострят отношенията дотолкова, че ключови операции да бъдат блокирани след 1 януари 2021 г.

11:17 | 06.10.20 г.

Преговорите за Brexit наближават, а часовникът отброява последните минути до край на преходния период. Последният официален кръг от преговори между Обединеното кралство и Европейския съюз (ЕС) за бъдещите им отношения приключи в петък и на следващия ден премиерът Борис Джонсън и председателят на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен наредиха на екипите да продължат разговорите.

Въпреки че и двете страни последователно заявяват, че искат да сключат споразумение, остават няколко области със сериозни разногласия, пише онлайн изданието Politico.eu.

В допълнение, взаимоотношенията между двете страни се напрягат допълнително от решението на Великобритания да представи национално законодателство, което да даде правомощия на министрите да променят аспектите на Споразумението за оттегляне – споразумението за напускане на ЕС, от Брюксел и Лондон миналата година. В четвъртък ЕС обяви, че започва съдебен процес срещу Великобритания и даде на Лондон срок за отговор до края на октомври.

Дори ако бъде постигната сделка, тя трябва да бъде ратифицирана от парламентите на двете страни. Главният преговарящ за ЕС Мишел Барние и редица други от страна на ЕС посочиха, че това може да не е просто, ако законопроектът за вътрешния пазар на Обединеното кралство все още е в действие.

Въпреки че никоя от страните все още не се е оттеглила от преговорите, и двете казват, че едновременно се подготвят за възможността да не бъде постигнато споразумение навреме. Какво обаче би означавало това на практика?

Първа част на материала можете да прочетете тук.

Сухопътен транспорт

Когато преходният период за Brexit изтече в края на годината, това, което се случва с авиопревозвачите, ще се случи и със сухопътните транспортни оператори. При липса на друга договореност превозвачите ще трябва да разчитат на многостранната квотна система на Европейската конференция на министрите на транспорта (ECMT), която разпределя фиксиран брой разрешителни. Разрешенията на ECMT позволяват операции за кръстосана търговия - което означава доставки между държави, но не и т.нар. каботажни операции от чуждестранни доставчици в друга държава.

В момента Международният транспортен форум (ITF) води преговори за временно увеличаване на броя на разрешителните. Групата за автомобилен транспорт обаче не е постигнала компромис и дори да го е направила, системата няма да е достатъчна, за да осигури транспорт след Brexit.

Индустрията на автомобилния транспорт, която миналата седмица подчерта, че прекратяването на преходния период без сделка „не е опция за нашата индустрия“, очаква и двете страни да въведат мерки за непредвидени обстоятелства, които да осигурят известен достъп до пазара.

Сигурност и разузнаване

Полицията във Великобритания ще задържа по-бавно заподозрените в престъпления от ЕС без споразумение за сигурността. Това е така, защото Великобритания вече няма да има достъп до Шенгенската информационна система и правоприлагащата агенция на ЕС Европол, общоевропейските бази данни на правоприлагащите органи за престъпници и престъпна дейност.

Екстрадицията на заподозрени в престъпления също ще бъде по-трудна, тъй като Великобритания няма да бъде част от европейската заповед за арест и все още не е договорено заместващо споразумение. Лондон искаше споразумение подобно на това между ЕС и Норвегия, което ще позволи на Обединеното кралство да въведе допълнителни гаранции и условия в процеса. Без сделка Великобритания ще разчита на Европейската конвенция за екстрадиция от 1957 г., която придава по-голямо значение на дипломацията от съдебните процедури и дава на страните, подписали документа, повече основания да откажат да екстрадират свои граждани.

Приемането на юрисдикцията на Съда на ЕС е предпоставка за достъп до много от системите на ЕС за правоприлагане и съдебно сътрудничество. Следователно, противопоставянето на Великобритания на Съда ограничава постиженията и в тази област. ЕС и Великобритания биха могли да сключат отделен пакт за сигурност, но се очаква това да е трудно.

Околна среда и климат

Обединеното кралство ще бъде освободено от режима на ЕС, регулиращ опазването на околната среда. Това породи загриженост за това, че британското правителство ще отслаби правилата за защита на природата, въпреки че правителството на Великобритания твърди, че това няма да се случи. Резултатът без сделка може да наруши износа на милиони тонове отпадъци за съоръженията в ЕС, така че те ще трябва да бъдат депонирани на сметища на Острова. Това ще означава милиони лири допълнителни разходи за местните власти.

Великобритания ще се окаже извън системата на ЕС за търговия с емисии. Не е ясно дали системата за търговия с емисии във Великобритания ще работи като самостоятелна схема, или ще бъде въведен данък за въглеродните емисии. Даунинг Стрийт заяви, че продължава да се ангажира със създаването на схема, която е „поне толкова амбициозна, колкото съществуващата“, но не е ясно кога ще започне да функционира.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:46 | 13.09.22 г.
fallback